CASE STUDY: Fordobling af Facebook følgere på 5 dage

Facebook behøver ikke være så besværligt. Se hvordan Drops by Samira fordoblede deres antal følgere på blot 5 dage.

Case Study
 — 
7
 Min read
 — 
March 2, 2021

👋 Hey, jeg er Thomas og velkommen til mit newsletter Moxii 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden tackler jeg spørgsmål om growth, marketing, startups, etc. og prøver generelt bare at være hjælpsom. Send mig dine spørgsmål og som tak giver jeg actionable, real-talk advice 🤜🤛

✨ Tilmeld newsletter ✨

>> FÅ CHEAT SHEET TIL PERFEKTE FACEBOOK CALL-TO-ACTIONS <<

Kender du følelsen af, at have prøvet alverdens gode råd og store tykke marketing guides til hvordan du får flere følgere på Facebook - men det er som om, der aldrig rigtig sker noget?

Den følelse havde Jesper Petersen i marts måned. Jesper er gift med Samira, som sammen driver virksomheden Drops by Samira. Eller faktisk er Jesper politibetjent, men han har orlov fra jobbet og cykler nu hver dag København tyndt på sin ladcykel for levere drops til forhandlerne.

Helt kort, så laver Drops by Samira bolcher - men ikke helt normale bolcher… Det er bolcher i LUKSUSKLASSEN!!

(Min mund løber i vand hver gang jeg ser det billede!)
(Min mund løber i vand hver gang jeg ser det billede!)

På 2 år havde de fået 652 følgere på Facebook.

Men en mandag i marts falder Jesper over artiklen CASE STUDY: Fra 0-2.500+ website besøgende på 30 dage (og 204 betalende kunder).

Den inspirerede ham til at tage handling og tirsdag besluttede han sig for, at han ville fordoble antal Facebook følgere inden søndag - altså skulle han på 5 dage skaffe lige så mange følgere, som de havde formået på 2 år.

Dream.jpg

DEN MEST OVERSETE OG EFFEKTIVE MARKETINGKANAL FOR STARTUPS OG MINDRE VIRKSOMHEDER

Jesper ville som sagt fordoble antal Facebook følgere på blot 5 dage.

Ville det give mening for Jesper, at lave en kæmpe PR kampagne eller SEO strategi?

Ikke rigtigt.

Drops by Samira havde om tirsdagen 652 følgere og skulle derfor skaffe 130 følgere om dagen de næste 5 dage for at nå målet. Og eftersom de kun havde 5 dage, gav det ikke mening at lave fx PR/SEO/etc. fordi det kræver virkelig meget tid og samtidig tager det en del tid før du kan se resultatet af det.

Hvis du har brug for et framework til hvordan du prioriterer dine marketingaktiviteter, så læs Den videnskabelige marketing strategi bag eksponentiel vækst. Her får du en konkret guide samt værktøjer, som fx idé backloggen som vist på billedet nedenunder:

Idea backlog.png

Men tilbage til Jespers mål om at fordoble Drops by Samiras Facebook følgere på 5 dage…

Jesper valgte i stedet for at bruge en af de mest oversete og effektive kanaler der findes, som ALLE har tilgængeligt.

Faktisk har du allerede en stor gruppe højt engagerede medlemmer, som nærmest bare venter på at få lov til at hjælpe dig på vej…

ENGAGER DIT EKSISTERENDE NETVÆRK

Det er dit mest effektive redskab til at sparke døren ind.

Rigtig mange nægter at engagere sit eksisterende netværk - de føler det er “underligt” at involvere sin familie og venner i forretning og websites, så de rækker aldrig ud til dem.

Men det er lidt at gå baglæns - for hvis der er nogle, der gerne vil hjælpe dig, så er det dem du allerede kender.

Heldigvis gik det op for Jesper, efter han havde læst artiklen CASE STUDY: Fra 0-2.500+ website besøgende på 30 dage (og 204 betalende kunder)

Særligt ift. hans mål, gav det kun mening at forsøge at engagere hans eksisterende netværk, hvilket skyldes:

  • Probability of success (HØJ): De fleste har flere hundrede venner på Facebook, hvorfor de fleste kun skal bruge en relativt lav konverteringsrate. Dog kan man antage, at konverteringsraten er noget højere, da det er mere sandsynligt venner og bekendte vil hjælpe dig på vej.
  • Impact (LAV/MEDIUM): I udgangspunktet er effektiviteten relativt lav, men hvis man er så heldig, at udnytte word-of-mouth via venners venner, så kan impact blive ret vildt.
  • Ressourcer (LAV): Det tager nærmest ingen tid at copy/paste en besked template (med en smule personlig tilpasning) eller lave et opslag som i Jespers tilfælde.

FACEBOOK OPSLAGET

Den 21. marts 2019 lavede Jesper nedenstående Facebook opslag:

Opslag 1.1.png

Hvorfor er det her opslag godt?

  • Jesper opbygger en slags mini storytelling i opslaget. Han fortæller de arbejder hårdt og hvordan det har taget dem 2 år at nå 652 følgere. Han har nu udfordret sig selv og sat ambitionsniveauet højt - men det kræver, at venner og familie hjælper ham lidt på vej. Og hvem vil ikke gerne hjælpe en ambitiøs ven, familiemedlem eller bekendt?
  • Jesper har lavet en tydelig call-to-action til hans venner og familie. Og det er vigtigt - for selvom dine venner og familie gerne vil støtte dig, kan du ikke forvente at de kan regne ud, hvad der er den bedste måde at gøre det på. Jesper beder helt konkret om at sende ham en besked eller gå direkte ind på siden og invitere deres venner.

Og resultatet af opslaget taler vist for sig selv… det fik nemlig 201 likes og der var 111, der delte opslaget med deres venner = masser af eksponering!

Delinger.png

Her er et eksempel på en (rigtig god!!) ven, der har delt opslaget og samtidig inviteret sine Facebook venner til at synes om siden. Så kan man snakke om word-of-mouth effekten!

Deling opslag.png

Det er dog ikke alle, der er lige så fede som Simon D. Wade - men det er ikke nødvendigvis fordi de ikke vil. Mange tjekker jo deres Facebook på farten (eller i kedelige møder, hvor de lader som om de tjekker emails!!), hvor de tænker, at det vil de gøre senere, når de lige har tid til det… Og så GLEMMER de det. No blame game - det kan jo ske for alle.

Men netop derfor var det godt, at Jesper den 23. marts lavede en update, hvor han lige mindede folk om det en sidste gang. Det gode ved det post er, at han starter med at takke dem, der allerede har hjulpet ham (så bliver de nemlig ikke irriterede over at se opslaget igen). Derudover forklarer han, hvor tæt de er på at nå målet, hvilket giver opfattelsen af, at hvis læseren lige hjælper lidt til, så når de målet. Det er en fed call-to-action, da man føler at man faktisk kan være den person, der hjælper dem med at komme i mål.

Opslag 2.png

De her posts er super gode, men husk ikke at spamme dit netværk - så får det modsatte effekt! Det gode ved Jespers opslag er:

  1. Der er en slutdato på - det betyder, at folk ved opslagene slutter på et tidspunkt.
  2. Der er en tydelig call-to-action.
  3. Han takker folk og viser oprigtig taknemmelighed for hjælpen.
  4. Han sørger for at have en mini storytelling med i hvert opslag.

NÅEDE DE SÅ MÅLET??

Et billede siger som sagt mere en 1.000 ord, så tænker vi lader billedet tale for sig selv:

Final.png

I tilfælde af du ikke kan se det, så er svaret JA!! Drops by Samira formåede at FORDOBLE deres Facebook følgere på 5 dage - udelukkende ved at engagere sit eksisterende netværk.

Det er eddermame godt gået!

Så næste gang du har brug for lidt sukker, så prøv lige Drops by Samira og giv dem et like på Facebook, så hjælper du nogle super søde og hårdtarbejdende iværksættere et lille skridt tættere på deres drøm.

FÅ ET CHEAT SHEET TIL AT LAVE PERFEKTE FACEBOOK CALL-TO-ACTIONS

For at gøre det nemmere for dig at lave perfekte Facebook CTAs, har jeg lavet et cheat sheet, der giver de bedste high-level tips.

Hvis du deler noget på Facebook, så husk at downloade det her cheat sheet, så du kan lave en perfekt CTA hver eneste gang.

>> FÅ CHEAT SHEETET <<

Kan du lide det, du læser? 🥸 Så overvej at dele det med en ven eller tilmeld dig nyhedsbrevet (hvis du ikke allerede har gjort det).

✨ Tilmeld newsletter ✨