Founder-led marketing
👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Her skriver jeg om at bygge, vækste og skalere danske SaaS startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉
Velkommen til del 20 af “Byg fundamentet for at vækste din B2B SaaS startup”. Som du kan se, er det den sidste del denne artikelserie:
- Del 0: Intro
- Del 1: Få styr på din ICP & persona
- Del 2: Mission, vision, strategi & mål
- Del 3: Den matematiske formel for din B2B SaaS
- Del 4: Byg en kvantitativ growth model
- Del 5: Positionering & value proposition
- Del 6: Få styr på din messaging
- Del 7: Lavpraktisk GTM strategi & plan
- Del 8: GTM plan, vol. 2: Demand gen
- Del 9: GTM plan, vol. 3: Demand capture
- Del 10: GTM plan, vol. 4: Value delivery
- Del 11: GTM plan, vol. 5: Monetize value
- Del 12: Website copy
- Del 13: Kom i gang med PLG
- Del 14: PLG vol. 2: Interaktiv demo
- Del 15: PLG vol. 3: Profilering
- Del 16: PLG vol. 4: In-app onboarding
- Del 17: PLG vol. 5: Email onboarding
- Del 18: PLG vol. 6: Email upgrade flow
- Del 19: PLG vol. 7: Growth loop
- Del 20: Founder-led marketing ← Denne artikel
Lad os komme i gang.
Hvordan bygger jeg min første growth engine?
Det korte svar: Founder-led marketing.
For uanset om din GTM motion er sales-led, product-led eller en hybrid mellem de to, så kommer de første sign-ups eller demoer sjældent af sig selv.
Og den dårlige nyhed er, at det bliver sværere og sværere at skaffe kunder, fordi vi hver dag i stigende grad bliver bombarderet med cold outreach, reklamer, etc. der vil have vores opmærksomhed.
Men med founder-led marketing kan du med et forholdsvist beskedent budget skabe overraskende gode resultater.
Da vi implementerede det hos Forsler, var resultaterne efter blot 14 dage følgende:
- 14 trial sign-ups fra vores ICP (tre af dem er i enterprise segmentet)
- 4 trial sign-ups fra potentielle collabs
- 3 inbound dialoger med ICP’er
- 9 inbound dialoger fra potentielle collabs
- 1 inbound dialog fra interesseret VC
Og det bedste af det hele? Den troværdighed og branding du får opbygget undervejs, vil gøre dit liv nemmere fremadrettet - nemmere at tiltrække kunder, stærke profiler, investorer, etc.
Artiklen tager udgangspunkt i mit samarbejde med Forsler - krydret med mine erfaringer gennem tiden - og jeg har på det fundament ydmygt forsøgt at strikke noget handlingsorienteret og praksisnært sammen til dig, som du rent faktisk kan bruge til noget og dermed selv komme i gang med founder-led marketing 🤜🤛
Som sædvanligt fokuserer jeg ikke på alt det teoretiske, fisefornemme definitioner eller perfektion, men derimod hvad jeg i praksis har erfaret fungerer i en B2B SaaS kontekst.
Hvis du ellers er klar, så snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det ☕️
Enjoy! 😎
indholdsfortegnelse
- Step 0: Fundamentet for founder-led marketing
- Step 1: Opsæt tracking & metrics
- Step 2: Find din stemme og vinkel
- Step 3: Kickstart din founder-led marketing
- Step 4: Byg din content engine med et indbygget flywheel
- Step 5: Organisk distribution
- Step 6: Paid distribution - Sponsorer de bedste opslag
- Step 7: Engager dig med din ICP hver dag
- Step 8: Mål og optimér løbende
- Step 9: Inbound og warm outreach
- Sådan kommer du i gang med founder-led marketing