29 taktikker på sociale medier du bør begynde at bruge i dag

Mangler du inspiration til hvordan du kan bruge de sociale medier? Så er her 29 nemme og lavpraktiske taktikker.

Sociale Medier
 — 
17
 Min read
 — 
March 2, 2021

👋 Hey, jeg er Thomas og velkommen til mit newsletter Moxii 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden tackler jeg spørgsmål om growth, marketing, startups, etc. og prøver generelt bare at være hjælpsom. Send mig dine spørgsmål og som tak giver jeg actionable, real-talk advice 🤜🤛

✨ Tilmeld newsletter ✨

NB! Denne artikel er kapitel 1 om sociale medier i artikel serien
117 måder du kan øge trafikken på dit website i 2019 (nemt, hurtigt & effektivt)

Jeg vil anbefale dig at downloade trafik taktik lommeregneren nedenfor, så du nemt kan prioritere hvilke tiltag, der giver mening for dig at bruge (den opdateres løbende efterhånden som kapitlerne publiceres):

>> BONUS MATERIALE: TRAFIK TAKTIK LOMMEREGNEREN <<

Website trafik taktik #1: Lav en Facebook chatbot

Brug en Facebook chatbot som fx. Chatfuel eller ManyChat til at bygge en Facebook Messenger liste. Start derefter med at sende dit bedste indhold til dine chatbot abonnenter som fx. Hipmunk gør.

#3.png

Hipmunk er en platform der giver folk mulighed for at søge efter rejse deals og mange af deres brugere bruger dem til at booke fly, hoteller, lejebiler eller hele pakkerejser.

For at hjælpe folk med nemmere at søge og reservere, har Hipmunk lavet deres “Hello chatbots”, som nemt integreres med Facebook, Slack og Skype. Eksemplet ovenfor er fra deres Facebook Messenger bot.

Botten anvender brugernes lokation til at bestemme hvor de rejser fra og sender dem herefter fede rejse deals fra netop den destination.

Den her simple, men meget brugbare chatbot fjerner det hårde arbejde med at søge efter information på adskillige sider og gør det mere bekvemt ved at placere det i Messenger app.

Hvis du har brug for lidt inspiration fra andre fede chatbots, kan du tjekke de her ud:

  • NatGeo Genius
  • Whole Foods Market
  • BabyCentre UK
  • Duolingo
  • MongoDB
  • Leadpages
  • TechCrunch
  • Amtrak

Website trafik taktik #2: Bevis du er eksperten via relevante blogs, Facebook grupper, osv.

Begynd at besvare spørgsmål fra folk indenfor dit område og bevis derigennem at du er eksperten på området. Hvis muligt, så opret en profil med link til din side eller relevante artikler.

Nedenfor er et forbilledligt eksempel på et svar på et spørgsmål på Amino.dk

#4.png

Hvis muligt, så inkluder gerne links til dine egne artikler i dine besvarelser, hvilket driver endnu mere trafik til dit website.

Men vær varsom med ikke at komme til at virke som spam eller selvpromoverende. Dine svar skal altid bringe værdi, hvor links tilbage til din hjemmeside blot er en ekstra bonus.

Website trafik taktik #3: Del dine artikler på Facebook og LinkedIn

Okay, jeg ved godt den her måske er indlysende, men jeg ville alligevel lige minde dig om det i tilfælde af at du er en af dem, der hader selvpromovering (for det kan faktisk godt gøres på en god måde).

#5.png

Det gælder både fra din private og virksomheds profil. Delingen af den her artikel gav over 2.500 unikke besøgende på kun 2 dage… (Hvis du har lyst, kan du læse artiklen her)

Vis dine følgere oprigtig værdi i stedet for blot at promovere dit brand - så bliver denne taktik hurtigt din favorit.

Website trafik taktik #4: Lav en brandet Facebook side

Udover din personlige Facebook side, så opret en “brand” Facebook side der linker til dit website og deler dine seneste historier.

#6.png

Det holder dine følgere up-to-date med det content du laver, det viser hvad dit brand har gang i og det er et nødvendigt step at tage, hvis du på et tidspunkt vil køre Facebook annoncer.

En brandet Facebook side hjælper også på din SEO ranking, eftersom det er en troværdig kilde der bliver tilføjet til din digitale tilstedeværelse.

Når folk søger efter dig på Google, vil de se din Facebook side udover dit website.

Hvis du vil blive bedre til at bruge Facebook kommercielt, kan du med fordel læse den her artikel: Facebook call-to-actions med eksempler (der rent faktisk bliver klikket på)

Website trafik taktik #5: Glem ikke at bruge dette vigtige felt på din Twitter profil

På din Twitter profil (hvis du har en, men ikke super vigtigt, hvis du kun er i DK) er der et felt, hvor du kan inkludere et URL -- lad ikke det vigtige felt gå til spilde og brug det!

#7.png

Inkluder et link til dit website, nyhedsbrev eller bedste artikel, så når folk ser dig på Twitter, så ved de hvor de kan få mere af dit indhold eller lære mere om din forretning.

Website trafik taktik #6: Din Instagram profil skal også have det!

Fuldstændig ligesom på Twitter, giver Instagram dig muligheden for at tilføje et link til dit website. Det er rent faktisk det ENESTE sted på Instagram du kan bruge et URL, så udnyt det !

#8.png

Når folk finder dine billeder i deres feed, så ved de hvor de skal gå hen for at finde mere af hvad du tilbyder. Men det kan de ikke, hvis ikke du giver dem et link de kan bruge - så tilføj det nu!

Website trafik taktik #7: Send en DM til dine nye følgere på Instagram, Twitter og Facebook

Hver gang du får en ny følger på dine sociale medier, så ræk ud til dem med en DM (direct message).

Her kan du takke dem for at følge dig og dele dit website link + en kort besked om hvorfor du tænker det kunne være relevant for dem.

#9.png

(Hvis du er nystartet iværksætter, så tjek Startup Central ud - de kan formentlig hjælpe dig godt i gang!)

Du får ekstra bonus point, hvis du har mulighed for at gøre beskederne personlige i stedet for at sende generiske beskeder.

Website trafik taktik #8: Bruger du din Skype status med omhu?

Inkluder altid et link til dit website i din Skype status. Det er en venlig lille reminder til alle dine connections om at tjekke dit website ud.

#10.png

Website trafik taktik #9: En Pinterest profil kan også give dig et lækkert lille boost

Pinterest giver ikke mening for alle - men hvis det giver mening for dig, så kan et link til dit website fra din profil ikke kun hjælpe dig med at blive opdaget, men også hjælpe med at tilføje lidt ekstra til din SEO juice til dit website ved at have flere profiler, der linker til det.

#11.png

Så igen, vær sikker på at din Pinterest profil har et link til dit website.

Website trafik taktik #10: Begynd at poste videoer på YouTube

Videoer kan være en fed måde at supplerer dit content.

#12.png

Lav videoer der:

  1. Viser dine kunder hvordan de gør noget
  2. Giver dit publikum et “behind-the-scenes” indblik i at du arbejder på din forretning
  3. Vis dit seneste (eller kommende) produkt (teaser videoer er perfekte til det!)

Prøv forskellige ting og se hvad dit publikum bedst kan lide.

Website trafik taktik #11: Bruger du Flickr?

Alle billeder du har taget eller lavet til dit website kan uploades på billede-delings sider som fx Flickr. Denne taktik er ikke særligt udbredt, men giver helt sikkert stadig trafik.

#13.png

Så længe du linker billederne tilbage til dit website, vil du se en lækker lille forøgelse af trafikken.

Derfor virker det: billeder fra de her billede aggregatorer rangerer højere hos Google, så hvis billederne kommer højere op i søgningen, vil dit website gøre ligeså.

Så hvis du ikke allerede har en Flickr account, så opret en. Og efterhånden som du tager/laver billeder, så upload dem med links tilbage til dit website.

Website trafik taktik #12: Din LinkedIn profil kan også arbejde for dig

Inkluder et link til dit website i din LinkedIn beskrivelse. Hvis det er en del af dit arbejde, så inkluder det også i din erfaring.

#14.png

Dette simple træk giver dig trafik fra dem der besøger din LinkedIn profil and tilfører ydermere legitimitet til dit website, da det er anført som en virksomhed.

NOTE! Ud fra en analyse af 3.000 LinkedIn posts, har jeg skrevet 10 tips til at få mere ud af LinkedIn - se artiklen her.

Website trafik taktik #13: Brug LinkedIn grupper som et andet sted at dele dit content

Join LinkedIn grupper der er relateret til din målgruppe og del dine artikler her.

#15.png

For at imødekomme at blive opfattet som en stor omgang spam, skal du være interagerende og hjælpsom med at svare på spørgsmål i grupperne i stedet for udelukkende at poste dine artikler hver gang.

Denne taktik virker godt fordi mange i de her professionelle grupper også leder efter ting at dele på deres sider, så ved at putte dit content foran dem på den her måde (så længe det er relateret til deres interesser), kan du også få flere der deler det.

Website trafik taktik #14: Din GitHub profil kan også hjælpe

Hvis du er en udvikler og jævnligt bruger GitHub, så inkluder din URL på din profilside for at sende folk til dit website.

#16.png

Efterhånden som du bidrager til offentlige repositorier eller hjælper andre med deres bugs, vil folk tjekke din profil og dit website ud.

Website trafik taktik #15: Linker du også til andre niche sociale medier?

Hvis du bruger andre mindre sociale netværk, så inkluder også her links til dit website i din profil - fx Snapchat.

Nogle gange ser man endda at konverteringen er højere, eftersom de folk som regel er mere engagerede og hvis du er et aktivt medlem, så er de formentlig interesseret i at se mere omkring dig.

Website trafik taktik #16: Lad Buffers automatisering gøre dit arbejde lettere

Når du poster en ny artikel, så nøjes ikke kun med at dele den en enkelt gang - brug Buffer til at planlægge den bliver delt flere gange i den nærmeste fremtid.

#17.png

Her kan du:

  • Tweete omkring det et par gange den kommende uge
  • Poste det på Facebook eller LinkedIn to gange
  • Eller bruge hvilken som helst tidsplan, du tænker giver mening for dit publikum

Denne taktik:

  • Giver dit content anden (eller tredje) mulighed for at fange læsere, der måtte have misset det
  • Fungerer som et lille nudge til dem som så dit første post, men som ikke havde muligheden for rent faktisk at læse hvad du havde at sige

Website trafik taktik #17: MeetEdgar kan også hjælpe dig med at dele dit content igen og igen (uden mere arbejde)

På toppen af Buffer, kan du bruge MeetEdgar til automatisk at “gen-dele” dit content senere.

#18.png

MeetEdgar tilføjer dit content til et bibliotek og deler det efter en tidsplan, så du ikke behøver blive ved med at gøre det gennem Buffer fremadrettet.

Med dette tool, har du altid lækkert content sprøjtet ud på din Facebook, Twitter, LinkedIn, osv. uden du behøver at bekymre dig omkring det.

Website trafik taktik #18: Glem ikke at dele på Pinterest

Hvis du har nogle stærke visuals til dine produkter eller artikler (hvilket du bør), så del dem på Pinterest med relevante hashtags.

#19.png

Brugerne på Pinterest elsker alt der er “artsy”, visuelt eller kreativt, så her kan du med fordel vise den del af dit brand.

Og glem ikke at linke til dit website (men det giver vel snart sig selv)!

Website trafik taktik #19: Snapchat kan også være et fremragende sted at dele dine artikler

Inkluder dit Snapchat brugernavn og “snapkode” på din blog og opfordr folk til at følge dig. Det er en god måde at engagere dit publikum på.

#20.png

Når du publicerer noget nyt, kan du tage et par snaps af det og fortælle dine followers at de skal læse/se/etc. det.

Website trafik taktik #20: Du deler vel også dine artikler på Instagram, ikke?

Du kan selvfølgelig ikke dele hele din artikel på Instagram, men du kan tage et citat eller en idé fra den.

#21.png

Med et værktøj som fx. Canva kan du nemt lave lækre billeder, dele det på Instagram og bruge teksten til at fortælle dine følgere de skal gå til dit profil link og website for at læse mere.

Website trafik taktik #21: Glem ikke at bruge “shoutouts” på Instagram

Ræk ud til en Instagram profil med samme målgruppe og størrelse som dig og tilbyd at lave et “shoutout”. Du poster et af deres posts (brandet med deres URL) og til gengæld poster de et af dine. Det er lidt ligesom gæsteblogging på sociale medier!

#22.png
#23.png

Du kan med fordel lave en liste over andre Instagram profiler i din niche, og efterhånden som du får flere følgere, kan du tilbyde at lave shoutouts.

Website trafik taktik #22: Lav SlideShares af dit content

Når du har noget særligt godt content, så lav en SlideShare af det som en ekstra måde for folk at fordøje og dele dine vigtigste pointer.

#24.png

Det putter dig samtidig ind i SlideShare content netværket, hvor du kan blive opdaget af folk der browser gennem SlideShares for at lære nye ting.

Bare husk at inkludere links til dit website!

Website trafik taktik #23: Host Periscope sessioner

Twitters populære app Periscope, giver dig mulighed for at live streame video til dine følgere. Her kan du interagere og engagere dig direkte med dem og giver dig mulighed for at svare på spørgsmål fra dit publikum.

#25.png

Når du live streamer, så husk at nævne dine artikler eller produkter, som de bør kigge på ift. besvarelsen af spørgsmålene.

Website trafik taktik #24: Facebook Live er en anden live-stream platform du bør bruge

LIgesom med Periscope, er livestreaming til dit publikum ikke kun en fed måde at booste engagementet på, men det kan også drive trafik til dit website. Gary Vaynerchuck bruger jævnligt den her funktion med stor succes.

#26.png

Når dine følgere kommer med spørgsmål, kan du svare dem med det samme og nævne flere ressourcer for at hjælpe dem endnu mere (links til artikler eller  andet relevant information på dit website).

Website trafik taktik #25: Lav infographics der er værd at dele

Lav visuelt tiltalende infographics af dine bedste posts via fx Fiverr (eller lav dem selv på Piktochart eller Venngage) og del dem på Facebook, LinkedIN, Twitter, osv.

Indsæt et link til dit website i toppen eller bunden af hvert billede, så alle nemt kan finde dit website - og når det er blevet delt, vil du øge dit reach.

#27.png

Læs artiklen og download ovenstående infographics her.

Du kan også lade folk der læser din artikel downloade en infographic, som de kan bruge senere (som med eksemplet ovenfor).

Website trafik taktik #26: ALTID tilføj dele knapper på dit website

En nem måde du kan opfordre folk til at dele dit content (og dermed øge din trafik), er ved at tilføje sociale dele knapper:

#28.png

De her effektive værktøjer tager som regel ikke mere end et par minutter at få sat op og de giver mulighed for et ret godt return ift. at øge din website trafik.

Gør dem gerne meget tydelige som fx dem ovenfor.

Website trafik taktik #27: Shout out de eksperter du har nævnt i dit content

Hvis du nævner en influencer eller et brand i dit content, så send dem en email eller tag dem på Facebook, LinkedIn, Twitter, osv. Hvis dit content er godt og får dem til at se godt ud, vil de formentlig dele det med deres følgere:

#29.png

Hver gang du publicerer noget nyt episk content, så lav en liste over personer du har nævnt i artiklen og send dem en hurtig besked med et link til artiklen!

Website trafik taktik #28: Bliv involveret i Twitter chats

De to næste taktikker giver primært mening i udlandet (red. USA), da Twitter ikke er særligt brugt i Danmark. Dog kan det i nogle tilfælde give mening for dig, hvorfor jeg vælger at have dem med.

En måde at få mere målrettet trafik fra Twitter, er ved at joine Twitter chat emner, der er relevante for dit brand.

Regelmæssige chats er oplistet her og foregår som regel på et bestemt tidspunkt på ugen og bliver fulgt af et hastag (fx. #ContentChat hver mandag 21-22 CET).

Når du ønsker at bidrage til chatten, skal du bare inkludere det pågældende hashtag i dit tweet og du er i gang.

#30.png

Hvis nogen efterspørger information om et givet emne, som du har en artikel el.lign. om (eller er relevant for dit brand), så smid et link til dit website, så længe du ikke virker som spam eller selvpromoverende.

Website trafik taktik #29: Start en Twitter chat

Hvis der ikke er en god Twitter chat at joine, eller hvis du bare gerne vil have din egen, så overvej at starte din egen!

Det kan være en ret fed måde at engagere sig med sit publikum og opbygge din tilstedeværelse på Twitter - og samtidig finde ud af hvilke spørgsmål dine læsere har, som du kunne besvare i kommende content.

#31.png

Hvordan kommer jeg i gang:

  • Vælg et emne, hashtag, dato og tid
  • Fortæl det til dit publikum via email og sociale medier og tilføj det her
  • Når det starter, så start diskussionen ved at poste nogle spørgsmål du har til dit publikum
  • Svar på hvert eneste tweet for at holde folk engagerede!

Hvis du ikke allerede har gjort det, så husk at downloade trafik taktik lommeregneren, så du nemt og overskueligt kan vurdere hvilke tiltag, der giver mest mening for dig at fokusere på.

>> DOWNLOAD TRAFIK TAKTIK LOMMEREGNEREN HER <<

117 MÅDER DU KAN ØGE TRAFIKKEN PÅ DIT WEBSITE I 2019

Hvis du ikke har fået læst de resterende trafik taktik artikler i artikel serien, er her en oversigt over alle kapitlerne:

Kan du lide det, du læser? 🥸 Så overvej at dele det med en ven eller tilmeld dig nyhedsbrevet (hvis du ikke allerede har gjort det).

✨ Tilmeld newsletter ✨