6 af de mest succesfulde Shopify webshops i verden (ecommerce inspiration garanteret)

Skal du starte en webshop? Så kan du med garanti få brugbar inspiration fra disse 6 succesfulde Shopify webshops.

Growth Marketing
 — 
13
 Min read
 — 
March 2, 2021

👋 Hey, jeg er Thomas og velkommen til mit newsletter Moxii 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden tackler jeg spørgsmål om growth, marketing, startups, etc. og prøver generelt bare at være hjælpsom. Send mig dine spørgsmål og som tak giver jeg actionable, real-talk advice 🤜🤛

✨ Tilmeld newsletter ✨

>> Bonus materiale: Få Shopify webshop lancerings-tjekliste <<

Det er ret imponerende, hvad Shopify har formået at skabe indenfor ecommerce:[*]

  • 800.000 webshopejere bruger deres platform i 175 forskellige lande
  • 1 milliard mennesker har købt fra Shopify webshops i de seneste 12 mdr.
  • Shopify webshopejere solgte produkter for en værdi på over $14 milliarder (ca. 94 milliarder kr.) i fjerde kvartal i 2018 ($4,9 milliarder mere end i fjerde kvartal 2017)
shopify-vækst-kurve

Men den øgede opmærksomhed og tiltrækningen af webshopejere til Shopify platformen betyder også, at det bliver sværere for DIG.

At skille sig ud i en overflod af gode historier, er ikke just en nem opgave.

Uanset om du allerede er i gang eller tænker på at starte, har jeg her samlet en række af seks yderst succesfulde Shopify webshops fra det store udland, som forhåbentligt kan give dig en masse inspiration, så du kan optimere din egen forretning.

Så lad os komme i gang.

Shopify webshop #1: SkinnyMe Tea [Shop med Messenger]

Shopify webshop #2: M2S Bikes [Cart abandonment cash machine]

Shopify webshop #3: WP Standard [Minimalistisk og elegant design]

Shopify webshop #4: Beardbrand [Iøjnefaldende design]

Shopify webshop #5: Taylor Stitch [Mobile-first shopping oplevelse]

Shopify webshop #6: Ratio Coffee [Produkt videoer der sælger]

SHOPIFY WEBSHOP #1: SKINNYME TEA [SHOP MED MESSENGER]

Key takeaway: SkinnyMe Tea har elegant integreret Facebook Messenger i deres webshop for at give deres shoppere en on-demand shopping oplevelse.

Over 1,3 MILLIARDER mennesker verden over bruger nu Facebook Messenger platformen hver eneste måned til at sende beskeder til venner og familie, modtage nyheder og opdateringer fra deres yndlings brands, og ja, shoppe.[*]

Her er et snapshot af Messengers vækst siden de lancerede som en selvstændig app i 2014:

facebook-messenger-vækst

Messenger Chatbots har også hurtigt indtaget Shopify ecommerce verdenen med storm og SkinnyMe Tea kapitaliserer på denne massive mulighed.

Det hele starter med deres hjemmeside. Shoppernes øjne bliver draget mod det lille blå-hvide ikon i nederste højre hjørne af skærmen.

skinnyme-tea-messenger

Besøgende bliver præsenteret med Messenger muligheden, der leder direkte til en tilpasset salgsfunnel, der er opsat af SkinnyMe Tea teamet:

skinnyme-tea-messenger-eksempel

Billedet ovenfor viser den nemme transition fra deres website til Facebook Messenger platformen. Brugerne ser altså en casual velkomstbesked og en mulighed for at lære mere eller shoppe nu. Hvis du vælger muligheden “Shop now”, bliver du med det samme præsenteret for en række pre-valgte produkter.

Hvis du her fx. klikker på “Browse”, bliver man præsenteret for flere af deres muligheder:

skinnyme-tea-messenger-eksempel

Her ser du det smukke ved at integrere den eksklusive Facebook Messenger integration med din Shopify webshop - muligheden for dine besøgende kan lære mere om dine produkter eller endda købe med et enkelt klik. Ka-tjing! [*]

Hvis du gør brug af Shopifys Messenger salgskanal, giver du altså dine besøgende muligheden for købe med det samme ved at vise dit produktkatalog og lade dem interagere med produkterne. Selve købet sker direkte via Shopifys checkout portal, der eksklusivt virker direkte i Messenger.


SHOPIFY WEBSHOP #2: M2S BIKES [CART ABANDONMENT CASH MACHINE]

Key takeaway: M2S Bikes sælger elektriske cykler i North Carolina (USA) og brugte en cart abandonment pop-up der genererede $51.994,28 på 50 dage (ca. 350.000 kr.).

Mange tror pop-ups er døde - men ikke hvis man gør det rigtigt. Faktisk viser flere undersøgelser, at de bedste pop-ups kan have en konverteringsrate på hele 9,28%.

Succesfulde Shopify webshops som fx M2S Bikes bruger adfærdsbaserede pop-ups for at fange leads på deres indkøbskurv-side og forsøger her at konvertere dem direkte til salg ved at bruge rabatkoder.

m2s-bikes-popup-eksempel

Pop-ups kan dog hurtigt virke påtrængende og irriterende, hvis man gør det forkert - men den her er lidt anderledes. Den indeholder nemlig en simpel, værdifuld CTA med 10% rabat på ordren og folk ser den kun, hvis de har tilføjet noget i deres indkøbskurv og efterfølgende forsøger at forlade siden.

Denne simple handling har været ret effektiv for M2S Bikes - og selvom de potentielle kunder muligvis ikke køber med det samme, har de stadig et incitament til at komme tilbage.

Her er resultaterne fra denne ene cart abandonment pop-up:

  • 577 så den pop-up på 50 dage
  • 130 indtastede deres email
  • 26 anvendte rabatkoden
  • $51.994,28 i ekstra salg på 50 dage

Det der gjorde den pop-up så god var, at de leverede unikke rabatkoder til folk efter de havde indtastet deres email. På den måde var indløsningen af rabatkoden kun ét klik væk for køberen.

De fleste vil besøge din Shopify webshop og aldrig købe noget som helst. Det er udfordringen ved ecommerce! Så prøv at fange deres opmærksomhed med en lignende type cart abandonment pop-up - det kan hurtigt betale sig.

SHOPIFY WEBSHOP #3: WP STANDARD [MINIMALISTISK OG ELEGANT DESIGN]

Key takeaway: WP Standard (tidligere vinder af Shopifys Design Award) beviser at minimalistisk, elegant og tidsløst website design er en solid måde at tiltrække kunder og sælge dit produkt.

Som Shopify dommer Tina Eisenberg skriver:

“Whipping Post (nu WP Standard) is a beauty of an ecommerce store: a clean, well balanced site, beautifully echoing the design of their products. Strong photography, tasteful typography, appropriate white space, as well a beautifully balanced color palette.”[*]

Whipping Post har ændret navn til WP Standard, men de essentielle elementer for en god landingsside de vandt Shopify Design Award med, er stadig tilstede. Her er de lidt mere detaljerede.

Lad os først brække deres website ned, så du kan kopiere deres succes med din egen Shopify webshop:

wp-standard-eksempel

Fokuser på denne simple “design checkliste”, som Eisenberg nævner ovenfor:

  1. Stærk typografi
  2. Smagfuldt billede
  3. Rent og minimalistisk
  4. Afbalanceret farvepalette

Hvis du formår at ramme disse fire rigtigt, har du en vinder.

Lad os nu se på de elementer du har brug for på en minimalistisk produktside, der vil hjælpe dig med at forbedre din konvertering:

wp-standard-produktside-eksempel

Kort, pænt og to the point. Det er den tilgang du bør overveje, hvis du vil lave en Shopify webshop der skiller sig ud fra mængden. Og hvis du har brug for inspiration, så hop forbi WP Standard og sug til dig.

Det fede ved Shopify platformen er, at de tilbyder lidt af det hele for enhver smag. Hvis du lige er begyndt, kan du nemt bygge et website fra bunden ved at bruge et af deres mange pre-made temaer. Hvis du er en erfaren webudvikler og foretrækker at tilpasse en masse ting, kan du også gøre det.[*]

SHOPIFY WEBSHOP #4: BEARDBRAND [IØJNEFALDENDE VISUALS]

Key takeaway: Beardbrand bruger en række iøjnefaldende visuals og grafiske teknikker, der gjorde at de på under et år vækstede til en månedlig omsætning på $120.000 (ca. 809.000 kr.)

Mennesker er af natur visuelle skabninger.

Og alt imens der er en del debat om hvor meget hurtigere vores hjerner opfatter visuel information sammenlignet med tekst, har videnskaben bevist det gamle ordsprog “et billede siger mere end 1.000 ord”.

Et enkelt billede af dit produkt kan give din potentielle køber langt mere relevant information omkring produktets kvalitet end en lang tekst.

Lad os hurtigt teste denne teori. Ville du helst:

a) Have mig til mundtligt at beskrive Beardbrands website ved kun at bruge ord, eller

b) Bare kigge på det?

beardbrand-eksempel

Kan du se min pointe?

Faktisk lavede Nielsen Norman Group en undersøgelse der viste, at på et gennemsnitligt website, læser brugerne i bedste fald 28% af ordene på et gennemsnitligt besøg - 20% er dog mere sandsynligt.[*]

Men der er én ting på Beardbrands website, der virkelig fangede mit øje. Og ifølge stifterne hjalp dem med at få 7.000 nye email subscribers på få måneder.

Kan du gætte, hvad det er?

Det er det lille røde ikon i øverste højre hjørne:

beardbrand-eksempel-2

Ved at spille på vores konstante trang til at tømme vores email indbakke, Slack og notifikationer fra de sociale medier, brugte Beardbrand denne simple teknik til at generere leads til deres nyhedsbrev. Her er hvad der sker, når jeg klikker på ikonet:

beardbrand-eksempel-3

En kick-ass popup der beder deres besøgende joine deres kick-ass nyhedsbrev.

Simpelt. Visuelt. Genialt. Det er ikke underligt, at deres Shopify webshop sparker røv.

SHOPIFY WEBSHOP #5: TAYLOR STITCH [MOBILE-FIRST SHOPPING OPLEVELSE]

Key takeaway: Taylor Stitch udnytter et hurtigt, mobil-venligt Shopify design, der giver kunderne mindeværdige shopping oplevelser, når de shopper fra en mobil eller tablet.

Fra 2017-2018 brugte en gennemsnitlig amerikaner 8 minutter mere om dagen på sin mobil (og det er uden opkald!) og nåede dermed 3 timer og 23 minutter hver eneste dag. I samme periode blev der gennemsnitligt brugt 2 minutter mindre på computer - altså i alt 2 timer og 8 minutter per dag.[*] Jeg antager, at det samme gør sig gældende i Danmark.

gennemsnitligt-tidsforbrug

Med andre ord bruger flere og flere deres mobil til at gå på internettet, tjekke sociale medier og ja, shoppe.

Det er derfor Taylor Stitch er godt fremme i skoene med deres flotte mobil-venlige website design. Det hele starter med deres hjemmeside:

taylor-stitch-eksempel

Landingssiden har det hele:

  • Iøjnefaldende billede
  • God promovering med fængende CTA
  • Minimalistisk, men stadig elegant design

Derefter bliver du taget til et produkt overblik. Og igen bliver du præsenteret for et godt billede og en række forskellige produkter:

taylor-stitch-eksempel-2

Notér gerne hvert element her:

  • Simpel liste med produkter
  • Chat-boble til at snakke med nogen
  • Mulighed for hurtigt at tage action: “Fund now”

Mange genkender sikkert termen “Fund now” fra websites som Kickstarter eller GoFundMe. Men Taylor Stitch bruger “Fund Now” knappen til at tilbyde varer i særlige tøjkollektioner i pre-salg.

Efterfølgende kommer vi til det individuelle produkt:

taylor-stitch-eksempel-3

Hvis du downloader Shopify webshop lancerings-tjeklisten, vil du se, at denne produktside gør brug af to elementer der fra - en simpel navigationsmenu med en tydelig “Add to cart” knap, der hjælper med at eliminere forvirring og øger dermed salget af produktet.

Hvis du er interesseret i at få adgang til tjeklisten, med alt hvad du har brug for til at lancere din helt nye Shopify webshop, kan du downloade den nedenfor:

DOWNLOAD MIN SHOPIFY WEBSHOP LANCERINGS-TJEKLISTE

Til sidst når dit produkt er tilføjet indkøbskurven og du er klar til at købe, bliver man præsenteret for checkout menuen:

taylor-stitch-eksempel-4

Nu er det selvfølgelig en personlig præference, men jeg kan godt lide, når virksomheder  tilbyder muligheden for at checke ud med disse “express” muligheder som fx Paypal. Derudover viser det sig, at 59% af shoppere i 2016 mindst én gang har droppet et køb fordi det pågældende website bad om personlige oplysninger, de ikke ønskede at dele.[*]

Gør det nemt, ikke svært, for dine kunder.

Hvordan ved jeg så, at alt det her virker for Taylor Stitch? Jo ser du… Bare tre år efter de lancerede, omsatte de for $1,5 mio (ca. 10 mio. kr.) og har siden vækstet kontinuerligt.

SHOPIFY WEBSHOP #6: RATIO COFFEE [PRODUKTVIDEOER DER SÆLGER]

Key takeaway: Ratio Coffee bruger video til give detaljeret og visuel produktinformation til besøgende, hvilket hjælper dem med tidsforbruget på siden samt salg.

Medmindre du har levet uden en telefon eller internet i de seneste 3-5 år, har du formentlig opdaget, at video er sindssygt populært. Men brug af video er stadig en af de mest underudnyttede marketing strategier.

Der er nogle radikale statistikker bag:

  • 83% af virksomheder mener, at video giver dem en god ROI[*]
  • Den gennemsnitlige konverteringsrate for websites med video er 4,8% sammenlignet med 2,9% for dem der ikke bruger video[*]

Ratio Coffee forstår virkelig vigtigheden af video i ecommerce og derfor viser de en video direkte på deres Shopify website:

Picture19.png

Hvis du er usikker på, hvordan du kommer i gang med produktvideoer, er her nogle hurtige tips til dig:

  • Hyr en professionel. Det sidste du ønsker dig, er en dårlig produktvideo. Det koster lidt mere upfront, men professionelle vil sørge for den rigtige belysning, udstyr og den ekspertrådgivning du har brug for, for at lave en kvalitetsvideo.
  • Vis produktet fra flere betagende vinkler. Giv de besøgende en følelse af hvordan produktet ser ud, føles og fungerer i den virkelige verden.
  • Fokuser på at få mest muligt ud af dine videoer. Med en evergreen tilgang kan du bryde videoerne ned i mindre steps, eller “teaser videoer” og eksperimentere med dem på forskellige kanaler.

Noget af det, der er fedt ved Shopify er, hvor nemt de gør det for webshopejere hurtigt at embedde YouTube videoer på deres website. Se her hvordan du gør.

DIN SHOPIFY WEBSHOP ER NÆSTE SKRIDT…

Det smukke ved Shopify webshops og ecommerce marketing er, at der er ubegrænset information derude du kan søge inspiration fra.

Shopify gør det nærmest latterligt nemt og effektivt for virksomhedsejere og virksomheder i alle størrelser og afskygninger at bygge en kick-ass online webshop på få minutter. Det er altså hvad du foretager dig med den webshop, der er det væsentlige.

Hvis du har udfordringer med at få traction på din webshop eller produkt i dag, betyder det ikke, at det behøver at være sådan for evigt. Hvert eksempel ovenfor giver unikke kundeoplevelser på en eller anden måde.

Start småt og eksperimenter med en eller to af de her taktikker. Hvis det virker, så gå all-in. Hvis det ikke virker, så drop det igen og hop videre til det næste eksperiment.

Du kan også få inspiration ved at læse mit case study om Athlete’s Box, som jeg på 30 dage vækstede fra 0 til over 2.500 website besøgende (og 204 betalende kunder = +40.000 kr. i omsætning)

Her er en tjekliste til dig, du kan bruge til at komme i gang:

>> FÅ SHOPIFY LANCERINGS-TJEKLISTE <<

Kan du lide det, du læser? 🥸 Så overvej at dele det med en ven eller tilmeld dig nyhedsbrevet (hvis du ikke allerede har gjort det).

✨ Tilmeld newsletter ✨