8 måder du kan tiltrække kunder med chatbots (inkl. eksempler)

Chatbots er kommet for at blive. Lær hvordan du kan tiltrække kunder med dem.

Growth Marketing
 — 
8
 Min read
 — 
March 2, 2021

👋 Hey, jeg er Thomas og velkommen til mit newsletter Moxii 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden tackler jeg spørgsmål om growth, marketing, startups, etc. og prøver generelt bare at være hjælpsom. Send mig dine spørgsmål og som tak giver jeg actionable, real-talk advice 🤜🤛

✨ Tilmeld newsletter ✨

>> Bonus materiale: Få gratis 10 gode chatbot eksempler <<

Har du allerede en chatbot?

Hvis ikke, kan du søge inspiration til hvordan den skal bygges samt hvordan du kommer i gang her.

Men hvis du allerede har en chatbot, har du brug for at få din chatbot frem i lyset og få en masse til at bruge den, før den gavner din forretning.

Så hvordan er det lige de bedste i branchen vækster deres chatbots?

Lad os tage et kig på otte taktikker, som de bedste benytter sig af.

1. TILFØJ EN MESSENGER WIDGET TIL DIT WEBSITE

Mange websites i dag bruger chat widgets til at byde deres besøgende velkommen, håndtere support og forsøge at konvertere leads til betalende kunder.

Messenger har også et kunde chat plugin der giver dig mulighed for at integrere din bot oplevelse direkte på dit website.

Det betyder, at kunder kan interagere med din bot direkte fra dit website på hvilket som helst tidspunkt (også selvom du ikke er online til at svare).

moxii-chatbot-messenger-widget.png

Hvis nogle interagerer med din chatbot på dit website, kan du kontakte dem efterfølgende direkte i Messenger i lang tid efter de har forladt dit website (hvilket du ikke kan med en typisk chat widget).

2. TILFØJ EN ‘SEND BESKED’ KNAP TIL DIN FACEBOOK SIDE

At tilføje en “Send besked” call to action (CTA) til din Facebook side, er en hurtig og nem måde at gøre alle besøgende på din Facebook side i stand til at sende en besked til din chatbot med blot et enkelt klik.

Her er tre steps til hvordan du tilføjer en “Send besked” knap til din side:

1. Gå til din Facebook side, hold musen over CTA knappen under dit coverbillede og klik på “Rediger knappen”.

facebook-læs-mere.png

2. I popup vinduet vælger du “Kontakte dig” og derefter “Send besked”.

facebook-tilføj-en-knap.png

3. Vælg “Facebook Messenger” og klik på afslut.

Picture5.png

Du kan også bruge din Facebook sides coverbillede til at øge awareness omkring din bot. Her kan du se hvordan Buzzfeed på tidspunkt promoverede deres “Gift Finder” bot ved at bruge deres coverbillede:

buzzfeed-gift-finder-bot.png

Og et eksempel fra Empreenda Bot:

empreenda-bot

3. LAV EN LANDINGSSIDE TIL DIN BOT

At bygge en landingsside er en god måde at skabe awareness omkring din bot og opfordre kunder til at begynde at bruge den.

Landingssider giver dig muligheden for at pitche fordelene ved din bot og give brugerne en kort oversigt over hvordan botten virker.

Som Adelyn Zhou fra TopBots forklarer: [*]

“A dedicated landing page for your bot gives users the option to first read and understand your distinct value add. Without the introduction, you’re leaving them to deduce your functionality by themselves.”

Hvis du har bygget din chatbot via Chatfuel, får du automatisk en landingsside, du kan bruge til at promovere din bot. Her er et eksempel fra Just Eat UK:

just-eat-chatbot-landingsside

Og her kan du se den Chatfuel har lavet til Moxiis første chatbot (link til siden):

moxii-chatbot-landingsside

Hvis du har ressourcerne, kan du også bygge en særlig landingsside som fx den australske broadcaster ABC News gjorde til deres bot:

abc-news-chatbot-landingsside.png

Hvis du bygger sådan en landingsside, kan det hjælpe med at booste awareness af din bot fra søgemaskiner. Hvis du søger efter “ABC News chatbot” på Google, vil du se at det første organiske resultat er et link til deres landingsside:

abc-news-chatbot-google-søgning.png

Fra den landingsside kan du nemt connecte med ABC News på Messenger i stedet for at søge efter et link til botten i en af de følgende artikler. Uden den landingsside kunne ABC News misse en del potentielle brugere.

4. SUBMIT TIL FACEBOOK MESSENGER DISCOVERY TAB

Discovery tab’en i Facebook Messenger (kaldet “Opdag” på dansk) er et sted folk kan søge efter Messenger bots.

De bots du kan finde her, er organiserede efter kategori hvor brugerne kan søge efter bots ved at bruge keywords / sætninger (magen til måden du søger på Google).

Her kan du se hvordan det ser ud i Messenger:

Picture12.png

Det er ikke alle Messenger bots der automatisk bliver tilføjet Discovery - du skal anmode om at være der.

For at gøre det, skal en af dine Facebook side administratorer udfylde en formular.

Du kan finde den inde i Messenger-platform indstillinger på Facebook og tager kun ganske kort tid at fuldføre.

messenger-platform-eksempel

Facebook siger at “This information will be used to enhance your bot description in Discover and will also help improve its discoverability”, så gør dig umage med detaljerne og tænk over hvordan du virkelig kan sælge din bot til potentielle brugere. [*]

5. SUBMIT TIL BOTLIST

Botlist er et online “katalog” for chatbots, som hjælper folk med at finde nye bots (det kan også være et godt sted at søge inspiration, til når du skal bygge din egen).[*]

Bots på den her side er blevet set mere end 6,5 millioner gange totalt set, så det er et oplagt sted at få lidt eksponering for din bot. For eksempel er ebays ShopBot er blevet set mere end 16.000 gange:

Picture14.png

Hvis du vil have din bot på Botlist, skal du ansøge ved at klikke på knappen “Add your bot” og fuldføre nogle steps - det tager ikke særlig lang tid:

Picture15.png

Du kan også ansøge hos andre som fx:

  • Botfinder.io
  • Chatbots.org

6. SEND BESKED TIL MAILLISTE

Din mailliste er super værdifuld og er samtidig en guldmine hvad angår potentielle brugere af din chatbot.

Du kunne fx gøre som New York Times og tilføje en CTA til din chatbot i en af dine email nyhedsbreve: [*]

chatbot-newsletter-sign-up

Mange virksomheder inkluderer links til deres sociale medier i deres emails - du kan også tilføje din Messenger bot her:

Picture17.png

7. SKAF BRUGERE FRA FACEBOOK KOMMENTARER

En af de mest effektive måder at få folk til at engagere sig med din chatbot, er ved at bruge Chatfuels feature “Acquire users from comments”.

Den vanvittige feature sender automatisk beskeder fra din bot til alle der kommenterer på udvalgte Facebook opslag. Der er flere forskellige måder at gøre det på og tilpasse adfærden, fx:

  • Send specifikke beskeder når folk kommenterer med bestemte ord på dine opslag
  • Vælge at din bot skal svare på kommentarer på alle dine Facebook opslag eller blot et enkelt.

Her er et eksempel på hvordan du kan sætte det op i Chatfuel:

Picture18.png

Her er et eksempel på hvordan HelloFresh brugte netop den feature til at promovere deres Black Friday tilbud. Først oprettede de et Facebook opslag, hvor de annoncerede en konkurrence - folk skulle gætte det rigtige svar i kommentarerne og modtog efterfølgende eksklusive Black Friday tilbud via Freddy, der er HelloFreshs Messenger bot.

Her er opslaget de delte på Facebook:

hellefresh-chatbot-black-friday-eksempel

Opslaget spurgte deres brugere: “Guess the thing you don't have to worry about when you shop with HelloFresh on Black Friday”

Det genererede tonsvis af engagement for HelloFresh med 2.400 likes, 61 delinger og 365 kommentarer - hvilket betød 365 nye brugere af deres chatbot. Det rigtige svar var “Traffic” og alle der kommenterede fik en besked fra Freddy nærmest med det samme.

For at gøre det klart, hvor den efterfølgende besked kom fra, inkluderer Facebook et link til det originale opslag i bottens første svar:

hellofresh-chatbot-svar.png

Og så snart en bruger svarede med #hellofriday som bedt om, blev de tilføjet HelloFreshs Facebook Messenger liste og modtog links til de eksklusive Black Friday deals:

hellofresh-chatbot-dialog

8. BRUG FACEBOOK ANNONCER

Facebooks Click-to-Messenger annoncer er en god måde at opbygge en brugerbase til din chatbot.

Med Click-to-Messenger annoncer kan du opfordre Facebook brugere at begynde en dialog med din bot direkte fra deres Facebook feed.

Når brugeren klikker på din annonce, skifter brugeren til en dialog i Messenger app’en og modtager en besked fra din bot.

Her kan du se hvordan det flow fungerer: [*]

facebook-click-to-messenger.png

Som vist kan chatbots være en overraskende god måde at vækste din forretning på.

Hvis du har lyst til selv at prøve kræfter med det, så er det bare at komme i gang - og Chatfuel er virkelig et godt sted at starte.

>> FÅ GRATIS 10 GODE CHATBOT EKSEMPLER <<

Kan du lide det, du læser? 🥸 Så overvej at dele det med en ven eller tilmeld dig nyhedsbrevet (hvis du ikke allerede har gjort det).

✨ Tilmeld newsletter ✨