10 tips til LinkedIn posts: Vi analyserede 3.000 LinkedIn blog posts

Få data på hvordan du optimerer dine LinkedIn opslag.

Sociale Medier
 — 
10
 Min read
 — 
March 2, 2021

👋 Hey, jeg er Thomas og velkommen til mit newsletter Moxii 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden tackler jeg spørgsmål om growth, marketing, startups, etc. og prøver generelt bare at være hjælpsom. Send mig dine spørgsmål og som tak giver jeg actionable, real-talk advice 🤜🤛

✨ Tilmeld newsletter ✨

>> BONUS: FÅ CHECKLISTE TIL AT DOMINERE LINKEDIN <<

Det her post er baseret på data fra Search Wilderness.

***

LinkedIn åbnede for noget tid siden sluserne til en verden af content med deres nye Publishing Platform og det er en fed måde at eksponere sit content til et professionelt publikum.

Top influencers publicerer allerede på LinkedIn, så folk søger i forvejen efter content de kan læse på platformen. Det er svært at sige om den typiske WordPress blog.

Med trods det store potentiale for content marketing, er LinkedIn Publishing Platform stadig ny og forståelsen for hvad det kræver at performe godt på platformen, er forholdsvis ukendt.

Derfor er det essentielt at forstå hvilken type content der performer bedst og hvordan man kan gentage den magiske formel for succesfulde LinkedIn blog posts/artikler, så du kan drage fordel af det.

Men der har ikke rigtig været nogen guide til hvilken type blog posts der klarer sig bedst specifikt på LinkedIn.

Derfor er denne artikel baseret på en analyse af ~3.000 af de mest succesfulde blog posts på platformen (i USA) i et forsøg på at danne nogle brugbare indsigter ift. hvad der gør et long-form post på LinkedIn succesfuldt.

Disse posts fik i gennemsnit 42.505 views, 567 kommentarer og 138.851 likes.

Så tag plads i din yndlingsstol, snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det!

1) Lav dine overskrifter på mellem 40 og 49 tegn

Overskrifter med en længde på 40-49 tegn fik overordnet set flest views.

Photo 1.png

2) Gør dine blog posts på LinkedIn visuelle! Tilføj gerne 8 billeder

Photo 2.png

Du bør have minimum ét billede i dit blog post.

Inkluderer du 8 billeder, når du publicerer på LinkedIn, er det associeret med et større antal shares, likes, kommentarer og views.

Photo 3.png

Lad et af de otte billeder være i toppen af dit post. Mange inkluderer et billede i starten som et slags “overskrifts”-billede.

3) Lad vær med at tilføje video eller andre multimedier til dit blog post

Photo 4.png

Billeder er ikke det eneste æstetiske element du kan tilføje til dine posts.

LinkedIn tillader dig også at inkludere andre multimedier (YouTube, SlideShare, TED, Getty, Vimeo, etc.).

Desværre indikerer data, at hvis tilføjer man disse, er det associeret med færre views.

Så vær forsigtig med at tilføje dem til dine indlæg.

4) Brug “How-to” og “liste” overskrifter

Som så mange andre steder, kan en overskrift i stor stil påvirke hvorvidt dit Linkedin post bliver en succes.

Før jeg diskuterer hvad data siger omkring brugen af overskrifter på LinkedIn, vil jeg lige kort bruge tid på nogle få kommentarer om emnet…

Overskrifter anses ofte for at være den vigtigste del af et blog post. Websites som BuzzFeed og UpWorthy har bygget deres forretninger omkring at lave content med overskrifter, der øger click-through. En god overskrift kan gøre hele forskellen, når du poster på LinkedIn.

Nogle foretrækker at brainstorme en lang række overskrifter og så split-teste dem.

Det er dog ikke helt så nemt, når du poster på LinkedIn, men der findes nogle alternativer, hvis du virkelig er interesseret i at lave den bedst mulige overskrift:

  • Lav en meningsmåling på dine sociale medier eller email subscribers. Det er relativt nemt med Title Tester eller et hvilket som helst andet survey program. Oplist blot adskillige overskrift muligheder og bed folk om at klikke på den de helst vil læse.
  • Køb nogle AdWords annoncer og bruge forskellig annoncetekst for at se, hvilke der bliver klikket mest på
  • Når du skriver et post, så publicer med én overskrift og tweet postet med forskellige overskrift med hver deres unikke Bitly link. Rediger derefter din overskrift og brug den, der havde flest click-throughs
Photo 5.png

Tilbage til LinkedIn dataen…

Lad vær med at skrive spørgsmåls-posts - LinkedIn posts, hvor overskriften er et spørgsmål performer relativt dårligt.

Photo 6.png

Skriv i stedet for “How” (hvordan) posts - disse posts performer bedst på tværs af alle LinkedIn metrics.

Photo 7.png

Skriv også list-posts - disse posts performer også godt, hvilke får en smule flere views, likes, kommentarer og delinger end ikke-list posts.

Photo 8.png

Så…

Lad vær med at lave overskrifter som:

“Afføder handelsskoler arrogance?”

Skriv den i stedet for som:

“Handelsskoler afføder arrogance”

“12 årsager til handelsskoler afføder arrogance”

“Sådan afføder handelsskoler arrogance”

5) Opdel dine blog posts i 5 overskrifter for at tiltrække flest views

Det betyder, at du med fordel kan bruge headings (H1, H2, H3 tags, etc.) for at dele dit post op i mere spiselige (og skimme-venlige) sektioner, da det hjælper dit post med at performe bedre.

6) Folk foretrækker at læse long-form content på LinkedIn - 1.900 til 2.000 ord

Jo længere posts, jo bedre (gennemsnitligt).

Posts med mange ord performer godt.

Posts med mellem 1.900 og 2.000 ord performer bedst og tiltrækker flest views, likes, kommentarer og delinger.

7) Hold en neutral tone i dit blog post

Photo 11.png

Neutralt sprog ser generelt flere kommentarer og views end både positive og negative toner.

For eksempel er teksten nedenfor fra et post skrevet i et neutralt sprog:

"Aside from the military, real estate agents, especially those selling high-end homes, use drones to fly over their listed properties and capture aerial footage of the grounds and surroundings. Likewise, professional photographers use them to capture unique photographs that would be hard to get by walking…"

Emnet og sproget er hverken positivt eller negativt. Det er neutralt og handler kun om facts.

Så hvis du er ude efter feedback til dine posts, eller trafik, så gå totalt Schweiz med dine formuleringer og hold tonen neutral.

8) Gør dit content læseligt for en 11-årig

Photo 12.png

Tallene her er baseret på Fleisch-Kincaid Reading Ease testen, hvilket bliver brugt til at vurdere læsevenligheden af engelsk tekst. Du kan se inddelingen nedenfor:

Photo 13.png

I Danmark beregner vi dog i stedet for typisk lix tallet, som er en forkortelse for “læsbarhedsindeks”.

Skal vi derfor omsætte det til danske termer, så skal lix tallet helst ligge på under 34. hvis du Googler “Lix tal beregner”, så kommer der adskillige beregnere frem, hvor du bare skal kopiere din tekst ind for at beregne lix tallet.

Så selvom konventionel visdom måtte sige, at dit LinkedIn publikum er mere uddannet, så skal lix tallet altså helst ligge i den lette ende (under 34) for at tiltrække flest mulige views, delinger og likes.

9) Promover dine LinkedIn posts/artikler på andre sociale medier!

Hvis du planlægger at bruge andre sociale medier til at promovere dine LinkedIn artikler (hvilket du bør), så har tweets den største korrelation med LinkedIns succes metrics.

Photo 14.png

Og til data nørderne:

  • 0,81 Spearman R for tweets til LinkedIn post views (R-squared er 0,65)
  • 0,83 Spearman R for tweets til LinkedIn delinger (R-squared er 0,69)
  • 0,81 Spearman R for tweets til LinkedIn likes (R-squared er 0,66)
  • 0,69 Spearman R for tweets til LinkedIn post kommentarer (R-squared er 0,47)

Disse tal er dog baseret på USA, hvor Twitter er langt større og mere brugt end i Danmark, så det ser muligvis anderledes ud i Danmark. Men hovedpointen er, at når du skriver en artikel på en platform, så er det vigtigt at promovere det.

LinkedIn publishing platformen er ingen undtagelse. Jeg foretrækker at bruge 80/20 reglen - brug 20% af din tid på at lave noget lækkert content og 80% af din tid på at promovere det.

En del af de 80% bør blive brugt på at dele din LinkedIn artikel på andre sociale medier, hvilket al data indikerer er en ret god idé.

10) LinkedIn likes giver dig views, delinger og kommentarer

Post likes på LinkedIn er fællesnævneren for alle de andre LinkedIn metrics. Flere post likes vil også give dig flere LinkedIn delinger, views og kommentare jf. dataen.

Photo 15.png

Og til os data nørder igen:

  • LinkedIn post views er mest korreleret med LinkedIn post likes (0,77 korrelationskoefficient)
  • LinkedIn delinger er mest korreleret med LinkedIn post likes (0,94 korrelationskoefficient)
  • LinkedIn post kommentarer er mest korreleret med LinkedIn post likes (0,84 korrelationskoefficient)

Tip: Hvis du tilføjer en lille call-to-action i slutningen (eller i starten) af dit post, hvor du opfordrer folk til at klikke på thumbs up og like dit post, så er det som regel en ret effektiv måde at få flere views og delinger.

Photo 16.png

Så hvis du kan lide den her artikel, så vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil give det et like!

Det kræver mindre at like et post end at kommentere og dele det, men det kan lede til begge dele.

Bonus tip (#11): Publicer dine LinkedIn posts om torsdagen

Photo 17.png

>> BONUS: CHECKLISTE TIL AT DOMINERE LINKEDIN <<

RESUME

For at få det maksimale antal post views…

  • Skal din overskrift være mellem 40-49 tegn lang
  • Inkluder 8 billeder i dit post
  • Lad vær med at tilføje multimedier som fx YouTube videoer til dit blog post
  • Skriv “how-to” posts, da de performer bedst. Du kan også skrive “list”-posts, men de performer ikke helt så godt som how-to posts. Lad vær med at skrive spørgsmåls-posts.
  • Del dit post op i 5 sektioner med overskrifter (h1, h2, h3, etc.)
  • Skriv mellem 1.900 til 2.000 ord
  • Tonen bør være neutral
  • Skriv dine posts så det nemt kan forstås af masserne - helst med et lix tal på under 34
  • Publicer dit post om torsdagen for at få det maksimale antal views
  • Promover dit Linkedin post på tværs af platforme
  • LinkedIn post likes er fællesnævneren for andre LinkedIn metrics. Flere post likes skulle gerne lede til flere delinger, views og kommentarer. Du kan opfordre folk til at like dit post med en call-to-action

EN SIDSTE TING...

Dataen er her for at guide dig - husk på det kun er forslag.

Selvfølgelig findes der nogle outliers, undtagelser fra reglen eller variabler der ikke er taget højde for.

… og du er muligvis et sådan eksempel.

Hvis du prøver noget af det og det ikke virker, så test det eller prøv noget andet. Egentlig bør du bare gøre det, der virker for dig. Men data er som regel godt til at guide i den rigtige retning.

>> BONUS: FÅ CHECKLISTE TIL AT DOMINERE LINKEDIN <<

Kan du lide det, du læser? 🥸 Så overvej at dele det med en ven eller tilmeld dig nyhedsbrevet (hvis du ikke allerede har gjort det).

✨ Tilmeld newsletter ✨