24 taktikker der driver trafik til dit website og ikke involverer dit eget site

Mangler du taktikker til hvordan du driver trafik til dit website? Så dyk ned i disse 24 af slagsen.

Growth Marketing
 — 
14
 Min read
 — 
March 2, 2021

👋 Hey, jeg er Thomas og velkommen til mit newsletter Moxii 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden tackler jeg spørgsmål om growth, marketing, startups, etc. og prøver generelt bare at være hjælpsom. Send mig dine spørgsmål og som tak giver jeg actionable, real-talk advice 🤜🤛

✨ Tilmeld newsletter ✨

NB! Denne artikel er kapitel 6 om hvordan dit eget website kan øge trafikken i artikel serien
“117 måder du kan øge trafikken på dit website i 2019 (nemt, hurtigt & effektivt)”

---

Har du nogensinde overvejet at bruge andre sites til at drive trafik til dit website? Se hvordan det virker:

[Grunden til vi starter på #62 nedenfor er, at dette som sagt er kapitel 6 i artikel serien “117 måder du kan øge trafikken på dit website i 2019”]

Website trafik taktik #62: Bliv gæst hos en velkendt podcast

Find en mindre podcast der taler om hvad som helst, der relaterer sig til din forretning og ræk ud til værten om at interviewe dig som gæst. Når du har været med i en af de mindre, kan du bruge det interview til at score dig større og bedre podcasts og stille og roligt rykke op ad podcast rangeringen!

Bliv-gæst-hos-en-velkendt-podcast.png

Hvis det ikke er en du kender, skal du nok pitche den lidt anderledes ;-)

Bare vær sikker på, at dit website og virksomhed bliver nævnt et sted i interviewet (og evt. podcast noter) og at du bliver nævnt i starten og slutningen af showet.

Website trafik taktik #63: Start din egen podcast

I stedet for at bruge tid på at prøve at komme med i andres podcasts, hvorfor så ikke starte din egen?

Start-din-egen-podcast.png

Det gjorde Mads Misiak Friis fx med podcasten Growth Island   - som iøvrigt varmt kan anbefales, hvis du interesserer dig bare en lille smule for at blive en bedre version af dig selv (og hvem gør ikke det!). Han har også løbende fået mere og mere interessante gæster med ombord, efterhånden som der er kommet flere lyttere til.

Tænk på influencers du gerne vil interviewe fra din målgruppe og inviter dem til at blive gæster på dit show.

Afhængigt af dit reach, kan det være svært at få fat i de større gæster i starten, men efterhånden som dit audience vokser, vil du stille og roligt kunne få mere og mere indflydelsesrige gæster til at joine dig.

Så snart en episode går live, så husk at bede din gæst om at promovere showet for deres audience. For hver ny gæst du har med ombord, vil du eksponentielt kunne vokse din eksponering.

Website trafik taktik #64: Vær et case study på en kendt blog

Hvis du præsenterer dig selv som ekspert, kan andre sites være interesserede i at interviewe dig ift. at lave godt content til deres audience.

Jeg har bl.a. gjort det med Athlete’s Box om hvordan virksomheden gik Fra 0-+2.500 website besøgende på 30 dage (og 204 betalende kunder). Det gav virksomheden en masse trafik og jeg fik en god historie på Moxii til mit audience.

Vær-et-case-study-på-en-kendt-blog.png

Det samme gjorde jeg med Jesper Petersen fra virksomheden Drops by Samira, som fordoblede antallet af Facebook følgere på bare 5 dage - de fik også en ordentlig omgang trafik ud af det.

Vær-et-case-study-på-en-kendt-blog-2.png

Så ræk ud til blogs med en målgruppe der minder om din og pitch dig selv som værende en god historie for deres audience.

Website trafik taktik #65: Kommenter på relevante blogs (eller FB grupper)

Fyld din RSS reader op (fx Feedly) med blogs der har en målgruppe magen til din. Når nye artikler/posts bliver sendt ud, som du har noget at tilføje til, kan du hoppe ind og kommentere med noget, der bidrager til diskussionen.

Kommenter-på-relevante-blogs-eller-FB-grupper.png

MEN!! Smid ikke bare omkring dig med selvpromovering - levér oprigtig værdi!

Mange platforme tillader dig at linke dit navn til dit website - og det er mere end rigeligt. Hvis du skriver interessante kommentarer, vil folk besøge dit website.

Kuratér en liste med blogs, der relaterer til din niche ved at bruge Feedly eller en anden RSS manager. Hver gang du ser en ny artikel du ved noget om, så efterlad en eftertænksom kommentar.

Website trafik taktik #66: Lav et webinar for et andet websites audience

Ræk ud til sites med store maillister og tilbyd gratis at undervise i et eller andet for deres subscribers. Gør det til et fedt webinar, hvor du nævner dit website, så dem der kan lide det du underviser i, har lyst til at besøge dit website og lære mere.

Lav-et-webinar-for-et-andet-websites-audience.png

Website trafik taktik #67: Bliv citeret i en ekspert roundup

Hvis nogen rækker ud til dig og spørger efter et citat eller din mening til en artikel, så giv dem altid et!

Bliv-citeret-i-en-ekspert-roundup.png

Fortæl dem, at det eneste du ønsker er, at de skal linke tilbage til dit website med dit citat, hvilket de som regel hellere end gerne vil.

Det bedste du kan gøre er, at bidrage aktivt til communities relateret til din niche. På den måde vil dit navn være top-of-mind, når de leder efter eksperter, de kan interviewe.

Website trafik taktik #68: Submit dit site til aggregatorer

Site aggregatorer som fx Digg og AllTop er gode steder at submitte dit site, så det kan blive fundet af folk, der leder efter nye sites, de kan tjekke ud.

Submit-dit-site-til-aggregatorer.png

Hvis det bliver accepteret og performer godt, så vil de feature det højere og den gratis trafik vil begynde at rulle ind.

Website trafik taktik #69: Brug nogens produkt og lad dem fortælle din historie

Send en mail til marketing teamet hos det produkt du bruger og fortæl dem hvordan du har brugt deres produkt til at gøre dit liv bedre.

Brug-nogens-produkt-og-lad-dem-fortælle-din-historie.png

Det gjorde Jesper Petersen fra Drops by Samira og det resulterede i et case study her på Moxii.

Hvis det er en god historie, vil de muligvis skrive om det og feature det på deres site inklusiv links tilbage til dit website.

Website trafik taktik #70: Sælg dit produkt på markedspladser

Brug markedspladser som Etsy, Ebay, Shopify, Amazon og sågar Craigslist (eller andre!) for at give dit produkt bedre reach. Når du sender det afsted, så inkluder en note (eller fysisk brev) med links tilbage til dit eget website, hvor du overbeviser dem om, at de skal købe direkte via dig næste gang.

Picture12.png

Her er danske Cobiro på Shopify Marketplace, hvor folk kan tilføje produktet direkte til deres Shopify store og derefter blive redirected til deres eget website.

Website trafik taktik #71: Lav en ebog og list den på Amazon

Tag dit bedste content inden for samme tema, omdan det til en ebog og sælg den så eller giv den væk gratis på Amazons Kindle platform.

Picture13.png

Amazon lader dig også liste din bog gratis i en begrænset periode, hvis den normalt koster penge og under den periode kan du feature den som en freebie på deal sites for at få flere downloads.

Bare husk at inkludere en hulens masse links tilbage til dit website i ebogen!

Website trafik taktik #71: Giv din ebog væk gratis

Tag den ebog du har lavet og giv den væk gratis.

Jo flere folk du kan hjælpe med dit content, jo større sandsynlighed er der for, at de vil købe af dig.

Website trafik taktik #72: List din fysiske eller virtuelle virksomhed på Yelp, Google maps, Foursquare, etc.

Uanset om du har en fysisk eller virtuelle virksomhed, bør du sikre dig, at den er listet på opdagelses- og rating platforme som fx Foursquare, Google Maps, Yelp, osv.

Picture14.png

(Servicemeddelelse: Hvis du er i København og kan lide god kaffe, så gør dig selv den tjeneste, at hoppe forbi Prolog i Kødbyen!)

Udover det hjælper folk med at finde din virksomhed, vil du også få mere trafik til dit website, når folk leder efter mere information.

For virtuelle virksomheder, skal du bare liste din region, postnummer og land for at få et gratis link.

Website trafik taktik #73: Gæsteblog/post på relevante sider

Ræk ud til sites i samme niche som dig selv og foreslå content, som deres audience formentlig finder interessant - som fx Jonathan Løw gjorde hos Moxii:

Picture15.png

Igen - bare husk at inkludere nogle taktfulde links tilbage til dit site og produkter, uden det ligner du bare forsøger at promovere dig selv.

Website trafik taktik #74: Kør en gratis promotion på et deal-site

Kontakt virksomheder som fx Appsumo eller Sweetdeal om dit produkt og tilbyd en god deal til deres audience.

Picture16.png

Hvis produktet er godt og de tror det vil sælge godt, kan du blive promoveret for 100.000vis af folk.

Website trafik taktik #75: Køb/overtag en andens nyhedsbrev/mailliste

Du kan måske være heldig at finde et site, der ikke længere er aktiv, men som har opbygget en god størrelse mailliste. Ræk ud til hvem end der oprindeligt drev det og tilbyd at købe deres mailliste og pitch dem omkring dit eget site.

Det kan resultere i tusindvis af nye regulære besøgende så vel som et signifikant boost til din mailliste.

Så hvis du finder en side, der ikke længere er aktiv, så ræk ud til forfatteren/ejeren om at købe/overtage deres mailliste.

Website trafik taktik #76: Køb/overtag en andens produkt

Søg på fx Product Hunt efter komplementære produkter til din forretning, der ikke er blevet opdaterede.

Picture17.png

Ræk ud til founderen og se hvordan deres produkt har klaret sig, siden de lancerede på Product Hunt.

Tilbyd at købe deres virksomhed og brug herefter deres mailliste/nyhedsbrev til at sende trafik til din egen virksomhed.

Website trafik taktik #77: Lav en cross-promotion med et andet site

Find et andet site i samme space som dig og tilbyd at promovere dem til dit audience mod at de promoverer dig til deres - enten ved at linke igennem blog posts eller ved at nævne hinanden i jeres nyhedsbreve.

Ved at gøre det, ved du, at du får kvalificeret trafik og hvis I begge drager fordel af det, kan I jo fortsætte forholdet.

Website trafik taktik #78: Syndiker dit content til andre sites

Hvis du ikke har så meget tid til gæsteblogging, er en anden mulighed at lade andre aggregator sites re-publicere dit content til deres audience.

Picture18.png

Så længe du inkluderer links til dine andre artikler i postet, er det en god måde at blive promoveret for et nyt audience og drive mere trafik til dit site. Som en lille bonus hjælper det også på din SEO.

Website trafik taktik #79: Genbrug dit content på Medium

Imellem syndikering og gæsteblogging, kan du også genbruge dit content i mindre bidder (med links til dit site, selvfølgelig) og publicere det på Medium.

Picture19.png

Medium har publikationer med tusindvis af læsere, så hvis du kan blive samlet op af en, vil du få tonsvis af nye læsere, som du ellers ikke ville have ramt.

Website trafik taktik #80: Re-publicer dit content på sekundære blog netværk

Lav en Tumblr, LinkedIn, Squarespace blog, Quora blog eller hvilken som helst anden “sekundær” blog platform og re-publier alt dit content på det med links tilbage til dit site.

Picture20.png

Du kan også publicere dit content som “posts” på sociale sites som Reddit og LinkedIn, eftersom long form content kan sparke en diskussion i gang.

Website trafik taktik #81: Lav en Wikipedia side

Hvis du allerede har noget impact og reach, kan du submitte for en Wikipedia side omkring dig selv eller din virksomhed. Her kan du inde på siden linke tilbage til dit eget website og drive mere trafik til det.

Picture21.png

Website trafik taktik #82: Tilføj dine artikler som Wikipedia referencer

Find Wikipedia artikler om emner, du har skrevet om eller har noget content omkring og foreslå at dele af Wikipedia sider linkes tilbage til dit site som en reference.

Website trafik taktik #83: Sælg dit produkt gennem affiliates

Få andre til at sælge dit produkt ved at sende dig kvalificerede leads. Hvis de køber, giver du din affiliate en procentdel af salget. Selvom de besøgende ikke køber noget, vil de forhåbentligt dele dit content eller tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Website trafik taktik #84: Lav et relateret mikro-site

For at kapitalisere på search engine rankings - og for at give dit audience andre steder at finde dig - kan du lave et mikro-site baseret på nogle aspekter af hvad du allerede fortæller om eller sælger på dit primære site.

Picture23.png

Udover at minde dig om, hvor mange Justin Bieber sange, du rent faktisk har lyttet til, så er Spotify’s “Year in Music” et af de bedste eksempler på et succesfuldt mikro-site.

Website trafik taktik #85: Pitch til link roundups

Hvis du ikke kender dem, er link roundups kuraterede posts (eller en “roundup”) med fedt blog content fra den seneste uge. Det bedste er, at disse roundups findes i nærmest alle nicher.

Picture24.png

Det kan være svært for disse roundup kuratorer at finde kvalitets content at vise i deres roundup hver uge. Når du foreslår dit nyeste post, leverer du content FOR dem.

Her er en nem måde at finde roundups på:

  1. Søg efter det her på Google: intitle:keyword roundup
  2. Erstat “keyword” med det emne, du ønsker at søge efter
  3. Når du har fundet en roundup der er et godt match, så send dem en email, hvor du pitcher din artikel!

Hvis du ikke allerede har gjort det, så husk at downloade trafik taktik lommeregneren, så du nemt og overskueligt kan vurdere hvilke tiltag, der giver mest mening for dig at fokusere på baseret på tid, pris og impact.  

>> DOWNLOAD TRAFIK TAKTIK LOMMEREGNEREN <<

117 MÅDER DU KAN ØGE TRAFIKKEN PÅ DIT WEBSITE I 2019

Hvis du ikke har fået læst de resterende trafik taktik artikler i artikel serien, er her en oversigt over alle kapitlerne:

Kan du lide det, du læser? 🥸 Så overvej at dele det med en ven eller tilmeld dig nyhedsbrevet (hvis du ikke allerede har gjort det).

✨ Tilmeld newsletter ✨