15 min read

9 klassiske call-to-action fejl du bør undgå (og hvordan du fikser dem!)

Her er 9 klassiske call to action fejl, som mange desværre laver, så du kan undgå dem samt lære hvordan du fikser dem.
9 klassiske call-to-action fejl du bør undgå (og hvordan du fikser dem!)

👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden skriver jeg om at bygge, vækste og skalere startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉

Overvej at tilmelde dig, hvis du ikke allerede har gjort det (eller del med en ven) 👇


Du er stolt af dit website.

Du har arbejdet hårdt på det, du tilbyder.

Du tænker, at du kender din målgruppe ud og ind.

Men der er ikke nogen, der klikker sig videre via dine call-to-actions. Trafikken på dit website konverterer ikke. Og det driver dig til vanvid.

fed-up

Du kan ikke finde ud af, hvad du gør forkert. Så hvad er problemet?

DERFOR PERFORMER DINE CALL-TO-ACTIONS IKKE SOM DE BURDE

I virkeligheden kan der være rigtig mange forskellige årsager til, at dine call-to-actions (CTAs) ikke performer og du dermed ikke får de resultater, du gerne vil have. Måske:

  • Du overvælder din brugere med for mange muligheder
  • Du lader dine besøgende arbejde alt for hårdt
  • Dine CTAs er svære at finde
  • Dine CTAs er ikke optimerede til mobil
  • Du bruger de forkerte ord / ikke nok ord
  • Du beder om penge, før du har skabt værdi
  • Du undlader benefits
  • Du bruger ikke en handlingsfarve
  • Din opfølgning mangler

Den gode nyhed: Du kan fikse de her glansløse CTAs og begynde at konvertere som du bør.

Det handler grundlæggende om at identificere problemet og få det ordnet. Tænk på dig selv som en CTA mekaniker. Det er tid til at åbne kølerhjelmen og finde ud af hvor problemet befinder sig - og fikse det, så du kan komme tilbage på vejen mod succes!

Er du klar til at komme i gang? Lad os kigge detaljeret på 9 klassiske fejl for CTAs samt hvordan du fikser det.

>> Bonus materiale: Download gratis PDF version, så du altid har den ved hånden <<

CTA FEJL #1: DU OVERVÆLDER DIN BRUGERE MED FOR MANGE MULIGHEDER

Har du nogensinde kigget i et propfyldt tøjskab (garanteret fyldt med tøj fra tidligere shoppeture) og tænkt: “Jeg har ikke noget at tage på?”.

Du er her formentlig ubevidst blevet overvældet af alle valgmulighederne, der trigger “analysis paralysis” - også kaldet overanalysering. Når du har oplevet dette, er valget garanteret faldet på det samme gamle par jeans, du har haft på næsten alle andre dage i ugen.

Du aktiverer måske samme fænomen for dine besøgende på dit website ved, at overloade deres hjerner med alt for mange valgmuligheder.

Sheena Iyengar, en professor på Columbia Business School, snakkede om kunsten at vælge i en TED Talk tilbage i 2010. Hun sagde bl.a.: “Too many choices can overwhelm us and cause us to not choose at all. For businesses, this means that if they offer us too many choices, we may not buy anything.”

Hun beviste denne pointe i et studie, der viste, at konverteringen var signifikant højere, når købere havde færre muligheder at vælge imellem.

I studiet skulle køberne vælge fra en hylde med henholdsvis seks forskellige smagsvarianter marmelade samt en hylde med 24 forskellige smagsvarianter.

for-mange-varianter

Og ved du hvad? Konverteringsraten for hylden med seks smagsvarianter var 30%, imens den for hylden med 24 smagsvarianter kun var 3%! Less is more, folkens. Less is more.

Men hvad har valget af marmelade at gøre med dine call-to-actions?

Fuldstændig ligesom for mange valgmuligheder kan være skidt, når man skal vælge marmelade, kan for mange CTAs også være overvældende.

Har du brug for et eksempel? Prøv bare at tage et kig på Elgiganten og se om du kan tælle alle de forskellige CTAs, du kan finde der:

elgiganten-cta-eksempel

De har CTAs for:

  1. Køb AirPods Pro
  2. Deres tilbudsavis
  3. En Electrolux støvsuger
  4. Kundeklubben
  5. En række produkter, hvor du kan spare penge (som iøvrigt er totalt random og på ingen måde personliggjort)
  6. Alle deres forskellige kategorier
  7. Åbningstider / Find varehus
  8. Kundeservice
  9. Erhvervskunde
  10. Fotoservice
  11. Tjenester
  12. Køb et gavekort
  13. Etc.

Der er mindst 20 forskellige CTAs på den side. Det er måske lige i overkanten, synes du ikke?

Som kontrast… Prøv at se JumpStorys website (ja det er en anden type forretning, men de kunne også servere 20+ CTAs, hvis de ville):

jumpstory-cta-eksempel

På deres website, bruger de en simpel og overskuelig CTA. Du har ikke tonsvis af CTAs der springer op i hovedet på dig, der distraherer dig og råber “KLIK PÅ MIG! NEJ, KLIK PÅ MIG!”.

JumpStorys to iøjnefaldende CTAs opfordrer den besøgende til at begynde rejsen ned igennem deres funnel med enten “Se hvor let det er” eller “Start gratis prøveperiode”. De sætter al fokus på de to CTAs, de ønsker deres besøgende skal bruge - hvilket er at prøve JumpStory og se hvor nemt det er.

Hvad kan du så gøre, hvis for mange CTAs skader din konverteringsrate?

SÅDAN FIKSER DU DET

  • Kend dit primære formål. For at være strategisk omkring hvilke CTAs du bør eliminere i din oprydningsproces, kan du med fordel forsøge dig med nogle A/B tests. Den proces vil hjælpe dig med at vurdere præcis hvilke CTAs der skal væk. Du kan også tage et kig på dine heat maps for at se hvilke CTAs der sjældent bliver klikket på.
  • Reducer antallet af CTAs. Eliminer derefter de dårligst-performende CTAs, der står i vejen for dine besøgende og reducer ned til de(n) absolut vigtigste vej til konvertering. Når du har elimineret adskillige CTAs, der skriger på din besøgendes opmærksomhed, kan du fokusere på at få dem igennem en enkelt og tydelig vej/funnel.

Boom! Du har lige lavet en stærkere CTA.

Men måske er for mange distraktioner ikke udfordringen i dit tilfælde. Derfor kan du som det næste spørge dig selv: “Sætter mine CTAs mine besøgende på overarbejde?”.

CTA FEJL #2: DU LADER DINE BESØGENDE ARBEJDE ALT FOR HÅRDT

Fuldstændig ligesom for mange CTAs kan føles overvældende, kan det også påvirke din konvertering negativt, hvis du beder om for meget information.

Du har garanteret selv prøvet det. Måske har du været forbi en opt-in til en ebog eller et nyhedsbrev og tænkt “Ugh. Der er meget arbejde. Er det virkelig det værd?” som fx den her:

dårligt-cta-eksempel

At udfylde hele den opt-in tager en væsentlig del af din tid.

Hvis du beder om for meget information i din opt-in proces, kan det få din besøgende til at genoverveje sin konvertering. Data viser også, at når du beder om mindre information i dine opt-ins, giver det en positiv effekt på din konvertering.

Dan Zarella har fundet ud af, at din konverteringsrate øges med hele 50%, når du cutter antallet af formularfelter fra fire til tre.

konverteringsrate-antal-formularfelter

ImageScape fik samme resultater, da de reducerede antallet af formularfelter fra 11 ned til fire: Deres konverteringsrate steg med 120%.

imagescape-cta

Så hvad kan du gøre for at rydde op i dine opt-ins i dine CTAs?

SÅDAN FIKSER DU DET

  • Bed kun om den data du har brug for. Hvis du har brug for at indsamle mere kundedata senere, kan du altid gøre det. Men hvis du vil øge din konvertering, skal dine opt-ins tage en chill pill.
  • Gør evt. nogle af felterne valgfri. Hvis du stadig gerne vil efterlade en mulighed åben, hvor dine leads / kunder kan dele mere data, så indikér gerne at de felter er valgfri.

Det vigtigste at huske her er: Jo mere du beder dine brugere om, jo mindre er sandsynligheden for de konverterer. Overvej hvor vigtig det ekstra formularfelt er for din virksomhed sammenholdt med den overordnede konvertering.

Når det er fikset, skal du tænke over placeringen af dine CTAs.

CTA FEJL #3: DINE CTAS ER SVÆRE AT FINDE

Nogle gange performer CTAs ikke, alene af den simple grund, at brugerne simpelthen ikke kan finde dem.

De kan være gemt i eksempelvis tekst eller grafik, de er måske for langt nede på siden, de er ikke i det sædvanlige synsfelt eller de er måske et tekstlink i stedet for en prominent knap der tydeligt skiller sig ud fra resten af siden.

mølholm-cta

Og ja… det er ikke overraskende, at CTAs ikke konverterer, når brugerne ikke nemt kan finde dem.

Men hvad der er overraskende er, hvor meget du kan øge konverteringsraten, når de ER nemme at finde.

En label virksomhed fandt ud af, at da de tilføjede en prominent CTA knap øgede de deres konvertering med 62%.

label-cta-eksempel

Andre gange kan det være den forkerte type CTA, der skader din konverteringsrate.

Email platformen Campaign Monitor fandt ud af, at ved at bruge en CTA knap i stedet for et CTA tekstlink, øgede de deres konvertering med 127%:

campaign-monitor-cta-eksempel

Interessant, ikke? Oversættelse: Du skal RET HURTIGT finde ud af, om dine besøgende overhovedet kan finde dine CTAs.

SÅDAN FIKSER DU DET

For at fikse CTAs, der er svære at finde, har du brug for noget initiel brugerdata, så du ikke bare gætter dig frem, når du implementerer ændringerne. Du kan.

  • A/B teste en eksisterende tekstlink CTA op mod en knap CTA (eller bare teste to forskelligt formaterede CTAs og/eller placering).
  • Lave en content analyse med fx Hotjar eller Smartlook og se hvorvidt dine besøgende scroller ned til der hvor dine CTAs er.

Ved at gøre det på den måde, har du data til at vurdere, hvordan dine CTAs performer.

CTA FEJL #4: DINE CTAS ER IKKE OPTIMEREDE TIL MOBIL

Måske dine call-to-actions ligner noget fra 90’erne, fordi de ikke er optimerede til mobilbrugere.

dominos-pizza-eksempel

Ovenstående eksempel fra Domino’s Pizza er godt nok af ældre dato, men det illustrerer meget godt forskellen. Kan du forestille dig, at du skulle klikke på en CTA på eksemplet til venstre? Når du lander på den type websites, overvejer du formentlig ikke engang at zoome eller forsøge at ramme deres CTAs - alt for meget arbejde.

Og ved du hvad? Folk bruger mere tid på deres mobil end deres desktops. Faktisk stiger brugen af mobil eksplosivt og ser ikke ud til at falde lige foreløbigt.

Allerede i 2014 slog mobil forbruget på internettet forbruget på desktop:

mobil-forbrug-udvikling

Og kombiner lige det med den forventede vækst:

ecommerce-salg-udvikling

Med andre ord prøver jeg bare at sige, at dine CTAs skal være mobil venlige. Hvis du ikke allerede har gjort det, er det nok på tide, du begynder.

SÅDAN FIKSER DU DET

Sørg for dit website, landingssider og andre marketing tiltag (som fx email) er mobiloptimeret. Det hjælper dig med at sikre, at din tekst, billeder og CTAs bliver vist rigtigt (og er nemme at læse) på forskellige mobile devices.

Hvis disse elementer ikke er mobilvenlige, laver du en forfærdelig oplevelse for dine brugere ved at få dem til at zoome og irritere sig, når de bruger dit site.

Tag her et kig på Neil Patels sammenligningseksempel med en mobilvenlig vs. en ikke-mobilvenlig CTA:

neil-patel-eksempel

Kan du se forskellen?

Her er et par pointer at holde for øje, når du skal gøre dine CTAs mobilvenlige:

  • Knapperne skal være store og ikke crowdet. Husk: Folk bruger deres fingerspidser til at klikke på ting på mobil devices. Hvis dine CTAs er for små eller for tæt på hinanden, vil det skabe en dårlig brugeroplevelse og formentlig frustrere vedkommende, der prøver at bruge din CTA.
  • Du arbejder med mindre skærme, så less is more. Gå efter et design, der er rent og nemt at navigere.

Lad os nu hoppe videre til din CTA copy…

CTA FEJL #5: DU BRUGER DE FORKERTE ORD / IKKE NOK ORD

Ordene du bruger i dine CTAs, betyder mere, end du formentlig tror.

cta-wording-eksempel

Hvilken wording er mest tiltalende? Den der inviterer dig til at prøve noget eller den der kræver, du skal købe noget?

I min guide om copywriting hacks i call to actions, diskuterede jeg, hvordan forskellige små tweaks i din wording kan have stor positiv indflydelse på din konverteringsrate og udpegede nogle væsentligt don’ts. Disse don’ts inkluderer bl.a.:

  • Brugen af generisk ord
  • Brugen af den samme CTA wording til forskellige målgrupper
  • Brugen af 2. eller 3. person i din CTA copy
  • Brugen af besværlige handlingsverber
  • Ikke bruger urgency
  • Ikke bruger din value proposition

Lyder nogle af disse bekendte? I så fald bør du nok tage et ekstra kig på din copy i og omkring dine CTAs. Her er nogle måder, du kan optimere disse wording-relaterede issues.

SÅDAN FIKSER DU DET

Brug 1. person

Research og A/B tests indikerer, at “min” i stedet for “din” i din CTA tekst, ofte er mere effektiv for din konvertering. Faktisk testede Schedulicity 1. person mod 3. person i deres CTA, hvor de fandt ud af, at ved at bruge 1. person (“min”) boostede deres konvertering med 24%.

schedulicity-eksempel

Fjern ord der skaber friktion

Joana Wiebe fra Copyhackers minder os om, at du ved at bruge friktionsord får læseren til at føle, de skal give noget for at opnå det, du tilbyder på den anden side af din CTA. Disse ord er (her på engelsk):

  • Buy
  • Sign up
  • Submit
  • Give
  • Invest
  • Donate
  • Sponsor
  • Support
  • Complete

Hvis de er en del af din nuværende CTA, skal de ud.

Men… Hvis du læser min artikel om CTA copywriting hacks, er du langt bedre stillet.

CTA FEJL #6: DU BEDER OM PENGE, FØR DU HAR SKABT VÆRDI

Dem der ender med at kigge på de CTAs, du har lavet, er fordi du har tiltrukket dem på en eller anden måde. De har ikke bare åbnet en browser og sagt “Hey Internet, vis mig en tilfældig landingsside!” - de kom der af en årsag.

Men de besøgende inkluderer en bred vifte af folk, der befinder sig på forskellige stadier af din salgsfunnel. Nogle er klar til at tage action med det samme og andre overvejer stadig hvorvidt det er noget for dem.

Og hvis du beder dem om at købe med det samme - uden at tilbyde noget til gengæld - kan det afskrække nogle.

Med en rabat eller et gratis tilbud, skaber du en mulighed for en initiel konvertering. Herefter kan du følge op på dem og hjælpe dem i retningen af at tage action og foretage det køb.

Ved at få en fod i døren med den tidligere konvertering, kan det hjælpe dig med at øge konverteringen senere i processen.

Her kan du fx se forsiden for Pleo, Good Monday, Sleeknote og Templafy - ikke ÉN af dem beder dig om at købe noget - de inviterer dig til gratis at prøve deres løsning:

pleo-goodmonday-sleeknote-templafy-cta-eksempel

Hvorfor? Fordi det:

  1. Giver brugeren mulighed for at prøve deres produkt / service og finde ud af, at de faktisk ønsker at blive en betalende kunde.
  2. Giver et initielt kontaktpunkt, der giver virksomhederne mulighed for efterfølgende at følge op på dem, der har vist interesse i deres ydelse.

Hvordan kan du så bruge en af de her gratis prøveperiode / rabat CTAs til at øge din konvertering overordnet set?

SÅDAN FIKSER DU DET

  • Etablér en gratis prøveperiode / rabat. Alt afhængigt af din virksomhed, kan det give mere mening for dig at tilbyde en gratis prøveperiode eller fx. 10-15% rabat, som en måde at etablere det initielle forhold til dine kunder. Sørg for at få deres navn og email, men hold din opt-in simpel.
  • Fintun din salgsfunnel. Fortsæt her fra dialogen med disse leads og tilbyd dem kontinuerligt værdi. Følg op via email. Spørg efter flere detaljer ift. deres behov. Fortsæt med at giv dem hjælpsomt og relevant content, så de stille og rolig bevæger sig længere ned ad vejen mod konvertering. Hvis du gør det godt - når det endelig er tid til at præsentere dem for din salgsorienterede CTA, kan du forvente en langt bedre performance (og mere salg!!).

Tænk over det: Du har opbygget et tillidsforhold og tilbudt masser af hjælpsomme værktøjer og andre ressourcer hen ad vejen. Hvorfor skulle de ikke ville fortsætte?

Når vi nu snakker om værdi - hvad så med værdien i dine CTAs? Udnytter du det?

CTA FEJL #7: DU UNDLADER BENEFITS

Hurtigt eksperiment. Kig på de her to forskellige tilbud.

Tilbud #1: Få min ebog om at vækste din mailliste

Tilbud #2: Få 5 steps til at få 5.000 email subscribers på 6 måneder (GRATIS ebog!)

Hvilken er mest tiltrækkende? Hmmm… Det er #2 venner.

Og hvorfor så det? Ét ord: BENEFITS!

Generisk copy der ikke viser benefits / fordele / udbyttet ved din CTA, vil få det svært ved at motivere folk, fordi den glemmer “What’s in it for me?” mentaliteten hos det gennemsnitlige menneske.

Jep, vi er nogle selviske skabninger. Lær at leve med det.

Hvordan ser det så ud i den virkelige verden? Her er et eksempel fra Social Media Examiner:

social-media-examiner-eksempel

SE LIGE ALLE DE BENEFITS!! Smukt. Bemærk iøvrigt hvordan de får det til at lyde super nemt at deltage, super interessant og værdifuldt ved at ekstrapolere de benefits der er ved formatet, de har valgt.

Hvis du ikke fremhæver dine benefits ved dine egne CTAs, er her hvordan du kan gøre det ved enhver lejlighed:

SÅDAN FIKSER DU DET

  • Vær konkret omkring dine benefits. Det er ikke nok at bruge ord som “gratis” eller “værdifuldt”. Du er nødt til at forklare, hvorfor de benefits er noget værd og hvilket konkret udbytte brugeren kan forvente som resultat af at have taget action.
  • Tal ind til pain points. Du ved allerede, hvad din målgruppe har udfordringer med, så tease lidt ift. den friktion i deres liv og fortæl dem så, hvordan du løser de problemer.
  • Nøjes ikke bare med én. Brug flere vinkler på dine benefits og udfold det i varierende benefits din CTA tilbyder.

Når din copy er benefits-loaded, skal du sikre dig, at din CTA knap er nem at få øje på.

CTA FEJL #8: DU BRUGER IKKE EN HANDLINGSFARVE

Er der en magisk knap farve, der garanterer højere konvertering? Nej.

Faktisk har ConversionXL lavet en omfattende undersøgelse og konkluderede følgende: “Color matters for your calls to action. But saying that one color converts better than another doesn’t hold. There is no universal best color. What works on one site doesn’t necessarily work on another.”

Og ja, selvom nogle studier har indikeret, at bestemte former og farver på knapper performer bedre end andre, betyder det ikke, at der er en stensikker knap farve til alle brugsmåder.

Tænk lige over det: Hvis du troede grøn var den eneste acceptable farve til CTA knapper og du placerede dem på en grøn baggrund på dit website, ville de så stadig være super effektive? På ingen måde. De ville gå i ét med siden. Det vigtige at huske ift. CTAs og farver er, at kontekst er altafgørende.

Og det er derfor, du har brug for at vælge en handlingsfarve: En farve til dine CTA knapper, der får dem til at skille sig ud fra siden som et naturligt handlingspunkt.

Her på Moxii har jeg for eksempel eksperimenteret mig frem til, at orange fungerer bedst for min side:

SÅDAN FIKSER DU DET

  • Lav dine CTA knapper i en farve, der står i kontrast til baggrunden. Ved at gøre dette, sikrer du dig, at de er nemme at spotte på skærmen. Her kan du fx se hvordan jeg bruger orange mod den grå-hvide baggrund for at få dem til at poppe ud af siden:
cta-handlingsfarve-eksempel
  • A/B test forskellige farver. Du finder din bedste handlingsfarve ved at lave nogle A/B tests og få nogle tal på, hvilken farve der virker bedst på din målgruppe. Ellers gætter du bare.

Når du har nailet din handlingsfarve til dine knapper, der øger din konvertering, har du stadig en ting mere at overveje - antallet af konverteringsmuligheder du præsenterer dine besøgende for.

CTA FEJL #9: DIN OPFØLGNING MANGLER

Hvis du kun læner dig op ad en enkelt CTA, der skal drive alle dine konverteringer, har du stensikkert plads til forbedring.

Hvorfor? Fordi du misser opfølgningsmuligheder, der kan booste din konverteringsrate. Smid ikke alle dine æg i én bakke - lav adskillige muligheder for din bruger, hvor vedkommende kan begynde at bevæge sig ned i din konverteringsfunnel og følg op på dem, hvis de ikke hoppede med på vognen i første omgang.

For eksempel: Måske er din besøgende ikke klar til at konvertere, når du præsenterer din første pop-up. Men efter at have læst dit mega fede blog post, tænker den besøgende måske “Okay, de ved virkelig, hvad de snakker om!”.

NU har du den besøgende i det rigtige mindset til at konvertere - men hvis du ikke følger op, afhænger det hele af, at brugeren aktivt begynder at lede efter et sted at konvertere. Det er frustrerende. Gør det nemt for din CTA at performe ved at placere det forskellige steder på siden.

Vil du se, hvordan det ser ud i virkeligheden?

SÅDAN FIKSER DU DET

Der er en række forskellige måder, du kan skabe flere muligheder for at følge op.

For eksempel:

  • Tekst links til din CTA inde i teksten
tekst-link-cta-eksempel
  • En exit intent pop-up, der bliver vist, når en bruger er ved at forlade siden
exit-intent-exit-pop-up
  • En CTA knap i bunden af teksten
eksempel-på-cta-knap-i-bunden
  • En sidebar CTA
shopify-side-cta-eksempel

Der findes mange flere måder at gøre det på - men kan du se, hvordan læseren her får fire forskellige måder at konvertere? Det er nice.

MEN HUSK: Dine CTAs bør arbejde sammen mod ét mål og ikke bekæmpe hinanden ift. at få læserens opmærksomhed. Lav adskillige muligheder for konvertering uden at overvælde din målgruppe med alt for mange konverteringsmuligheder. Vær fokuseret.

SPOT PROBLEMERNE, FIKS DEM OG FÅ DINE CTAS TIL AT PERFORME BEDRE END NOGENSINDE FØR

Det er tid til en hurtig opsummering, folkens.

Din performance halter, når dine CTAs:

  • Overvælder brugeren med for mange muligheder
  • Er svære at finde på siden
  • Ligner l*** på mobil devices
  • Bruger de forkerte ord og ikke bruger smart copy
  • Inkluderer kilometer lange formularer med tonsvis af felter
  • Ikke overtaler med en eller anden form for tilbud / rabat til gengæld
  • Ikke bruger farver, der skiller sig ud fra siden
  • Glemmer at nævne alle dine kick-ass benefits
  • Ikke giver dine brugere nok muligheder til at tage action

Hvis du har læst det her blog post, ved du præcis, hvordan du fikser problemerne - og når du har testet nogle af ændringerne, jeg har foreslået her, bør du kunne se konverteringsraten for dine CTAs bevæge sig op. Lyder det ikke lækkert? Selvfølgelig gør det det.

DOWNLOAD GRATIS PDF VERSION, SÅ DU ALTID HAR DEN VED HÅNDEN]