9 min read

Den matematiske formel for din B2B SaaS

Lær hvordan du bryder din B2B SaaS ned i en matematisk formel, så du kan prioritere dine ressourcer mest effektivt.

👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Her skriver jeg om at bygge, vækste og skalere startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉


Velkommen til del 3 af “Byg fundamentet for at vækste din B2B SaaS startup”. Her kan du se, hvor langt vi er:

  • Del 0: Intro
  • Del 1: Få styr på din ICP & persona
  • Del 2: Mission, vision, strategi & mål
  • Del 3: Den matematiske formel for din B2B SaaS ← Denne artikel
  • Del 4: Byg en kvantitativ growth model
  • Del 5: Nail din value proposition & messaging
  • Del 6: Message-moment fit
  • Del 7: Map din brugerrejse
  • Del 8: Dit første growth loop
  • Del 9: In-app onboarding
  • Del 10: Email onboarding
  • Del 11: Din første growth engine
  • Del 12: Byg dit founder brand
  • Del 13: Få styr på dit website
  • Del 14: Sådan får du nemt testimonials i hus
  • Del 15: The missing link (5-day EEC)
  • Del 16: Et værdiskabende newsletter
  • Del 17: Content flywheel & repurposing
  • Del 18: Dine første annoncer: Retargeting
  • Del 19: Basic tracking & common sense
  • Del 20: Growth sprint

Lad os komme i gang.


Hvordan prioriterer jeg, hvor mine ressourcer giver størst effekt på min vækst?

Du starter med at koge din B2B SaaS ned til en matematisk formel.

Før du har gjort det, vil nogen endda påstå, at du ikke forstår din virksomhed.

Det tvinger dig nemlig til at forholde dig til de input, der driver din forretning og hvordan det påvirker dit output = vækst. Det giver dig altså en forståelse for, hvilke metrics du skal tracke, hvilke faktorer der driver din vækst mest effektivt og dermed hvordan du bedst prioriterer dine ressourcer.

Her kan du se den formel, vi fik lavet for Forsler:

Helt overordnet gennemgik vi følgende steps hos Forsler:

  1. Vi lavede den matematiske formel for virksomheden.
  2. Vi snakkede formlen igennem, så alle forstod hvordan virksomheden vækster mest effektivt.
  3. Vi identificerede de tiltag, der mest effektivt vækstede Forsler og prioriterede ressourcerne derefter.
  4. Vi identificerede på baggrund af formlen nye tiltag, vi endnu ikke havde investeret i og eksperimenterede med det.
  5. Vi omsatte formlen til en vækstmodel (som jeg gennemgår i næste uges artikel).

Formålet med den matematiske formel er ikke at lave forecasts, da det kræver langt flere detaljer. Den er i stedet god til at identificere hvilke input, der driver mest output (vækst).

Derfor gælder det også om ikke at bygge en kompleks model, der beskriver alt i din virksomhed. Det gælder derimod om at bygge en high-level formel og derefter nedbryde de specifikke dele, hvis du har behov for det.

Baseret på mit samarbejde med Forsler, har jeg ydmygt forsøgt at strikke noget handlingsorienteret og praksisnært sammen til dig, som du rent faktisk kan bruge til noget og dermed selv få styr på den matematiske formel for din startup  🤜🤛

Som altid fokuserer jeg ikke på alt det teoretiske og fisefornemme definitioner - jeg fokuserer på, hvad der nemmest og hurtigst muligt ‘gets the job done'.

Hvis du ellers er klar, så snup en kop kaffe og lad os dykke ned i det ☕️

Enjoy! 😎

Indholdsfortegnelse:

  1. Forslers matematiske formel
  2. Prioritering på baggrund af formlen
  3. Fra matematisk formel til vækstmodel
  4. Sådan får du styr på din matematiske formel

Denne artikel er kun for medlemmer