5 succesfulde chatbots du kan lære af (plus hvordan du bygger din egen på 15 min)

Få inspiration til din chatbot med disse 5 succesfulde af slagsen (samt hvordan du nemt bygger din egen).

Growth Marketing
 — 
9
 Min read
 — 
March 2, 2021

👋 Hey, jeg er Thomas og velkommen til mit newsletter Moxii 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden tackler jeg spørgsmål om growth, marketing, startups, etc. og prøver generelt bare at være hjælpsom. Send mig dine spørgsmål og som tak giver jeg actionable, real-talk advice 🤜🤛

✨ Tilmeld newsletter ✨

>> Bonus materiale: Få den fulde liste med 10 chatbot eksempler <<

Prøver du at få flere kunder i din forretning?

Hvordan lyder flere gentagne salg?

Eller vil du skære 35% af den tid, du bruger på kundeservice?

Hvis du har svaret ja til en (eller alle) disse spørgsmål, er det tid til at blive mere seriøs ift. chatbots.

Chatbots boomer lige for tiden - og særligt i ecommerce. Derfor prøver jeg her at gøre det lidt mere overskueligt at komme i gang.

Lad os straks hoppe videre…

  1. Hvorfor du ikke har råd til at ignorere Facebook Messenger
  2. Fem eksempler på succesfulde chatbots
  3. Byg en chatbot på 15 min

HVORFOR DU IKKE HAR RÅD TIL AT IGNORERE FACEBOOK MESSENGER

Messaging apps er eksploderet i vækst - og allerede tilbage i 2016 havde disse apps flere aktive brugere hver måned end de sociale medier.[*]

Facebook Messenger alene har nu over 1,3 MILLIARDER brugere!

Her er et snapshot af Messengers vækst siden de lancerede deres stand-alone app i 2014:[*]

antal-facebook-messenger-brugere

Det er ikke alene blot den høje volumen af brugere, der gør, at chatbots er et MUST for de fleste virksomheder - der er adskillige andre årsager til, at brands verden over bliver mere og mere begejstrede for dem:

  • 80% af alle voksne og 91% af teenagere bruger messaging apps (inkl. tekst og SMS) hver dag [*]
  • 53% af dem der i dag bruger messaging apps til at interagere med brands, vil  i højere grad handle hos en virksomhed, de kan skrive til [*]
  • Over 8 milliarder beskeder bliver udvekslet mellem mennesker og virksomheder på Messenger hver måned [*]

De her tal lyder selvfølgelig gode, men det er trods alt endnu mere interessant at virksomheder i den virkelige verden har relativt stor succes - og tjener penge - ved at bruge Messenger bots.

For eksempel har Sephora oplevet et hop på 11% i antal bookinger via deres Sephora Reservation Assistant og SnapTravel oplevede mere end $1 mio. hotel bookinger på under et år ved at bruge deres bot.[*]

Hvordan kan du komme i gang med det?

Jeg deler her fem eksempler på succesfulde chatbots samt en hurtig guide til hvordan du selv kommer i gang. Derudover er jeg pt. ved at skrive en artikel med 8 måder virksomheder tiltrækker kunder med chatbots (inkl. eksempler) - men den kommer først i næste uge. Så stay tuned!

FEM EKSEMPLER PÅ SUCCESFULDE CHATBOTS

Vil du vide præcis hvordan chatbots hjælper virksomheder?

Her er fem succesfulde chatbots fra forskellige industrier.

1. ARGOMALL

argomall-chatbot

SÅDAN VIRKER CHATBOTTEN

Argomall sælger forbrugsvarer. Deres chatbot giver kunderne mulighed for at finde vigtig information om Argomall (fx leveringsoplysninger) samt stille spørgsmål og snakke med en Argomall kundeservicemedarbejder.

Denne chatbot blev lavet for at:

1. Streamline salgsprocessen

2. Forbedre live chat og kundeservice oplevelsen ved at give kunderne mulighed for at chatte med en medarbejder på alle tidspunkter af salgsprocessen

Argomalls bot bruger også Googles Site Search API, så kunder kan skrive fx “Sony TV” og derefter se relevante produkter fra deres butik.

RESULTAT

Argomalls bot er blevet et vigtig salgs- og kundeserviceværktøj for virksomheden og genererede en 23x ROI (sammenholdt med prisen ved at have en chatbot via Chatfuel) de første få måneder efter lancering.

2. LEGO

lego-chatbot

SÅDAN VIRKER CHATBOTTEN

LEGOs chatbot hjælper kunderne med at håndtere er stort problem… at vælge den rigtige gave.

Chatbotten Ralph giver individualiserede gave anbefalinger til alle direkte i Messenger.

Ralph vælger gave anbefalingen baseret på hvordan en bruger besvarer spørgsmål i botten. Den starter med at stille ganske simple spørgsmål, som fx lokation, alder på personen gaven er til, budget, osv.

Når botten har disse detaljer, lader den brugerne vælge et tema for det produkt de ønsker at købe (adventure, rejse, storby, etc.). Når brugeren har fundet et produkt de kan lide, får de et link, der automatisk tilføjer produktet til deres indkøbskurv på LEGOs website - så de kan købe det.

lego-chatbot-eksempel

RESULTAT

LEGOs chatbot er tilgængelig i Storbritannien, USA, Frankrig, Polen og Tyskland. Ved at bruge Facebooks click-to-Messenger ads, har LEGO i nogle af disse markeder set en 6x ROI på ad spend. Botten har også hjulpet LEGO med at reducere deres omkostning per konvertering med 31% (sammenlignet med andre konverterings-baserede ads).

3. DECEN MUEBLES INFANTILES

decen-muebles-infantiles-chatbot

SÅDAN VIRKER CHATBOTTEN

The DECEN Muebles Infantiles chatbot hjælper virksomheden med at sælge babymøbler. Når du begynder at bruge botten, bliver du vist en hurtig video, der præsenterer virksomhedens produkter og derefter spørger botten hvordan de kan hjælpe, før de viser en kort menu med følgende muligheder:

  • Kundeservice
  • Tal med en digital assistent
  • Se katalog

Det giver virksomheden mulighed for at replikere den personlige salgstilgang, som normalt bliver tabt på et website.

Hele processen fra at connecte med botten til at se et produkt, er en flydende samtale. Og via en række spørgsmål, kan brugeren fortælle botten præcis hvilken type produkt de leder efter, før de bliver vist matchende varer.

decen-muebles-infantiles-chatbot

RESULTAT

I de første fire uger solgte botten produkter for omkring 65.000 mexicanske pesos (ca. 22.500 kr.) og 80% af virksomhedens salg er fra botten.

4. HELLO FRESH

hello-fresh-chatbot

SÅDAN VIRKER CHATBOTTEN

HelloFresh har chatbotten Freddy, som bliver brugt som en kundeservice bot for at mindske ventetiden for kunderne. Freddy svarer automatisk på en lang række kundespørgsmål og mange kunder interagerer med botten før de snakker med en menneskelig kundeservicemedarbejder.

Selvom Freddys primære job er at hjælpe kundeservice, kan botten også hjælpe brugerne med en række andre ting, fx:

  • En huskeservice som minder kunderne om at færdiggøre deres ugentlige mad ordre
  • Anbefalinger af Spotify playlister, så du har god musik at lave mad til
  • Seneste nyheder og blog content fra HelloFresh

Botten giver HelloFreshs kunder en vidunderlig oplevelse og udvider deres engagement med brandet - udover bare at placere en ordre.

hello-fresh-chatbot

RESULTAT

Freddy har været en stor succes hos HelloFresh. Botten har fx reduceret den gennemsnitlige ventetid på kundeservicen på de sociale medier med hele 38%, selvom de har fået 44% flere samtaler. Freddy blev også brugt i en Black Friday promovering, der formåede at bringe fem gange flere daglige brugere til botten end gennemsnitligt.

5. BOT BURGER

bot-burger-chatbot

SÅDAN VIRKER CHATBOTTEN

Bot Burger er fransk, så du forstår muligvis ikke, hvad der står i beskederne på billedet. Men… fordi jeg elsker burgere og det samtidig er et fedt eksempel, så kommer den altså med!

Bot Burger var et eksperiment med en chatbot der skulle hjælpe med at levere burgere til folk i Paris på fredage og lørdage mellem kl. 21.00 til kl. 05.00 morgenen efter. Brugerne kunne altså bestille burgere direkte fra messenger uden at skulle besøge andre websites.

Teamet byggede en bot til det her eksperiment fordi det var hurtigere og langt billigere end at bygge en app. Facebook siden associeret med Bot Burger havde et stort og højt engageret audience, der fungerede som en perfekt user acquisition kanal.

Man kunne starte en samtale med Bot Burger direkte fra en Facebook annonce, et Facebook opslag eller anbefalinger fra venner via “share” muligheden inde i botten.

Brugerne bestilte burgere ved at trykke på knapper og muligheder i app’en eller via processering af naturligt sprog. Brugerne kunne samtidig hurtigt genbestille ved at trykke på en enkelt knap, hvilket gjorde dem i stand til at sende deres tidligere ordre til samme adresse som før.

RESULTAT

Bot Burger fandt ud af, at 20% af kunderne ville gentage et køb inden for to uger (eller mindre). Botten havde også andre fordele som fx muligheden for at kunne re-engagere deres kunder på et hvilket som helst tidspunkt - en mulighed du ikke har ved at erhverve dine kunder via et website (og forestil dig lige hvor effektivt det må være, at engagere dine brugere kl. 03.00 fredag nat med et tilbud på en burger…).

Her er et lille snapshot af Bot Burgers vækst i månedlige omsætning i slut 2016 og tidlige 2017 (i Euro): [*]

bot-burger-udvikling

BYG EN CHATBOT PÅ 15 MIN.

Nu tænker du sikkert, at det er svært at bygge din egen chatbot som eksemplerne ovenfor.

Alt er selvfølgelig relativt, men jeg har en god nyhed til dig!

Det er langt simplere end du tror - specielt hvis du bruger en service som fx Chatfuel til at lave din bot.

Det overrasker dig måske, men for at bygge din egen chatbot behøver du IKKE:

  • At bruge tusindvis af kroner på at hyre en udvikler
  • Tilsidesætte en bunke arbejdstimer
  • Et stort marketing budget for at få kunder i biksen

Så vil du bygge din egen?

I videoen nedenfor er en guide til hvordan du nemt bygger din egen chatbot på 15 minutter:

Har du brug for flere resourcer som fx uddannelsesvideoer, best practice, hjælp, etc., kan du tjekke Chatfuels Facebook gruppe ud her.

By the way: Jeg byggede den her simple chatbot på under 15 min., som du formentlig er faldet over her på Moxii:

moxii-chatbot

>> FÅ GRATIS DEN FULDE LISTE MED 10 CHATBOT EKSEMPLER HER <<

NEXT STEP

Men at bygge en chatbot er kun det første step…

Når først du har en chatbot, har du brug for synlighed og få folk til at bruge den, hvis det skal være til gavn for din virksomhed.

Så hvordan vækster virksomheder deres chatbots? I næste uge kommer en artikel om 8 måder virksomheder tiltrækker kunder med chatbots (inkl. eksempler) - men den kommer som sagt først i næste uge. Så stay tuned!

Kan du lide det, du læser? 🥸 Så overvej at dele det med en ven eller tilmeld dig nyhedsbrevet (hvis du ikke allerede har gjort det).

✨ Tilmeld newsletter ✨