12 min read

28 idéer til content upgrades du kan bruge til at sætte turbo på din mailliste

Content upgrades kan øge din konverteringsrate signifikant. Få 28 konkrete idéer du kan bruge allerede i dag.
28 idéer til content upgrades du kan bruge til at sætte turbo på din mailliste

👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden skriver jeg om at bygge, vækste og skalere startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉

Overvej at tilmelde dig, hvis du ikke allerede har gjort det (eller del med en ven) 👇


Du har skrevet en masse content og du har fået noget trafik. Men selvom dit antal besøgende er stigende, er det en lidt anden historie med din mailliste.

Du ved også, det er vigtigt, at få opbygget en solid mailliste, hvilket du også er begyndt på - men din konverteringsrate er stagnerende omkring 1%. På en god dag 2%.

Hvad hvis du kan konvertere 10% af dine besøgende til din mailliste? Hvad med 20%?

Lyder det for godt til at være sandt? Det er det faktisk ikke. Det er #1 måde jeg opbygger min mailliste her på Moxii - og mange andre benytter samme måde med stor succes.

Alt det kræver er at lave nogle taktiske content upgrades, som giver dine besøgende uimodståelig værdi. Og jeg vil give dig redskaberne og den fornødne viden til at gøre netop det.

I den her lille guide, vil jeg gennemgå følgende:

1. Hvad er content upgrades?

2. Hvorfor du bør lave dem (folk har set en forbedring af deres konverteringsrate på over 300%)

3. 28 forskellige typer content upgrades

4. 4 spørgsmål til at finde på uimodståelige content upgrades

5. 9 tips til effektive content upgrades

6. Din tur!

1. HVAD ER CONTENT UPGRADES?

En content upgrade er en slags bonus materiale eller information, der uddyber eller komplementerer det content, som læseren allerede er interesseret i. Denne bonus er både værdifuld og i kontekst med sidens content, hvor man gater bonussen ved at spørge efter en email adresse, en Facebook deling, et tweet, etc.

Med andre ord, en content upgrade er et værdiskabende tilbud, lavet specifikt til at få den besøgendes email adresse eller få dem til at promovere dig.

Hvis du for eksempel var ved at læse om hvordan du fikser dit toilet, der er gået i stykker, ville læsning formentlig ikke være tilstrækkelig. Du vil formentlig også være interesseret i at se en bonus video, der viser dig hvordan du fikser dit toilet, fordi du kan følge med i videoen.

Boom! Det er en perfekt content upgrade, fordi videoen der viser, hvordan du fikser dit toilet, både er værdiskabende og specifik ift. den artikel du læser.

2. HVORFOR CONTENT UPGRADES?

Succesfulde content upgrades har hjulpet folk med at vækste deres mailliste eksponentielt.

Hvis du er i tvivl om hvorvidt content upgrades vil virke for dig, kan du se resultaterne fra Backlinko af Brian Dean, der er en internationalt anerkendt iværksætter og SEO ekspert:

Picture2.png

Jep. Det er en forbedring på 785%! Ikke helt dårligt.

Men Brian er ikke den eneste, der har set lukrative resultater ved at implementere content upgrades.

Devesh Khanal forbedrede et blog posts’ konverteringsrate for Growth Everywhere med 492% ved at implementere content upgrades. Forestil dig lige at gøre det med ti blog posts.

Konverteringsraten er høj for content upgrades fordi de giver en øjeblikkelig belønning i stedet for at præsentere en generisk “Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få gratis updates” call-to-action. Læseren er primet til at give dig deres email for noget brugbart og relevant til noget de allerede investerer tid i at læse på lige præcis det tidspunkt.

Det er forholdsvis nemt at opsætte disse content upgrades. Du kan have en click trigger direkte på dit site, eller du kan fx lave en særskilt landingsside.

Når alt kommer til alt, skal du se tiden du investerer i en content upgrade som en investering. Som du har set ovenfor, kan effekten af at implementere blot én content upgrade være eksponentiel.

Afhængig af hvilken type content upgrade du laver, kan hele processen fra ideation, creation og implementering klares på under 30 minutter.

Før jeg fortæller dig, hvordan du lynhurtigt laver en content upgrade, er her 28 forskellige typer af content upgrades, du kan lave.

3. 28 FORSKELLIGE TYPER CONTENT UPGRADES

1. Et cheat sheet

Afhængig af hvad dit blog post omhandler, kan et cheat sheet være en simpel content upgrade. For eksempel har jeg skrevet et blog post om Facebook call-to-actions med eksempler (der rent faktisk bliver klikket på!), hvor jeg har lavet en one-pager, der hurtigt opsummerer de væsentligste pointer.

2. En tjekliste

Et langt blog post med over 4.000 ord kan formentlig blive lavet til en tjekliste, der er nemmere for læseren at konsumere. Det kan være en step-by-step guide til hvordan du laver et bog post, en liste med materialer til et gør-det-selv projekt eller en liste med best practices.

Hvis du for eksempel deler en proces for at promovere et blog post, kan du lave en tjekliste over alt det læseren skal gøre for at promovere sit næste blog post.

Jeg har fx lavet en tjekliste i artiklen 10 tips til LinkedIn posts: Vi analyserede 3.000 LinkedIn blog posts, om hvordan du dominerer LinkedIn.

3. En liste med ressourcer

Nævner du en lang række værktøjer eller ressourcer i dit blog post?  Så lav evt. en master liste, der linker til hver af dem til dine læsere, så de ikke selv skal søge efter hvert værktøj efterfølgende. Gør derefter listen tilgængelig som et PDF download.

4. Transskription af din podcast eller video show

Hvis du hoster interviews, har en podcast eller et video show, kan du transskribere dine optagelser og lave dem om til et PDF download. Det tager under 10 min. for dig at hyre en til at transskribere og hoste filen.

5. Video- eller lydoptagelse

Hvis du tidligere har hosted og optaget et interview, et webinar eller anden informerende video, der er relevant til dit blog post, kan du gøre optagelsen tilgængelig som en bonus. Du kan lave en how-to video af dit blog post eller optage dig selv, hvor du selv læser blog postet højt. Det kan lyde som en lidt spøjs idé, men husk dine læsere fordøjer information forskelligt.

6. Quick start guide

Du underviser måske i noget kompliceret. Simplificer det. Folk vil gerne hurtigt i gang uden at skulle bekymre sig om besværlighederne senere (disse besværligheder hindrer dem som regel i at komme i gang i første omgang). Tag de tre første steps og simplificer dem, så du hjælper dine læsere med at overkomme denne initielle barriere.

7. En fuld guide

I stedet for en simpel quick start guide, kan du lave en mere fyldestgørende guide, der step for step tager læseren i hånden gennem hele processen. Det er godt nok længere, men rammer til gengæld de læsere, der leder efter noget mere dybdegående vejledning.

8. Rapport / whitepaper

Har du lavet en survey eller lavet grundig analyse indenfor et givent emne? Lav det til en rapport, der underviser dine læsere om deres industri eller interesser. Rapporter og whitepapers vil også hjælpe dig med at blive anerkendt som værende en ekspert på dit område.

9. Udprint

Det kunne være et diagram, motivational quote eller billeder, som læseren kan printe ud og hænge op på deres væg. Det er en god reminder for din læsere at forblive organiserede eller fokuserede.

10. Opgaver eller arbejdsark

Hvis du underviser i noget, kan du gå længere end blot at forklare konceptet. Lav hjemmeopgaver dine læsere kan downloade og med det samme anvende den nye viden.

11. Eksklusive interviews

Har du netværket i industrien eller en ven, som ved meget om den konkrete industri? Interview dem omkring det emne dine læsere er interesserede i og tilbyd en optagelse af interviewet som en bonus.

12. Case study

Du behøver ikke lave et dybdegående studie af en virksomhed eller analysere en gruppe af mennesker for at lave et case study (men det ville være virkelig fedt!). Du kan bruge dig selv som case study. Folk vil gerne lære hvad andre gør. (Var du ikke også interesseret i, hvordan Brian og Devesh forbedrede deres konverteringsrater?)

Her er to eksempler på case studies, jeg har lavet (dog ikke som content upgrades):

CASE STUDY: Fra 0 til +2.500 website besøgende på 30 dage (og 204 betalende kunder)

CASE STUDY: Fordobling af Facebook følgere på 5 dage

13. Lav en større liste

Hvis dit blog post er en lang liste med ting, kan du cutte halvdelen af og lave en content upgrade ud af den anden halvdel. Boom. Nemt.

For eksempel har jeg i mit blog post 5 succesfulde chatbots du kan lære af (plus hvordan du bygger din egen på 15 min) lavet en content upgrade med 10 succesfulde chatbots (i stedet for kun de 5 i artiklen).

14. Mini e-bog

En mini e-bog kan laves ret simpelt ved fx at sammensætte en serie af relaterede blog posts. Det kræver ikke ligeså meget som en hel bog, men bør stadig være værdifuld.

Jeg har eksempelvis lavet e-bogen 117 måder du kan trafikken på dit website (nemt, hurtigt & effektivt) ved at sammensætte ti relaterede blog posts, jeg i forvejen havde skrevet.

15. En challenge

I retning af hjemmeopgaven, kan en challenge være en simpel reminder eller et længerevarende projekt, som læseren tager på sig. Du kan lave et hashtag, hvor de kan dele deres fremskridt på de sociale medier og derefter tjekke ind hos dem på ugentlig basis.

16. Templates

Eksempler på templates kunne være email templates, budget templates, visitkort templates, etc. Du kan lave templates ud fra ting, du allerede bruger. For eksempel har du måske en email template til at række ud til pressekontakter. Du kan dele den template, så andre kan bruge den.

17. Formler

I stedet for at give “udfyld-her” templates væk, kan du også give opskriften på succes. Det kan være formlen på at lave overskrifter, sørge for glade kunder eller finde på idéer til blog posts. Det giver læserne et fleksibelt framework, de kan anvende til forskellige scenarier, i stedet for at give noget for specifikt væk.

For eksempel har jeg i dette blog post lavet en oversigt med 49 formler på overskrifter, der kan øge konverteringen betydeligt.

18. Scripts

I stil med templates, kan scripts være værdifulde, fordi læserne ikke behøver tænke over, hvad de skal sige. Ramit Sethi er en kendt forfatter og iværksætter, der tilbyder ord-for-ord scripts til situationer som lønforhandling og hvordan man taler med alle - to ret svære ting at gøre.

19. Gratis prøveperiode

Nogle gange kan det give mening at give en gratis prøveperiode på dit produkt, som en content upgrade. Selvom det ikke som sådan er en content upgrade, kan det være en værdifuld bonus for dine læsere, hvis det er relevant.

20. En teaser for dit produkt

Ligesom med den gratis prøveperiode, er det ikke nødvendigvis content. Men hvis du fx har en bog, kan du give de første to kapitler gratis eller give den første del af et betalt kursus.

21. Gratis kursus

Et kursus er en god måde at undervise dine læsere og blive anerkendt som værende en thought leader. Kurset kan være en serie af videoer eller emails eller en e-bog. Uanfægtet formatet er pointen, at det skal undervise i noget værdiskabende.

22. Råfiler

Hvis du er designer, kan du tilbyde rå PSD eller EPS filer folk kan justere og bruge.

23. Billeder

Mennesker (specielt marketers) elsker flotte billeder. Give dem det! Hvis du er fotograf og tager mange billeder, kan du samle dem i pakker, som folk kan downloade.

24. Infographic

De fleste elsker en god infographic, fordi det tager kompleks information og præsenterer det på en let fordøjelig måde. Det er eye candy.

Bonus: Folk med egne blogs kan endda finde på at henvise til din infographic på deres blog, hvilket giver dig værdifulde backlinks.

25. SlideShare version af blog postet

Nogle læsere fordøjer information bedre via andre formater end et blog post. En SlideShare version af dit blog post vil have færre ord, hvilket gør informationen nemmere at fordøje.

Bonus: Du kan inkludere link i din SlideShare, der peger på dit blog post. På den måde kan folk der først falder over din SlideShare hoppe videre ind på dit site og læse hele dit blog post.

26. Swipe files

Hvis du ikke kender til swipe files, er det en samling af materialer, du ofte henviser til. For copywriters kan det fx være en samling af overskrifter, screenshots og godt skrevne annoncer. For grafiske designere kan det være en samling af deres yndlings grafik. Du kan samle disse som en pakke som et samlet tilbud.

27. Tilbyd dit blog post som PDF

Det er muligvis den nemmeste måde at lave at lave et content upgrade på. Hvis du bruger Google Docs, Word, el.lign., til at skrive dine blog posts i, kan du downloade den endelige version som PDF og gøre det til et content upgrade.

Det har jeg fx gjort med artiklen Få et smugkig ind i Tattoodo’s marketing maskine, der genererer over 700.000 månedlige besøgende, hvor jeg dog også har sat det grafisk lidt anderledes op - men det behøver du ikke - det andet er rigeligt.

28. Spreadsheets

Hvis dit blog post har en lang liste med information, som fx 117 måder du kan øge trafikken på det website, er et spreadsheet en perfekt content upgrade, da det giver dine læsere en let fordøjelig måde at arbejde sig igennem listen og har noget at referere tilbage til. Her har jeg fx lavet et spreadsheet der indeholder samtlige 117 måder, som hurtigt kan sorteres og prioriteres ift. læserens tid, pris og impact.

En anden måde at bruge spreadsheets på, er ved at lave det til et værktøj, så læserne kan bruge dit framework, etc. som jeg fx har gjort med Den videnskabelige marketing strategi bag eksponentiel vækst.

4. 4 SPØRGSMÅL TIL AT FINDE PÅ UIMODSTÅELIGE CONTENT UPGRADES

Er du klar til at lave din første content upgrade?

Stil dig selv disse fire spørgsmål.

1. Hvordan kan du hjælpe læseren med at tage det første skridt?

Tænk på en quick start guide. Du fortæller måske om en kompliceret proces eller det kan være et kompliceret system. Lav en bonus der tager læseren i hånden og guider vedkommende igennem de første skridt i detaljer, så de ikke behøver tænke selv. Det kunne fx være med templates eller en tjekliste.

2. Hvad er den største udfordring?

Hvad er den største udfordring dine læsere måtte have ved at anvende den viden du deler med dem? Hvordan håndterede du den udfordring? Lav en content upgrade, der hjælper dem med at bryde igennem den barriere.

3. Hvordan kan du gøre informationen nemmere at fordøje?

Igen… simplificer. Hvis du har et blog post på 3.000 ord, kan du præsentere de vigtigste pointer på en one-pager eller en infographic eller optag dig selv, hvor du forklarer samme koncept.

4. Hvad gør andre bloggere?

Der er en vis sandsynlighed for, at nogle andre lavet content der minder om dit. Du skal selvfølgelig ikke kopiere dem, men du kan godt lade dig inspirere af deres content. Tilbyder de content upgrades, du kan gøre bedre? Er der dele af deres blog posts, der kan blive tvistet til en bonus? Hvad efterspørger deres læsere i kommentarerne.

5. 9 TIPS TIL EFFEKTIVE CONTENT UPGRADES

1. Lær at skrive virkelig gode overskrifter

En powerful overskrift er nøglen til at få dine læsere til at downloade din content upgrade. Din overskrift bør kommunikere den øjeblikke værdi den skaber.

2. Brug en iøjnefaldende knap

Du behøver ikke teste alle farver for at få den perfekte nuance af blå. Bare sørg for, at din knap ikke går i ét med resten af dit website. Du vil have den til at skille sig ud.

3. Kvalitet frem for størrelse

Dit tilbud behøver ikke være en 100 siders e-bog. Det vigtigste er, at det er relevant ift. artiklen de læser og bringer værdi med det samme. Faktisk kan en 100 siders e-bog endda være en dårlig idé, fordi læseren i så fald ville skulle læse 100 sider for at få noget ud af det - og det er ikke værdiskabende med det samme.

4. Giv din læser adskillige muligheder for opt-in

Det betyder, at du bør præsentere læseren for din bonus i begyndelsen, midten og slutningen af artiklen.

Brian Dean har sågar fundet ud af, at artikler der promoverede content upgrades to gange (inkl. i toppen), konverterede 315% bedre end artikler hvor content upgrades kun blev præsenteret i bunden.

5. Kapitaliser på alle blog posts

Jeg vil foreslå, at du laver en content upgrade for hvert eneste blog post, så det altid er ekstremt specifikt. Hvis du ikke har tiden til det, kan du også bruge en relevant content upgrade til flere blog posts.

6. Få delt din content upgrade

Du kan fx bruge Click to Tweet for at gøre det nemmere for dine læsere at dele din content upgrade, når de har downloadet den. Husk at lade tweetet pege på dit originale blog post og ikke selve content upgraden.

7. Gør din content upgrade tidsløs

Uanset hvornår en læser besøger dit blog post, skal din content upgrade altid relevant for dem.

8. Brug ‘yellow box’ hemmeligheden

Smid gerne din content upgrade i en ‘yellow box’, så den skiller sig markant ud fra resten af din blog (jeg håber ikke dit website har en gul baggrund).

9. Få nye læsere til at se din content upgrade

Få friske nye læsere ind på din blog ved at skrive gæste posts på andre blogs, der linker tilbage til en af dine blog posts, der har en content upgrade.

6. DIN TUR

Content upgrades kræver lidt ekstra arbejde - ingen tvivl om det. Men til gengæld er der stor sandsynlighed for, at det kan give dig gode resultater (måske endda tredoble dine resultater!)

Det er investeringer, der vil hjælpe dig med at vækste din mailliste og ultimativt din virksomhed.

De forskellige content upgrades vil naturligvis have forskellig performance, men så længe du fokuserer på at skabe reel værdi, vil du opleve, at content upgrades er værd at investere i.

Følg den her lille 5-steps proces for at komme i gang:

Step 1: Find et site med høj trafik på dit website (evt. via Google Analytics)

Step 2: Identificer hvilken type ressource, der vil gøre dit content bedre

Step 3: Lav ressourcen

Step 4: Tilføj ressourcen til dit site ved at bruge fx Dropbox, Google Drive, el.lign.

Step 5: Få flere email subscribers

Hvis du har brug for lidt inspiration, kan du nedenfor downloade mine 5 bedst performende content upgrades.