34 tips til optimering af din konverteringsrate, der sætter turbo på din mailliste

Få 34 meget konkrete og lavpraktiske tips til hvordan du kan optimere din konverteringsrate.

Growth Marketing
 — 
52
 Min read
 — 
March 2, 2021

👋 Hey, jeg er Thomas og velkommen til mit newsletter Moxii 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden tackler jeg spørgsmål om growth, marketing, startups, etc. og prøver generelt bare at være hjælpsom. Send mig dine spørgsmål og som tak giver jeg actionable, real-talk advice 🤜🤛

✨ Tilmeld newsletter ✨

>> BONUS MATERIALE: Få tjekliste til optimering af din konverteringsrate <<

At opbygge en mailliste bør have høj prioritet for alle virksomheder, da det er en af de mest effektive salgskanaler - uden du behøver bruge penge på at nå dem.

Så du bruger 20 timer på at pitche, skitsere og skrive det perfekte gæste indlæg/post/blog/etc.

Derudover bruger du yderligere 3 timer på at researche og lave den perfekte content upgrade til at underbygge dit content. Du skriver frem og tilbage med redaktøren i hvad der føles som timer, laver små justeringer og ændrer artiklen, finpudser de sidste detaljer, så det er et rent mesterværk.

Dit indlæg/post/blog går live og du hiver glædeligt 100 nye email subscribers i hus. Rock’n’roll, ikke?

Eller… Egentlig ikke…

For hver time du brugte på det post, har du tilføjet mindre end 4,5 email subscribers til din mailliste.

Hvis hver email subscriber på din mailliste var 10 kr. værd om måneden, så kigger du maksimalt på 1.000 kr. om måneden med det gæsteindlæg. Og det er kun én gang!

Du får muligvis et par ekstra subscribers de efterfølgende dage, men dets storhedstid er kun ganske kort tid. Hvis du vil tilføje 100 subscribers mere til din mailliste næste måned, skal du bruge ca. 20 timer på gæsteblogging… igen!

Så hvad hvis jeg fortalte dig, at du med ganske få timers arbejde upfront, kan skabe en ‘list-building machine’ der giver udbytte hver eneste måned… uden ekstra indsats eller tid?

Og at du ikke engang behøver forlade dit eget site for at gøre det?

Hvordan?

Via optimering af din konverteringsrate (conversion rate optimization → CRO) til at konvertere mere af den trafik, du allerede skaffer til dit site.

Tænk over det.. De 23 timer du brugte på din gæsteblogging gav dig 100 email subscribers den uge det blev offentliggjort. Men hvis du forøgede din konverteringsrate med fra sørgelige 1% af dine besøgende til blot 5% - selv hvis du kun har 100 besøgende hver måned…

Så ville du indsamle 120 ekstra email subscribers hver eneste måned. Uden ekstra arbejde.

Alt du behøver er, at kende til disse 34 CRO (conversion rate optimization) strategier, der vil hjælpe dig med at konvertere mere af din eksisterende trafik og dermed aflaste presset på dine skuldre.

  • Strategi #1: Lav et opt-in tilbud
  • Strategi #2: Arbejd på din overskrift
  • Strategi #3: Brug potentialet med power ord
  • Strategi #4: Brug de ord dit audience bruger
  • Strategi #5: Brug ordet “Gratis”
  • Strategi #6: Brug ordet “Få”
  • Strategi #7: Stop med at være så egoistisk
  • Strategi #8: Lad vær med at opremse features
  • Strategi #9: Sørg for din opt-in kan stå på egne ben
  • Strategi #10: Mal et billede
  • Strategi #11: Brug tal og resultater
  • Strategi #12: Sæt en “action”-farve
  • Strategi #13: Vær opmærksom på din knap tekst
  • Strategi #14: Fjern distraktioner
  • Strategi #15: Giv dem flere muligheder for at konvertere
  • Strategi #16: Minimer dit sites loading time
  • Strategi #17: Sørg for dit website er responsivt
  • Strategi #18: Få din CTA til at hoppe ud af skærmen
  • Strategi #19: Udtøm på forhånd indsigelser
  • Strategi #20: Brug social proof
  • Strategi #21: Brug testimonials og citater
  • Strategi #22: Brug eksklusivitet
  • Strategi #23: Få en fod i døren
  • Strategi #24: Udløs frygt med knaphed
  • Strategi #25: Inkorporerér urgency
  • Strategi #26: Brug ansigter
  • Strategi #27: Brug synslinjer
  • Strategi #28: Brug bevægelse
  • Strategi #29: Vis dem hvad du har
  • Strategi #30: Få dem til at træffe et valg
  • Strategi #31: Vis hvor langt de er kommet
  • Strategi #32: Overvej at fjerne opt-in disclaimeren
  • Strategi #33: Stop med at spørge efter for meget information
  • Strategi #34: A/B Testing  - Stol ikke bare blindt på, at alle disse strategier virker for dig

Men 34 strategier er mange. Så jeg har lavet et GRATIS spreadsheet med hver eneste strategi til at forbedre din konvertering.

>> KLIK HER FOR AT FÅ SPREADSHEETS (GRATIS) OG ØG DIN KONVERTERING <<

Nu hvor du har fået spreadsheetet, kan vi dykke ned i strategierne.

STRATEGI #1: LAV ET OPT-IN TILBUD

Hvor meget trafik får dit site hver måned?

Hvis du sagde 100.000 besøgende eller mere, kan du roligt skippe den her sektion. Men de fleste er ikke i den båd, så lyt nøje efter:

Du har brug for et opt-in tilbud.

Kald det hvad du vil: lead magnet, bribe to subscribe, freebie, upgrade - men som jeg lige har fortalt dig, kan du ikke bare spørge efter emailadresser, medmindre du har en kæmpe blog/website.

Tænk lige over tallene. Der er over en milliard websites på internettet. Det tal stiger konstant. Og de fleste af dem stinker. Men dem der ikke stinker og faktisk genererer trafik?

De bruger email marketing.

Det betyder, at tonsvis af super brugbare, konkurrencedygtige websites i din niche kæmper om dine besøgendes emails. Hvorfor skulle disse besøgende give den til dig uden nogen fordel for dem selv?

Så du er nødt til at give noget væk gratis.

Du kan gøre det via en såkaldt content upgrade, som jeg fx gør på nærmest alle min blog posts:

content-upgrade-eksempel

Eller et mere generelt site-wide opt-in tilbud, så du ikke konstant skal lave nye opt-ins, som fx. den her:

content-upgrade-eksempel-2

Men forvent ikke bare, at dine besøgende giver dig deres email uden at få noget igen. Lav et opt-in tilbud med høj værdi, som du ved dit audience vil elske og tilbyd det på dit site i bytte for deres email

Og derefter - brug denne guide til at sælge det opt-in tilbud.

STRATEGI #2: ARBEJD PÅ DEN OVERSKRIFT

Nogle gange blender email marketing og content marketing deres DNA sammen og laver den perfekte lille marketing baby (og ja, jeg er lige blevet far… så du må lige have mig undskyldt med den reference 😄).

Og denne pointe er den perfekte demonstration af hvordan det vigtigste element i content marketing (overskrift) bidrager til et afgørende element i email marketing.

Uden en stærkt overskrift vil ingen tilmelde sig din mailliste.

Det er ikke overraskende. Ca. lige så overraskende som det fact at email emnelinjer også er overskrifter og hvis din emnelinje stinker, vil dine open rates, clicks og salg gøre det samme.

Din overskrift er det første kontaktpunkt dit audience har med dit opt-in tilbud eller nyhedsbrev. De ser ikke det episke stykke content du har lavet til dem eller dit content i dine nyhedsbreve ind til de unsubscriber. Så alt du har, er din overskrift til få den email!

Lav en stærkt og overbevisende overskrift der beskriver præcis, hvad dit nyhedsbrev eller opt-in tilbud hjælper dine subscribers med at gøre.

overskrift-eksempel

Det vil være den CRO strategi, der vil drive din mailliste fremad med turbo speed - og tilføje masser af procentpoint til din konverteringsrate.

Ved du ikke, hvor du skal starte med dine overskrifter? Her er 49 formler på overskrifter, der øger din konvertering (og hvornår du skal bruge dem).


STRATEGI #3: BRUG POTENTIALET MED POWER ORD

Power ord.

Du har set dem i overskrifter:

power-ord-eksempel

I produktnavne:

power-ord-eksempel-2

Og selv i virksomhedsnavne:

power-ord-eksempel-3

Og de bliver ofte brugt, for de virker.

Power ord er ord, der tilføjer en lille smule “wauw” til din tekst ved at fremkalde følelser. De giver følelser som spænding, frygt eller angst hos dit audience for at gøre dine overskrifter eller subject lines meget mere klikbare.

Og når de ikke bliver misbrugt (som med clickbait overskrifter), er de deskriptive, specifikke og overtaler folk til at konsumere content der vil gavne dem.

Så selvfølgelig skal du bruge power ord i dine opt-ins for at øge din konvertering.

Brug disse power ord i dine knapper, din overskrift og din beskrivelse. Her kan du se, hvordan convertt.org på et tidspunkt gjorde det:

power-ord-eksempel-5

Lad vær med at bruge gamle power ord, men vær ikke bange for at bruge deskriptive power ord der etablerer autoritet, viser hvad du tilbyder og gør dit tilbud mere lokkende.

Ved du ikke hvilke power ord, du skal bruge? Så finder du her 481+ ufatteligt nyttige power ord, der øger din konvertering.

STRATEGI #4: BRUG DE ORD DIT AUDIENCE BRUGER

Lyt efter… for nu smider jeg lige en copywriting bombe for dig…

Det bedste du kan gøre for din copy er, at læse dit audiences sind.

Når du kan det, kan du nemlig vise dem, at du ved hvad de bøvler med. Du kan resonere med dem.

Der er ikke nogen bedre måde at connecte med dit audience end at sige de tanker højt, de allerede tænker og vise, at du kan hjælpe dem.

Og den bedste måde at gøre det, er ved at bruge det sprog de bruger til at beskrive de problemer/udfordringer, de har - eller den løsning du tilbyder - i din opt-in.

Jay Abraham sagde trods alt:

“If you can define the problem better than your target customer, they will automatically assume you have the solution.”

Men det lyder lidt umuligt, ikke?

Det er det heldigvis ikke. Faktisk gør dit audience det forholdsvis nemt at læse deres tanker ved at have diskussioner på sociale medier og community sites.

Lav lidt “aflytning” i Facebook grupper, på forskellige forums, etc. for at finde ud af, hvordan de taler om deres problemer.

Brug derefter deres eget sprog til at tale til dem, når du skriver copy til dine opt-ins.

Lad mig give et eksempel. Lad os sige du er ved at lave content til nye fotografer og dit tilbud er en liste med alternativer til Lightroom med rabatkoder.

For at lave lidt social “aflytning”, hopper du ind i Facebook gruppen “Photography for Beginners” og kom forbi det her opslag:

audience-sprogbrug-eksempel

Hvis jeg var i din situation, ville jeg skrive min overskrift til din opt-in i retning af:

“Crasher Lightroom konstant? 6 alternativer med høj performance (inkl. rabatkoder)”

Kan du se, hvordan jeg bruger posterens sprog “crashing constantly” til at skrive i deres eget sprog? Han er formentlig ikke den eneste, der tænker sådan og det menneskeliggør sproget på en måde, der resonerer med dit audience.

STRATEGI #5: BRUG ORDET “GRATIS”

Ordet “Gratis” er direkte euforiserende for mennesker.

I Dan Arielys bog ‘Predictably Irrational” opsatte nogle researchere et eksperiment med den hellige gral: chokolade.

De tilbød forbipasserende to typer chokolade:

  • En Lindt trøffel for $0,26
  • Et Hershey’s Kiss for $0,01

I det eksperiment købte 40% trøflen og 40% købte et Kiss. Efterfølgende ændrede researcherne prisen på begge chokolader med en penny:

  • Trøflen kostede nu $0,25
  • The Kiss var nu gratis.

Det ændrede udfaldet markant: 90% af køberne valgte nu det gratis Kiss, selvom den relative pris var den samme.

Der er adskillige andre eksperimenter, der også demonstrerer det patetiske omfang, vi er suckers for “Gratis” - som fx hvor Dan Ariely lavede en improviseret undersøgelse af folk der stod i kø for at få en gratis tatovering og fandt ud af, at 68% af dem ikke ville have fået lavet en tatovering, hvis ikke den var gratis.[*]

Mind blowing, ikke?

Så hvis du giver noget væk gratis - hvilket jeg allerede har rådet dig til at gøre i den aller første pointe - skal du også reklamere for det som værende gratis. Vær ikke bange for at vise dit “gratis” tool.

Her er et eksempel på hvordan GoSpotCheck på et tidspunkt gjorde:

eksempel-på-brugen-af-gratis

Nu var de for kloge til at gøre det, men forestil dig lige, hvis de besluttede sig for, at du skulle prøve deres service uden at tilbyde det gratis:

eksempel-på-brugen-af-gratis-2

Ikke helt så effektivt… Enig?

Smid ordet “Gratis” ind i din opt-in tekst for signifikant at booste din konverteringsrate.

Her kan du læse hvorfor ordet “Gratis” er så forførende og 7 andre forførende ord, du bør bruge noget mere, da de hjælper dig med at sælge mere.

STRATEGI #6: BRUG ORDET “FÅ”

Kan du spotte forskellen på disse to sætninger?

“Tilmeld dig email kurset her”

“Få email kurset her”

Jep, jeg byttede ordene “Tilmeld dig” ud med ordet “Få”. Ikke noget fancy, vel?

Dog antyder de to vidt forskellige ting. Den første sætning antyder en form for forpligtelse, eller at kurset kræver noget af dig. Den anden sætning antyder mere pleasure, eller at kurset er et privilegium, du kan få.

Kig lige på det igen:

“Få email kurset her” vs “Tilmeld dig email kurset her”

Ordet “Få” antyder altså også at noget er gratis og noget du kan få, uden den store indsats eller udfordring. Du opgiver ikke noget for at få email kurset.

På den anden side får “Tilmeld dig” tankerne over på at skulle give noget (i dette tilfælde din emailadresse). Det antyder også, at du skal foretage dig noget for det - også selvom det bare er den simple handling af indtaste din email.

Det sprog du bruger i din opt-in muligheder kan også ændre tonen - og dermed din konverteringsrate.

Indarbejd ordet “Få” i dine opt-ins og A/B test det med andre ord, der ikke har undertonerne af at skulle gøre noget. Du vil formentlig blive overrasket.

STRATEGI #7: STOP MED AT VÆRE SÅ EGOISTISK

En af de ting der undrer mig mest, når jeg reviewer websites, er noget, du muligvis gør, uden egentlig at tænke over det…

Brugen af selvcentreret sprog.

“Tilmeld dig mit nyhedsbrev” eller “Få vores gratis PDF” virker givetvis som en god mulighed for dig - det er trods alt dig, der drager fordel af det. Men den besøgende eller læseren - altså den person, du ønsker tilmelder sig dit nyhedsbrev?

De gider ikke tilmelde sig din mailliste, tilmelde sig for at få din PDF eller dit gratis kursus.

De vil have noget for dem selv.

Prøv fx at kigge på en ellers udmærket landingsside fra Young Adult Money:

stop-egoisme-eksempel

Ejeren har gjort alt rigtigt. Vedkommende tilbyder noget gratis, inkluderer social proof, har minimeret antal formularfelter (tjek CTA fejl #2 i denne artikel), brugt ordet “Gratis” og trigger endda følelsen af eksklusivitet.

Det eneste der egentlig rigtigt kunne optimeres på denne landingsside er ordet “Our” eller “Vores”.

Det er en nem fejl at lave, så det er heldigvis også en nem løsning: udskift alle ord i dine opt-ins, der handler om dig, med læser-centreret sprog i stedet for og få en bedre konverteringsrate.

STRATEGI #8: LAD VÆR MED AT OPREMSE FEATURES

Copywriters vil kollektivt lave et lettelsens suk over denne pointe, hvilket er fokus på din beskrivelse.

En typisk fejl med beskrivelser for nærmest alt - produkter, opt-in tilbud, etc. - er at opremse features i stedet for benefits.

Lad os sige, at du skulle beskrive dit opt-in tilbud for et gratis email kursus. I stedet for at opremse features som fx:

  • 7 emails leveret over 7 dage
  • Inkl. tjeklister og PDF’er du kan downloade
  • 12 videoer og 6 lydfiler

Oprems i stedet for hvad email kurset vil hjælpe dit audience med at opnå og hvad de vil lære i dit kursus. Fx:

  • 3x din produktivitet
  • Lær hvad du skal fokusere på, når du bygger din blog, imens du arbejder fuld tid
  • Lær hvordan jeg byggede en profitabel blog, imens jeg arbejdede fuld tid

Hvis du har en solid overskrift, vil det næste dine besøgende læser være beskrivelsen.

Vær sikker på den er så drevet af benefits som muligt - og vær specifik.

STRATEGI #9: SØRG FOR DIN OPT-IN KAN STÅ PÅ EGNE BEN

Lad os antage, at du så denne opt-in formular på det vilde internet - uden konteksten fra et website:

stå-på-egne-ben-eksempel

Ville du tilmelde dig?

Formentlig ikke. Du har trods alt ingen idé om, hvad du ville tilmelde dig. Hvilken type eksklusivt content? Hvem ejer nyhedsbrevet? Hvad er det overhovedet du tilmelder dig?

Så selvom du kunne være en del af målgruppen og deres content måske ville være perfekt for dig, ville du aldrig vide det.

Hvad så med den her?

stå-på-egne-ben-eksempel-2

Jeg vil vædde med, at hvis du var en del af tilbuddets målgruppe, så ville du tilmelde dig.

Du ved præcis, hvad du får: 3 gratis videoer, der hjælper dig med at forbedre din konvertering.

Den her pop-up identificerer straks deres målgruppe (alle der ønsker at forbedre sin konvertering) og er beskrivende.

Min pointe her er, at dine opt-ins skal kunne stå alene. Hvis jeg ser din opt-in uden konteksten fra dit website, skal jeg med det samme være i stand til at vurdere, om det er noget jeg ønsker.

Du tænker muligvis, at den her konverteringsstrategi er fjollet - dine besøgende vil trods alt have konteksten fra dit site og give dem mere kød på.

Men det er bare ikke nødvendigvis tilfældet. Hvis jeg klikker på et link i en Facebook annonce eller andetsteds og din pop-up popper op med det samme, har jeg ikke haft mulighed for at få konteksten fra dit website.

Og hvis du gør det godt med dine opt-ins - også selvom du ikke bruger pop-ups, el.lign. - vil de besøgendes øjne formentlig blive tiltrukket af hvad end du bruger til at indsamle emails, før de har haft en chance for, at få konteksten fra dit website.

Så vær sikker på dine opt-ins kan stå alene. Undgå at bruge vage deskriptive og buzzwords som “eksklusivt content” (hvad er “eksklusivt content” overhovedet? Hvad vil det såkaldte eksklusive content hjælpe mig med at opnå?) og sigt efter specificitet. Jeg skal med det samme være i stand til at vurdere, om det du tilbyder, er noget for mig.

STRATEGI #10: MAL ET BILLEDE

Forestil dig følgende…

Du sidder på et tæppe på en smuk solskinsdag. Forårssolen varmer dine skuldre og græsset kilder blidt under dine nøgne fødder. Foran dig står det smukke Eiffel Tårn, der ligner det vokser ind i himlen. Du skubber blidt solen væk fra dine øjne og beundrer dets imponerende størrelse og arkitekturen.

Du sipper langsomt af din cafe au lait, imens du deler et baguette og gruyére med din partner.

På din venstre side snapper en masse turister billeder. Franske børn griner og leger på græsset på din højre side…

Du får følelsen af at være i Paris, ikke? Og giver dig på en eller anden måde lyst til at besøge det og rent faktisk spise den gruyére og beundre Eiffel Tårnet.

Det er derfor, at et af de ældste og bedste salgsteknikker er, at få dine kunder til at forestille sig de rent faktisk bruger dit produkt - og alt der virker for salg, virker som regel også på din konverteringsrate.

Brug din beskrivelse på at få dit audience til at forestille sig selv modtage dine emails, bruge dit produkt, el.lign. og få den benefit du tilbyder.

Det behøver ikke være lige så langt som min beskrivelse af din tur til Paris - faktisk bør det ikke være - men alene ved at lade dit audience forestille dem selv med resultatet du hjælper dem med at opnå, kan være nok til at de konverterer.

STRATEGI #11: BRUG TAL OG RESULTATER

Jeg har gennem tiden ansat en del mennesker…

Og en af de ting jeg altid kigger efter på et CV og cover letters, er beviser.

Det er ikke nok at sige, at du sparede din virksomhed for tid og penge ved at implementere ny software til at tracke kundeinformation. Jeg vil vide hvor mange penge softwaren kostede og hvor meget tid og penge din idé sparede virksomheden.

Og det er fordi, jeg bare er et menneske - generelt kan de fleste lide tal - eller med andre ord: vi kan lide beviser. Tal og resultater gør din påstand mere håndgribelig.

Ved at bruge disse tal og resultater som jobsøgende, kan du forbedre din konverteringsrate fra ansøgning til interview. Og ved at bruge disse tal og resultater i dine opt-ins, kan du øge dine besøgendes konverteringsrate.

For eksempel har jeg lavet den her e-bog (som du kan få gratis her)...

tal-og-resultater-eksempel-1

Jeg kunne have valgt ikke at bruge tallet “117” og i stedet for kalde den noget i retning af “Sådan øger du trafikken på dit website”...

Hvilken titel synes du er mest tiltalende?

Det er som om det bare ikke er lige så powerful, at udelade de 117.

Selvom det ikke er det, så føles det som en slags social proof - men den står ligesom på egne ben, fordi det er så powerful at bruge de 117. Og det er endnu bedre, hvis du med tal og resultater kan vise, hvad enten du selv eller andre har opnået med det du sælger - som er tilfældet med eksemplet herunder. Din konverteringsrate vil takke dig.

tal-og-resultater-eksempel-2

STRATEGI #12: SÆT EN “ACTION”-FARVE

Hvis du har brugt mere end 10 minutter online på at læse diskussioner omkring konvertering, har du sikkert set en debat der ligner denne:

Rød øger konverteringen!

Nej, det gør grøn!

Rød er en stop-farve!

Nej, det fanger opmærksomheden!

Sandheden er i virkeligheden, at den farve dit audience responderer på afhænger af to ting: dit audience og dit brand.

Uanset om rød virker for virksomhed X, men ødelagde konverteringen for virksomhed Y, betyder det ikke rigtigt noget for dig.

Også selvom rød slog grøn for Performable med intet mindre end 21%, har jeg også lavet adskillige knap-farve A/B tests - og her har rød ikke vundet.

action-farve-eksempel

Min action-farve på Moxii er orange, som har slået både rød, grøn, gul og lilla. Dog har det aldrig været mere end mellem 2-6% - så det er ikke engang nævneværdigt.

Min generelle erfaring er, at jo mere iøjnefaldende farven er, jo højere vil din konvertering generelt være.

Hvis jeg fx havde brugt grå eller pastel farvede knapper i stedet for de andre test farver, ville der formentlig have været markant større forskel.

Brug disse iøjnefaldende farver som action-farver til dine knapper og call-to-actions. Din farve bør nærmest springe ud af skærmen og skille sig ud fra alle andre farver dit website bruger.

STRATEGI #13: VÆR OPMÆRKSOM PÅ DIN KNAP TEKST

Vi har lige talt om farven på din knap - men der skal endnu mere tanke i dine knapper for at øge konverteringen.

Der ligger meget power i sådan en lille boks, hva’?

Når du har nailet farven på din knap, så den hopper ud af skærmen, er det teksten i knappen, du skal fokusere på.

De ord du putter i knappen, betyder noget. Meget faktisk!

I en split test lavet af Visual Website Optimizer, var brugen af en benefits-drevet knap (“Make money flipping websites”) kontra generisk knap-tekst (“Join us”) forbundet med en øget konvertering på hele 33%.

knap-tekst-eksempel

Kan du huske, hvad jeg sagde tidligere, om det at være “selvcentreret”? Mange laver også den fejl i deres knap-tekst.

De bruger generiske call-to-actions som fx:

  • Tilmeld / sign up
  • Abonner / subscribe
  • Join
  • Indsend / submit

Selvom de er nemme, giver de ikke de besøgende en følelse af, at få noget ud af det.

Og ikke nok med det - de er heller ikke håndgribelige. Kan du definere “Indsend”? Hvad sker der, når du “Indsender” noget?

Vælg en benefits-drevet tekst til din knap for at øge konverteringen - eller som minimum, vælg noget andet end de generiske tekster.

STRATEGI #14: FJERN DISTRAKTIONER

Hvis du ikke har hørt om det berygtede syltetøjs studie andre steder, så kommer du til at høre om det nu…

Syltetøjs studiet er et populært marketing studie, der demonstrerer den negative påvirkning for mange muligheder har på din konvertering. Grundlæggende fandt studiet ud af, at hvis man eksponerede kunderne for et stort antal varianter med forskellige smage, tiltrak det meget opmærksomhed. Til gengæld sørgede få varianter for langt mere salg (konverteringer).

Hvordan kan det så anvendes til at øge konverteringen på dine opt-ins?

Fordi... hvis du distraherer dine besøgende med for mange ting, de kan gøre, når de lander på dit site, vælger de formentlig ikke at foretage sig noget som helst.

Så hvis du fx i toppen har et link til en kontaktside, en om os side, et opt-in tilbud, din blog, din podcast, dine services og dine produkter… sammen med links til alle dine sociale medier… så distraherer du formentlig dine besøgende fra dit mål om, at de skal konvertere.

Så simplificer.

Fjern overskydende og overflødige distraktioner og behold kun det absolut nødvendige på din side.

Det er derfor pop-ups virker så godt - det fjerner alle distraktioner, så dine besøgende kun fokuserer på din call-to-action. De kommanderer nærmest opmærksomhed og action - enten lukker dine besøgende din pop-up ned eller konverterer.

Men hvis du har for meget i gang i baggrunden på dit website bag din pop-up, kan det være visuelt forvirrende og distrahere dine besøgende.

Fjern så vidt muligt distraktioner med din pop-up ved at øge størrelsen på dem - for eksempel kan du lave dine pop-ups ekstra store og sløre baggrunden.

fjern-distraktioner-eksempel

Det isolerer din call-to-action, så dine brugere ikke skal forholde sig til andet end vælge om de vil gøre brug af dit opt-in tilbud.

STRATEGI #15: GIV DEM FLERE MULIGHEDER FOR AT KONVERTERE

Lad os sige du tilføjer en Messenger chatbot pop-up på dit website for at indsamle emails.

flere-muligheder-eksempel

Og lad os antage, at du gør det virkelig godt med den pop-up og den hiver en konverteringsrate på 10%. Du har trods alt implementeret strategierne fra denne guide og optimeret alt hvad du kunne.

En konverteringsrate på 10% er ganske godt, ikke? Så stopper du bare der? Efterlader din pop-up og kalder det for en dag?

Nej.

Du øger din overordnede site konverteringsrate ved at give dine besøgende mere end én mulighed for at konvertere.

Lad os sige du også tilføjer en exit-intent pop-up. Til de 90% besøgende, der ikke gav deres emailadresse til din Messenger chatbot pop-up, da de initielt landede på dit site, giver du nu en ny mulighed for at konvertere, når de overvejer at smutte videre ud på det store internet.

flere-muligheder-eksempel-2

Vi antager, du her konverterer yderligere 5% af de besøgende, der ikke allerede har konverteret på din Messenger chatbot pop-up.

Det booster din overordnede konverteringsrate til 15% - en meget sund konverteringsrate. Hvis du får 200 daglige besøgende på dit website, indsamler du altså yderligere 10 emails.

På en måned bliver det til 300 flere emails - og på et år (hvis vi antager, du ikke har øget trafikken på dit site overhovedet), er det yderligere 3.600 emails, du ellers ikke ville have fået indsamlet.

Rimelig sweet, ikke?

STRATEGI #16: MINIMER DIT SITES LOADING TIME

Dine besøgendes opmærksomhed varer omtrent lige så lang tid som en guldfisk, måske, men de har tålmodighed som en myg.

Hvis dit website ikke loader inden for 3 sekunder efter dine besøgende lander på siden, er der stor sandsynlighed for, de smutter igen…

Og selv 1 sekunds forsinkelse i din sides loading time kan forringe din konvertering med 7% eller mere.

Det er unødvendigt at sige, men hvis dine besøgende smutter før din side er loadet, ser de ikke dit tilbud og vil derfor ikke konvertere. Så du er nødt til at nedbringe din load time.

En stor del af dit sites loading time er op til dine servere. Men der er én ting, du kan gøre for med det samme at gøre dit site hurtigere: deaktiver og slet plugins der får dit site til at lagge.

Du kan tjekke din loading og hvad der gør din side langsom ved at bruge Google PageSpeed Insights:

loading-time-eksempel

Som det tydeligt fremgår af ovenstående billede, bøvler jeg pt. selv med nogle plugins, der har ret negativ virkning på min loading time - og det er super irriterende!

Det kan nogle gange være svært, fordi du virkelig gerne vil beholde et givent plugin - her kræver det en simpel cost-benefit analyse ift. om du vil beholde det eller ej.

STRATEGI #17: SØRG FOR DIT WEBSITE ER RESPONSIVT

Du ved at søgemaskinerne hader ikke-responsive websites.

Men søgemaskinerne er ikke dit eneste problem, når det kommer til konvertering og trafik. I 2015 overgik mobil browsing desktop browsing. Og ved du hvem, der også hader ikke-responsive websites?

Mennesker. Rigtige mennesker hader dem. Og disse browsere er lavet af - du gættede det - mennesker.

Det håber jeg da i det mindste.

Og disse såkaldte mennesker tager action fra deres mobiler mere end nogensinde.

Men du vil ikke være i stand til at drage fordel af nogle af disse konverteringer fra mobil, hvis du ikke har et website, der er responsivt.

Så sørg for at dit website er responsivt - det er jo dumt at misse konverteringer bare pga det.

STRATEGI #18: FÅ DIN CTA TIL AT HOPPE UD AF SKÆRMEN

Du tænker muligvis, at du gør alting rigtigt.

Du har lavet den perfekte content upgrade. Du ved dine læsere vil have den, du har brugt deres sprog til at beskrive det og du har sågar nailet den perfekte overskrift proppet med power words og beskrivende sprog.

Så du væver en call-to-action ind i dit content for at få folk til at tage action, så de kan få den content upgrade.

Du har måske brugt en click trigger for, at lave en to-steps opt-in for, at gøre din CTA endnu mere powerful.

Men forvent ikke den konverterer.

Det er ikke bare mig, der er lidt hård. Faktisk indlejrer jeg ofte selv opt-ins i mine artikler.

Og det virker som regel til at få en masse email subscribers i hus. Men her er problemet: de fleste der gør dette, lader bare deres call-to-action blende ind i artiklen.

Det betyder, at i stedet for CTA’en nærmest hopper ud af skærmen, bliver disse muligheder misset af de fleste. Og det skyldes, at de fleste læsere er slackers - de læser nemlig ikke rigtigt, de skimmer.

I stedet for at læse hvert eneste ord, du har skrevet, hopper deres øjne rundt ind til de ser et billede, underoverskrift eller noget tekst, der springer i øjnene på dem. Så det er ikke nok bare at linke din call-to-action og så kalde det for en dag.

I stedet for kun at lade det blende ind med al det andet tekst, som jeg også nogle gange gør (woooops!):

hop-ud-af-skærmen-eksempel

Så giv det en chance mere ved at lade den skille sig ud:

hop-ud-af-skærmen-eksempel-2

Brug en formular eller en click trigger med en baggrund eller en tekstfarve der hopper ud af skærmen. Tilføj et billede til din CTA eller afbryd skimmingen med en pil.

Det første eksempel har en konverteringsrate på 48%. Og det er bestemt ikke dårligt… men når det sammenlignes med en konverteringsrate på 79% i eksempel to, er der ikke rigtigt noget at rafle om.

Forvent ikke dine læsere læser hvert eneste ord på dit website. For det gør de ikke. Lad dine CTAs hoppe ud af skærmen, så de ikke kan undgå dem.

STRATEGI #19: UDTØM PÅ FORHÅND INDSIGELSER

Du kender sikkert den type mennesker, der selv når de får hjælpsomme forslag (eller en ressource der potentielt kan ændre deres liv) kun finder tusindvis af årsager til, at det ikke virker for dem?

Jeps… den type mennesker forekommer oftere end du tror - specielt når de skal afgive deres email, el.lign…. igen.

Så i stedet for kun at beskrive dit tilbud og håbe på, det resonerer med den type mennesker, så hjælp dem med at være lidt mindre på vagt ved på forhånd at udtømme deres indsigelser.

Hvilke potentielle huller i osten leder de efter ved dit tilbud? Udfyld disse huller med en sund dosis forsikring (forudsat det er ægte).

Her er et klasse eksempel fra Smart Blogger der på forhånd udtømmer indsigelsen ved at lave blogging grafik med “but I’m not a designer!” i deres overskrift:

udtøm-indsigelser-eksempel

Det kan også bruges i dine opt-ins.

Udtøm på forhånd mængden af potentielle indsigelser i overskriften eller beskrivelsen af dit tilbud for at øge konverteringsraten (og giv de typer af mennesker mindre at sige “men” til).

STRATEGI #20: BRUG SOCIAL PROOF

Research viser igen og igen at 92% af folk stoler på anbefalinger og godkendte produkter/services fra ligesindede/venner/bekendte.

Det er dog ikke lige så overraskende som det fact at 70% stoler på anbefalinger fra nogle, de ikke engang kender.

Hvilket betyder, at du kan bruge anbefalinger - i dette tilfælde i form af social proof - til at øge din konverteringsrate.

Social proof er som at bage disse anbefalinger lige ind i dine opt-ins.

Tag fx et kig på Tim Ferriss’ opt-in på hans blog , The 4-Hour Workweek:

social-proof-eksempel

Fra citater af Wired og Men’s Journal, 5 stjernet reviews på Amazon til badges for at være #1 bog på the New York Times og Wall Street Journal. Tim Ferriss’ landingsside er proppet med social proof.

Og det lader til, der er mening bag galskaben: Tim er en legendarisk online marketer med tonsvis af proof - for ikke at nævne email subscribers.

Han ved, hvad han laver. Så brug social proof.

Har du ikke noget social proof, du kan bruge? Det er helt ok. Her er 12 måder du kan bygge social proof (selv hvis du starter fra scratch).

STRATEGI #21: BRUG TESTIMONIALS OG CITATER

Som en form for social proof, står testimonials på egne ben. Så de fortjener deres egen sektion.

Det er så effektivt, at alene ved at tilføje testimonials, øgede Wikijob deres konvertering i en A/B test med hele 34%!

Selvom det primære fokus her er på optimering af konverteringsraten fra trafik til email subscribers, virker testimonials stadig usandsynligt godt. Tænk over det: hvis noget virker til at få folk til at åbne deres tegnebøger, så virker det garanteret også ift. deres email adresser.

Uanset om du tilbyder en freebie eller bare vil have et citat med en der synes du er awesome, øger testimonials din konvertering. Her kan du se hvordan Good Monday bruger testimonials på deres website:

testimonials-eksempel

Testimonials beviser, at det du sælger har virket for andre, hvilket mange bruger som en rettesnor til at vurdere hvorvidt det også vil virke for dem.

Har du brug for inspiration, er her 9 eksempler på testimonials, du kan bruge til at øge konverteringen på dit website.

STRATEGI #22: BRUG EKSKLUSIVITET

Kan du huske hvordan du i folkeskolen og gymnasiet desperat ønskede at være en del af den populære gruppe?

Heller ikke mig, men det gjorde nogle tilsyneladende og der er en årsag til ønsket om at være en del af en gruppe: eksklusivitet.

Ser du… når vi opfatter noget som værende eksklusivt, bliver det med det samme mere attraktivt for os. Det er dette medfødte menneskelige ønske om at have det, vi ikke kan få, der gør brugen af eksklusivitet til at optimere din konvertering til en så effektiv strategi.

Du behøver ikke være rig og berømt eller lukke nogle ude som i Mean Girls for at opnå fordelene ved eksklusivitet.

  • Har du et specifikt antal pladser, du kan tilbyde, før du lukker din opt-in?
  • Kan du få det til at føles som en super eksklusiv klub, som kun særligt engagerede kan joine?
  • Tilbyder du content og tips i dine emails, som kun dine subscribers ser?

Her kan du se et eksempel på, hvordan Brian Dean fra Backlinko bruger eksklusivitet alene ved at bruge ordet “exclusive”:

eksklusivitet-eksempel

Han bruger idéen om, at han ikke tilbyder sine tips offentligt på sin blog for at trigge følelsen af eksklusivitet.

Så prøv at gøre brug af eksklusivitet.

STRATEGI #23: FÅ EN FOD I DØREN

Hvis jeg spurgte, om du ville donere 10 kr. nu og du sagde ja - vidste du så, at du ville være markant mere tilbøjelig til at donere 100 kr. senere?

Du ved det måske ikke, men rigtig mange smarte virksomheder gør det og endda velgørenhedsorganisationer. De bruger den såkaldte “foot in the door” teknik, hvor studier har vist, at hvis du får nogle til at sige “ja” til en mindre forespørgsel, er de også mere tilbøjelige til at gøre det samme med en større forespørgsel senere.

Det kan blive brugt på godt og ondt, men bare rolig - at vækste din mailliste ved at skabe værdi for dit audience, er ikke ondt. Det er faktisk bare smart.

Og det virker faktisk så godt, at virksomheder som Sleeknote har opt-ins til det konkrete formål:

To-steps opt-in (two-step opt-in).

En to-steps opt-in er, når du klikker på et link, billede eller knap, der trigger en pop-up.

Men det behøver ikke været så avanceret. Fx bruger jeg her på Moxii blot Mailchimp, hvor hvis man klikker og beder om et content upgrade, så rammer man en særskilt landingsside:

Det virker godt af to årsager:

1. Brugeren beder faktisk om at få en pop-up / landingsside. Det virker egentlig alligevel, men når du selv trigger det, er der som regel en årsag: fordi du gerne vil have tilbuddet.

2. Du har fået den berømte fod i døren. Den mindre forespørgsel er linket, billedet eller knappen, hvor den større forespørgsel er at indtaste din email og opt-in.

To-steps opt-ins er et super effektivt redskab til at øge din konverteringsrate. Så opsæt gerne disse to-steps opt-ins, når du tilbyder en content upgrade, dit opt-in tilbud eller måske endda din generelle website subscription?

STRATEGI #24: UDLØS FRYGT MED KNAPHED

Det er et af de ældste strategier i marketing bogen.

Det er blevet brugt af nogle af de bedste annoncører og marketers i historien. Og det er så populært, fordi det virker helt vanvittigt godt.

Strategien?

Knaphed.

Knaphed er legendarisk for din konvertering. Ved at gøre noget til et begrænset tilbud, sætte dit produkt på udsalg nogle dage eller bare dele, at du har begrænset lager tilbage, kan øge din konvertering med hundredvis af procentpoint.

For eksempel split testede denne ecommerce butik et tilbud, hvor de brugte knaphed (et begrænset, next-day shipping tilbud) op imod en kontrol version, hvor tilbuddet ikke blev vist:

knaphed-eksempel

Og ved alene at bruge knaphed, øgede det begrænsede tilbud konverteringen med over 226%. Imponerende, ikke?

Og det virker ikke kun for ecommerce.

Du kan også få det til at virke i dine opt-ins. Brug et nedtællingsur i din pop-up eller opt-ins til at tilbyde dine content upgrades i en begrænset periode, hvilket kan få dit audience til at agere nu - eller aldrig.

STRATEGI #25: INKORPORÉR URGENCY

Har du nogensinde prøvet at have et problem, der var så slemt, at det bare skal fikses nu og du ikke kan forestille at fortsætte, som det er?

Måske er det tandpine eller et halvfærdigt køkken - måske endda en virksomhed, der ikke tjener penge nok.

Du kan mærke en vis form for urgency i disse situationer. Du higer efter at få problemet løst. Så hvad ville du gøre, hvis du kom forbi en opt-in, der ikke kun kunne hjælpe dig med at løse problemet, men også mindede dig om den urgency problemet har?

Du ville højst sandsynligt opt-in.

Knaphed og urgency lyder lidt som samme koncept, men det er de ikke.

Med knaphed tager du tilbuddet af bordet, hvis de ikke handler - med urgency skærper du deres problemstilling og får dem til at føle, det er mere presserende at få det løst, end nogensinde.

Og for at være ærlig, så er det formentlig også. Så inkludér urgency i dine tilbud, CTAs, etc. for at øge konverteringen.

  • Hvis de ikke handler på dit tilbud, hvordan vil dine besøgendes livskvalitet så lide under det?
  • Hvilke pains føler de, som dit tilbud kan løse?

Nogle gange kan du selvfølgelig ikke indbygge urgency - fx hvis du sælger legetøj til børn, er chancen for du kan indskærpe et problem, der er så vigtigt, at dine kunder handler nu og her for ikke at gå til grunde (eller deres livskvalitet drastisk forværres).

Men hvis du hjælper forældre med at træne deres 8 måneder gamle barn til at sove, kan du forholdsvis nemt indbygge urgency ved at påminde dem, hvor meget søvn de mangler og indikere, hvordan det ville være, hvis deres lille guldklump ikke kan sove alene før han/hun er 9 år gammel.

Indskærp urgency i den situation dine besøgende er i og se hvordan din konvertering ryger i vejret.

STRATEGI #26: BRUG ANSIGTER

Jeg ved med garanti noget om dig, selvom jeg aldrig har mødt dig.

Jeg kender nok ikke engang dit navn.

Men jeg ved, at du er tiltrukket af ansigter. Og jeg ved, du nok tænker “hmm… det afhænger af ansigtet”, men det er faktisk ikke helt korrekt.

Du afkoder et ansigt hurtigere, end du kan blinke med øjnene - og det er bevist i adskillige studier.

Prøv fx at tage et kig på det her heat map, hvor Business Insider har kigget på, hvor vores øjne kigger:

brug-ansigter-eksempel-1

Alright… måske tænker du, at selvfølgelig bliver ens øjne tiltrukket af Scarlett Johanssons perfekte ansigt.

Men det er ikke bare hendes ansigt. Prøv at se hvordan softwaren lyser op, når ansigterne er på skærmen:

brug-ansigter-eksempel-2

Og så lige en sjov ting - prøv at se forskellen på, hvor mænd og kvinder kigger:

brug-ansigter-eksempel-3

Faktisk virker ansigter så godt, at Signal V. Noise har lavet en A/B test, der viste, at ved at bruge et billede af en person i designet på en salgsside, øgede de konverteringen med 102%.

Der er vist ingen grund til at uddybe denne pointe mere: ansigter konverterer!

Inkluder gerne dit billede eller et billede af en kunde på din velkomstside, pop-ups eller splash pages, etc.

NB! Bare lad vær med at bruge dårlige stock photos!

STRATEGI #27: BRUG SYNSLINJER

Måske tror du, at vi er mere udviklede som art end det her - i så fald, kan du godt tro om igen:

Vi har en tendens til at lede efter retningsbestemte ledetråde til, hvor vi skal sætte vores øjne.

Hvad mener jeg? Hvis der fx er en pil, der peger i en bestemt retning, kan vi ikke lade vær med at kigge derhen.

Vi kan heller ikke lade vær med at følge hvilken som helst synslinje, der bliver vist os, uanset om det er et sæt øjne, der kigger på et produkt i en reklame eller en arm der diskret peger mod overskriften i en blog grafik.

Du kan bruge disse synslinjer til at skabe opmærksomhed på dine CTAs, knapper eller overskrifter for at lede dine besøgende mod det, du ønsker.

Se fx hvordan Tonsser på deres Facebook side bruger synslinjen til at guide dig mod knappen “Brug app”:

brug-synslinjer-eksempel

Nedenfor er et eksempel fra mit forsøg med Athlete’s Box og hvordan man kunne gå fra 0 til +2.500 website besøgende på 30 dage (og 204 betalende kunder):

brug-synslinjer-eksempel-2

Selvom CTAen ikke ligefrem er super optimeret (faktisk langt fra!), så øgede pilen alene konverteringsraten med 47%.

Disse synslinjer bliver brugt af annoncører til at fange opmærksomheden og kontrollere, hvor dine øjne skal kigge hen. Hvorfor ikke bruge dem til at øge konverteringen?

Hvis du har lyst til selv at prøve det, så brug gerne et ansigt med en tydelig synslinje - her er endnu et eksempel fra Business Insider med SunSilk, hvor det er ret tydeligt, hvor stor betydning det har, hvor hun kigger hen:

brug-synslinjer-eksempel-3

Eller denne Pepsi reklame med et ansigt og et sugerør som synslinjen:

brug-synslinjer-eksempel-4

Kan du se det? Tidsløst og en strategi de professionelle bruger.

STRATEGI #28: BRUG BEVÆGELSE

Mange af de konverteringsrate optimeringsstrategier, du er blevet præsenteret for her, har været centrerede omkring at gøre dine opt-ins mere iøjnefaldende.

… fordi hvis ingen lægger mærke til dine opt-ins, kan jeg garantere at ingen konverterer.

Og hvad er mere iøjnefaldende end det uventede?

Typisk når lander vi på et website, bliver vi mødt af et statisk billede og stillestående elementer. Undtagelsen er muligvis din slider - men min erfaring er, at de er sindssygt ineffektive!

Derfor kan en måde at øge din konvertering være, at bryde med det stillestående og fx bruge 3D - med bevægelse.

Her kan du se et eksempel fra Pleo, hvordan de på en super enkel måde, formår at fange din opmærksomhed med bevægelse:

brug-bevægelse-eksempel

Prøv at inkorporere bevægelse i dine opt-ins for at fange opmærksomheden og tilføje visuel interesse.

STRATEGI #29: VIS DEM HVAD DU HAR

Har du nogensinde købt noget i blinde?

Altså købt noget online uden at se et billede af det?

Jeg mener, du kunne. For eksempel behøver du måske ikke, at se et billede af en bog for at købe den. Det burde ikke gøre den store forskel, hvordan en ny bog ser ud på et stock photo.

Du kunne måske også købe dagligvarer online uden at se et billede af det. Du ved allerede hvordan tomater ser ud  - du behøver ret beset ikke dagligvarehandlens stock photo.

Men det gør du bare ikke. Fordi det ikke at vide, hvad vi er i gang med, er ubehageligt for det gennemsnitlige menneske.

Det samme gælder for det, du tilbyder. I stedet for at forvente dine besøgende giver dig deres mail adresse i bytte for noget i blinde, så inkludér et billede af det. Det kan være et screenshot af det spreadsheet, du tilbyder og bruge det som baggrundsbillede.

Du kan også sløre noget af siden på din ebog eller fryse et billede fra dit gratis videokursus og bruge det som opt-in billede. Eller sløre en del af et cheat sheet, som jeg gjorde her:

vis-hvad-du-har-eksempel

Der er nogle årsager til, det virker:

  • Det gør det mere håndgribeligt. Hvis det er tekst alene (eller irrelevante billeder), gør du det, du tilbyder mindre virkeligt.
  • Det trigger nysgerrighed. Hvis du viser noget af det du tilbyder, men ikke det hele, vil dine besøgende have lyst til at se resten.
  • Det gør det mere tiltalende - ligesom en reklame med en cheeseburger kan få dig til at få lyst til en, kan du drage dine besøgende med billeder af det, du tilbyder.
  • Det giver folk en kontekst. Kontekst er årsagen til, vi ikke ønsker at købe noget i blinde.

Så inkludér et billede i dine opt-ins.

STRATEGI #30: FÅ DEM TIL AT TRÆFFE ET VALG

Forleden dag sad jeg og researchede lidt om marketing attribution og så en interessant overskrift på Facebook omkring det.

Da jeg klikkede på overskriften, var jeg på en mission og begyndte straks at scrolle ned, så jeg kunne komme ned til det content.

Men fordi jeg agerede lidt for hurtigt, scrollede jeg forbi en splash page, som siden tilbød. Jeg nåede kun lige akkurat at få et glimt af overskriften på deres freebie, før jeg mistede den splash page for altid - men jeg nåede at fange nogle få ord, der pirrede min interesse.

Til mit held bruger jeg formentlig mere tid online end de fleste, så jeg vidste, at jeg bare kunne genbesøge siden fra et incognito vindue for at trigge deres splash page igen.

Men de fleste bruger som sagt ikke i nærheden af ligeså meget tid online, som jeg gør og kender derfor ikke sådanne små tricks - derfor kan du risikere at tabe tonsvis af konverteringer til speedy-Gonzalez tosser som mig, der hurtigt hopper videre for at få det oprindelige content.

For at bekæmpe denne adfærd og øge konverteringen i mellemtiden, kan du gøre, så det ikke er super simpelt at scrolle eller lukke dine opt-ins.

Sørg for dine besøgende skal træffe et forsætligt valg, i stedet for by default at miste dem.

Det kan du fx gøre ved at eliminere muligheden for at scrolle væk fra din splash page, etc.

Jeg kørte på tidspunkt nedenstående splash page, som alle besøgende landede på én gang, hvor de aktivt skulle tage stilling, før de kom videre til den side, de oprindeligt ønskede at besøge:

træf-et-valg-eksempel

Jeg testede det selvfølgelig op imod en anden, hvor man kunne scrolle væk fra siden… Den du ser her konverterede dobbelt så godt!

STRATEGI #31: VIS HVOR LANGT DE ER KOMMET

Har du prøvet at åbne en pose chips eller slik - og selvom det ikke smagte super godt - færdiggjort den alligevel?

Eller prøvet at begynde og farve en side i dine børns farvebøger - og selvom dine børn for længst har mistet interessen - så færdiggjorde du alligevel siden?

Eller set en film færdig, selvom den aldrig rigtigt fangede dig?

Du har formentlig gjort noget lignende, fordi vi som mennesker har en medfødt besættelse med at færdiggøre ting, vi allerede er begyndt på.

Ja ja, jeg ved det. Du har måske kastet blikket mod den umalede væg på badeværelset, som din mand bliver ved med at love, snart bliver malet færdig - men den er god nok. Vi elsker tilfredsstillelsen af at have færdiggjort noget.

Så prøv at trigge den reaktion hos dine besøgende med fx en progress bar. Vis dem hvor langt de er kommet i processen:

Her er et eksempel fra Zentabox:

progress-bar-eksempel

Hvis de ser “60% færdig”, vil de elske at få den op på 100%.

STRATEGI #32: OVERVEJ AT FJERNE OPT-IN DISCLAIMEREN

Den her overrasker dig måske, men ved at fortælle folk, at du ikke vil spamme dem, kan du ende med at skræmme dem væk.

NB! Her snakker jeg ikke om den obligatoriske GDPR disclaimer!

Når nogle browser dit website og der popper en pop-up frem, er der sandsynlighed for, de ikke tænker, at du vil sælge deres email.

Hvis du har gjort det godt med din landingsside eller opt-in, er der en stor sandsynlighed for, at de læser din overskrift, din beskrivelse og tager en beslutning.

Så hvis du her vælger at afbryde det valg med at sige noget i retning af “Iøvrigt… Vi lover ikke at spamme dig”, er alt de ser ordet “spam”.

Det er at minde dem om, at der faktisk kunne være mulighed for du ville - selv hvis de ikke tænkte det til at starte med - og der er stor sandsynlighed for de ikke gjorde.

Så i stedet for at få dem til at føle sig sikre, giver du dem blot endnu en årsag til ikke at følge din opt-in.

Det er det samme som at fortælle din 4-årige inden hun skal sove: “Iøvrigt… der er ikke nogle monstre under din seng”.

Frem for at få hende til at føle sig sikker på, at der ikke er nogle monstre under sengen, er alt hun hører “monstre under sengen”. Det alarmerer hende til, at der faktisk kunne være monstre under hendes seng - hvorfor havde hun dog ikke tænkt over det noget tidligere!?

Så drop den type opt-in disclaimer.

Den her er ikke ligefrem videnskab - hvis du har en ældre målgruppe, kan den disclaimer måske afhjælpe deres frygt - men prøv det og se om det påvirker din konverteringsrate.

STRATEGI #33: STOP MED AT SPØRGE EFTER FOR MEGET INFORMATION

Jeg tror ikke, jeg kan tælle til alle de gange, jeg har gjort det.

Efter et kald med kundeservice eller en online chat, bliver jeg bedt om at tage en “kort” kundetilfredshedsundersøgelse. Det ville hjælpe virksomheden og jeg får muligheden for at vinde noget.

Jeg er grundlæggende et godt menneske, så jeg vælger ofte at hjælpe (og det har absolut ikke noget at gøre med den ting jeg kan vinde). Der står jeg så (eller sidder), har det godt med mig selv over hvor hjælpsom jeg er. Men når jeg trykker på “Næste” spørgsmål efter spørgsmål, bliver jeg frustreret.

Hvad skete der med “kort” undervejs? Hvorfor skal jeg bruge, hvad der føles som timer (men er nok i virkeligheden kun 10 min.) på at besvare spørgsmål efter spørgsmål uden lys for enden af tunnelen?

Jeg dropper næsten altid ud af disse typer surveys (medmindre der er en progress bar…). Chancen for at vinde er bare ikke så meget værd, at jeg gider bruge min tid og kræfter på det.

Din målgruppe er ikke anderledes. Vi som mennesker er nogle dovne skabninger, der vil have det største skrald for den mindst mulige indsats. Så hvis du beder om alt for mange informationer, smider de håndklædet i ringen og ender med ikke at give dig noget som helst - heller ikke deres email.

Faktisk er det en af de 9 typiske CTA fejl mange laver. Og ved bare at fjerne antal felter fra 4 til 3, kan du øge din konvertering med 50%.

Overvej lige hvad der sker, hvis du kun beder om én ting (jeg beder aldrig selv om andet end en email):

stop-med-at-spørge-efter-for-meget-info-eksempel

Lad vær med at få folk til at arbejde for hårdt for det.

At bede om for mange udfyldte felter eller få dem til at udfylde åndssvagt meget information, er ikke vejen mod en bedre konverteringsrate.

STRATEGI #34: A/B TESTING - STOL IKKE BARE BLINDT PÅ, AT ALLE DISSE STRATEGIER VIRKER FOR DIG

Jeg har lige opremset 34 strategier til at øge din konverteringsrate.

Med mange af dem har jeg givet dig eksempler, refereret til research og vist eksperimenter, der alle beviser, at strategierne virker.

Men det betyder bare ikke, at de nødvendigvis virker for dig.

Strategierne virker generelt og hvis du implementerer dem alle, vil de næsten med garanti øge din konverteringsrate signifikant.

Men hvor effektive vil de være for dit website? Tja… det afhænger i høj grad af din industri, din målgruppe og dit brand.

Tag ikke alle disse strategier for givet. Du kommer kun til at vide, hvad der faktisk virker på din målgruppe, hvis du rent faktisk tester, hvad din målgruppe responderer på.

A/B test farven på dine knapper, din copy, dine overskrifter, etc. Prøv med forskelligt sprog (som med ordet “få” og”gratis”), freebies, billeder, etc.

Split test med progress bar, fjerne din opt-in disclaimer (men behold selvfølgelig din GDPR disclaimer!) og prøv med et nedtællingsur.

Husk at mange af disse strategier umuliggør andre strategier. For eksempel kan du ikke både bruge bevægelse med et sløret billede i det du tilbyder. Test og se hvilken der mest effektivt øger din konverteringsrate.

Du ved simpelthen ikke, hvad der bedst virker på din målgruppe, før du har testet det.

Jeg gav dig en god portion sul i den her guide, så efterhånden som du forsøger dig med strategierne, skal du sørge for at være on track. Derfor har jeg sammensat et GRATIS spreadsheet med hver eneste strategi til at øge din konvertering.

>> KLIK HER FOR AT FÅ SPREADSHEETET (GRATIS) <<

Kan du lide det, du læser? 🥸 Så overvej at dele det med en ven eller tilmeld dig nyhedsbrevet (hvis du ikke allerede har gjort det).

✨ Tilmeld newsletter ✨