11 min read

9 eksempler på testimonials du kan bruge til at øge din konvertering

Lær hvordan du kan bruge testimonials til at øge din konvertering.
9 eksempler på testimonials du kan bruge til at øge din konvertering

👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden skriver jeg om at bygge, vækste og skalere startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉

Overvej at tilmelde dig, hvis du ikke allerede har gjort det (eller del med en ven) 👇


I forrige uge gennemgik jeg 12 måder du kan bruge social proof på dit website til at øge din konvertering.

De virker alle sammen fænomenalt, men det gik også op for mig, at der er en type social proof, jeg havde langt mere at fortælle om.

Testimonials kan øge konverteringen på din salgsside med 34%, men der findes en del forskellige slags testimonials og de øger alle troværdighed samt konverteringer på hver sin måde.

For at være sikker på, du får fuld valuta af dem, har jeg trawlet internettet for at finde 9 forskellige muligheder, du kan gøre brug af til at øge din konvertering og forbedre din marketing.

I denne artikel vil jeg derfor gennemgå 9 forskellige typer testimonials du kan bruge i din forretning og på dit website. Til sidst vil jeg give dig nogle tips til at komme i gang og gennemgå hvorfor det er vigtigt at teste og kombinere dem når det er muligt.

Klar? Her er de 9 typer, jeg vil gennemgå:

  1. Citat testimonials
  2. Peer testimonials
  3. Social testimonials
  4. Influencer testimonials
  5. Video testimonials
  6. Succeshistorie testimonials
  7. Interview testimonials
  8. Longform testimonials
  9. Mashup testimonials

>> Bonus materiale: 9 testimonial eksempler (PDF version) <<

1. CITAT TESTIMONIALS

Citat testimonials er “the grand old man” af alle testimonials og formentlig den første type, du tænkte på. Det har været brugt lige så længe testimonials har været i live og er stadig den mest anvendte type den dag i dag.

Vi kan hoppe helt tilbage til 1919 og finde reklamer som den her, hvilken inkluderer en citat testimonial fra en glad kunde, der har brugt produktet:

første-testimonial-eksempel

I tilfældet af du ikke kan læse billedet, står der:

"If you had seen me, before I began to take Cardul, you would not think I was the same person" writes Mrs. Mamie Towe of 102 W. Main Street, Knoxville, Tenn. “Six doctors failed to do me any good and my friends thought I would die. I could hardly get out of bed, or walk a step. At last, an old lady advised me to take Cardul, and since taking it, I can go anywhere”.

Citat testimonials er stadig effektive til at øge din konvertering og det er den type testimonial, du oftest ser på salgssider, som på fx Myselfies “Lej en myselfie”-side:

myselfie-eksempel

De viser en masse glade kunder med tilhørende positive citater fra Trustpilot. Det behøver ikke være fra Trustpilot - du kan bare række ud til nogle af dine glade kunder.

Og her kan du se en anden slags på Micky Weiss’ hjemmeside:

micky-weiss-eksempel

Som du kan se, er citat testimonials ikke særligt lange, hvorfor det er nemt at flette ind på salgssider, billeder og endda inkludere det i content.

Men det behøver ikke kun være tekst - nogle podcast hosts læser citat testimonials højt i starten af deres podcast episoder for at give social proof samt opfordre andre til at reviewe dem også.

TIPS TIL CITAT TESTIMONIALS

  • Spred dem rundt omkring. Brug dem på dine salgssider, landingssider, content, etc.
  • Vis transformative testimonials. Brug testimonials der demonstrerer en transformation i stedet for blot pæne ord om din service.
  • Inkluder billeder. Testimonials er effektive uden, men hvis du tilføjer et billede af vedkommende, booster det som regel effektiviteten.
  • Begræns det ikke kun til tekst. Læs dine citat testimonials højt i dine YouTube videoer eller i begyndelsen af dine podcast episoder eller salgsvideoer, etc. for at jumpstarte social proof.

2. PEER TESTIMONIALS

Peer testimonials er en af de mest effektive typer testimonials, du kan have på dit website pga. implicit egotisme.

Det lyder fancy, ikke? Men det er faktisk en forholdsvis simpel idé.

Implicit egotisme er “People gravitate toward people, places, and things that resemble the self.”  Vi har altså en tendens til at blive tiltrukket af og stole på dem, der ligner os selv.

Du har måske ikke lagt mærke til det, men du er mere tilbøjelig til at købe et produkt, hvis vedkommende i reklamen minder om dig. Du er også mere tilbøjelig til at stole på en testimonial, hvis den er fra en person, der minder om dig selv og din demografi.

Og det er lige præcis derfor peer testimonials er så effektive. Så længe de ikke nødvendigvis kommer fra dine peers (som sælgeren), men i stedet kommer fra dem du gerne vil sælge til.

For eksempel kan du på Good Mondays website (den ultimative kontorløsning med ét kontaktpunkt) se peer testimonials fra folk der ligner deres kernemålgruppe:

good-monday-eksempel

Ud fra deres peer testimonials ser det ud til, at deres målgruppe passer ret godt på CEOs fra startups og SMV’er.

Hvis din virksomhed er målrettet mod unge danske mødre, bør dine testimonials være fra dem der betaler regningen. Men hvis dine testimonials derimod er fra midaldrende svenske mænd, vil jeg bare sige held og lykke med at overbevise disse mødre om din legitimitet.

TIPS TIL PEER TESTIMONIALS

  • Dyk ned i din målgruppe. Hvem prøver du specifikt at ramme? Gør det krystalklart, så du ved hvem, du skal bede om testimonials.
  • Bed om testimonials fra folk i din målgruppe. Disse mennesker er peers til din kundegruppe, der vil tiltrække folk der ligner dem pga. implicit egotisme.
  • Brug identifikatorer. Få kunden til at inkludere personlige detaljer om dem selv, der vil få læseren af dine testimonials til at identificere sig med dem.

3. SOCIALE TESTIMONIALS

Hvad er bedre end at observere testimonials, der foregår i deres naturlige habitat?

  • En social testimonial kan se forskellig ud:
  • Tweets om dit produkt og services
  • Screenshots af dit arbejde postet på Instagram
  • Videoer publiceret på YouTube
  • Facebook posts på din side, kundens side eller i en gruppe der supporterer din virksomhed
  • Etc.

Naturlige samtaler om dit arbejde, der folder sig ud på de sociale medier, er autentiske og tilføjer et ekstra lag af troværdighed til din virksomhed. Den største forskel på denne og andre typer testimonials er, at du normalt beder om de andre typer, hvor den her type testimonial sker organisk.

Anders Forup fra handcraftedcph er (med stor succes) virkelig god til at poste sit arbejde på Instagram, hvor han pt. har 79,9t følgere - så det virker! Faktisk viser han udelukkende sine flotte kreationer på Instagram og har ingen på sit website.

Og prøv lige at se den vanvittige testimonial line_bresson giver her:

handcraftedcph-testimonial

Og scroller man lidt ned i kommentarerne, fortsætter de flotte ordstrømme:

handcraftedcph-testimonial-eksempel-2

Frank Body er helt exceptionelt gode til det og bruger det aktivt på både website og de sociale medier. Her er et eksempel på en helt normal kunde, der viser brugen af deres produkt:

frank-body-testimonial-eksempel

Hvis nogen elsker en virksomhed så meget, at de bruger deres personlige sociale medier til at fortælle om det, er det svært at ignorere dets troværdighed.

TIPS TIL SOCIALE TESTIMONIALS

  • Offentliggør sociale testimonials. Hvis du ikke viser det på dit website, så giv det i det mindste et like, repost det eller få det på anden måde foran din målgruppe på de sociale medier.
  • Tag et screenshot eller gem et direkte link. Du vil måske bruge den sociale testimonial senere og så er det ærgerligt, hvis det er gemt væk i tusindvis af andre opslag.

4. INFLUENCER TESTIMONIALS

Influencer testimonials virker for vildt!

Den er lidt anderledes end celebrity og ekspert anerkendelsen, jeg nævnte i min tidligere artikel om social proof. Influencers er troværdige autoriteter indenfor dit område eller industri.

De er typisk ikke velkendte celebrities udenfor deres industri/ekspertiseområde, men har til gengæld stor indflydelse heri.

For eksempel er Backlinko en autoritet inden for SEO. Hvis nogle landede på siden uden at vide hvad/hvem det er, ville de formentlig blive overbevist af de to influencer testimonials han har inkorporeret:

backlinko-testimonial-eksempel

TIPS TIL INFLUENCER TESTIMONIALS

  • Vælg velkendte influencers. Spørg efter testimonials fra influencers du ved, er velkendte i din industri.
  • Feature mere end én. Ved at bruge mere end én influencer testimonial som Backlinko, øger du chancen for at den besøgende kender minimum én af dem.

5. VIDEO TESTIMONIALS

Video testimonials har også en høj grad af troværdighed, da det er svært at fake en, der er autentisk.

Det er relativt nemt at fake en tekst testimonial ved bare at skrive et eller andet og stjæle nogens Facebook billede - men at få nogle til at sætte sig ned foran et kamera og rose dig? Det er troværdigt!

OrderYoYo er en virksomhed der hjælper restauranter med at få deres egen app og website, hvor kunderne kan bestille direkte. De bruger video testimonials fra deres kunder, der har haft stor gavn af at bruge OrderYoYo for at opbygge troværdighed:

orderyoyo-testimonial-eksempel

Hvis du vil spice effektiviteten endnu mere op på din video testimonial, kan du kombinere metoden med influencer testimonials - altså en video testimonial med en influencer.

TIPS TIL VIDEO TESTIMONIALS

  • Gør det professionelt. Alle videoer er bedre end ingen video testimonials, men professionelle video testimonials er altid mere troværdige.
  • Kombiner testimonials. Hvis du ser en peer, succeshistorie eller influencer testimonial i videoformat, bliver den testimonial guld værd! Vi kan langt bedre relatere til andre via video, så vær ikke bange for at kombinere forskellige testimonial typer med video.

6. SUCCESHISTORIE TESTIMONIALS

Få ting er mere powerful end at demonstrere kvantificerbare og tydelige resultater.

Det er det, succeshistorie testimonials gør. Succeshistorier tager en potentiel køber step-by-step med igennem transformationen en anden kunde har oplevet med produktet/servicen.

I stedet for et citat fra kunden, der siger pæne ting om dit produkt eller service, kan du i stedet for gennemgå succesen de har haft, som fx. personlige træner Daniel Risgaard viser på sin Instagram profil:

daniel-risgaard-testimonial-eksempel

Derudover bruger han også peer testimonial konceptet ved at vise mange forskellige typer mennesker. Alt fra mødre, unge mænd, vægttab, muskelopbygning, osv.

Men det er ikke kun i fitnessverdenen, den type testimonial fungerer godt. Kan du huske eksemplet fra før med OrderYoYo, der viser hvordan en kunde har øget deres online ordre med 50%?

orderyoyo-testimonial-eksempel-2

Der er god grund til at denne type testimonial ofte bliver brugt: de er magnetiske for læserne, idet de begynder at se dem selv i succeshistorien. Det viser, at det du foretager dig rent faktisk virker - og der er faktiske resultater, der beviser det.

TIPS TIL SUCCESHISTORIE TESTIMONIALS

  • Bevis det. Vis billeder, screenshots og visuelle resultater når du kan. Det kan være noget så simpelt som et screenshot af den mængde penge, du har sparet din klient for eller et før/efter billede af et web design, du har foretaget.
  • Gør resultaterne eksplicitte. Hvis din kunde/klient er ok med det, så kvantificer resultaterne. Vi så hvordan Bjørn har smidt 17 kg fedt og hvordan Jaipur har øget deres online ordre med 50%.

7. INTERVIEW TESTIMONIALS

En effektiv måde at kombinere både kunde testimonial, en video eller lyd testimonial og en succeshistorie testimonial er ved at interviewe dine klienter eller kunder om deres oplevelse ved at arbejde med dig eller bruge dit produkt.

Her er et ret cool eksempel fra Aweber på deres blog, hvor de interviewer Chris Guillebeau omkring email marketing (desværre har de taget videoerne ned, men eksemplet er ret cool - her er et link til siden):

aweber-testimonial-eksempel

Mange opdager ofte slet ikke, at interview testimonials er testimonials. De bedste interview testimonials udspiller sig nemlig som et helt normalt interview og lader resultaterne tale for sig selv.

TIPS TIL INTERVIEW TESTIMONIALS

  • Lav en video eller en lyd testimonial. Det vil give dig et forspring ift. tekst interviews og samtidig tilføje et ekstra lag af troværdighed.
  • Fortæl på forhånd din kunde/klient, hvilke emner du ønsker at tale om. Din klient/kunde vil formentlig på forhånd gerne vide, hvis du ønsker at tale om nogle specifikke resultater (kg tabt, penge tjent eller sparet, etc.) eller hvis du vil have dem til at nævne noget specifikt i interviewet. Forbered dem!
  • Lad vær med at stille ledende spørgsmål. Et ledende spørgsmål er, når du stiller et spørgsmål på en måde, hvor du forventer et bestemt svar - det er det, de onde advokater gør i film. Stol på at din kunde vil være åben, ærlig og hjælpsom.

8. LONGFORM TESTIMONIALS

Du har måske hørt om fx longform salgssider?

Longform salgs-copy trigger noget i vores hjerner, der får os til at tro, at hvis der er SÅ meget at sige om produktet eller servicen, der være tonsvis af værdi i det.

Et gammelt ordsprog siger “the more you tell, the more you sell” og testimonials er ikke en undtagelse. Longform testimonials har langt mere end bare et par få sætninger, så det udformer sig mere som en historie - og historier er overbevisende fordi man nemmere bliver overbevist og overtalt ved at tage del i historien end logik.

Vi så tidligere en citat testimonial fra Micky Weiss, men han laver også longform testimonials i form af blog posts, hvor han beviser, at det han laver virker.

micky-weiss-testimonial-eksempel-2

Jeg har også selv lavet noget lignende med et case study om Athlete’s Box:

moxii-case-study-testimonial-eksempel

TIPS TIL LONGFORM TESTIMONIALS

  • Lad vær med at kede din læser. Som med artikler og salgs-copy skal du kun lave dine testimonials så lange, som de behøver at være - ikke et ord længere. Formålet med en longform testimonial er at fylde mere værdi og bevisførelse ind i det - altså ikke at lave det så langt som muligt og kede din læser ihjel.
  • Historien behøver ikke kun handle om din virksomhed. Flet gerne citater og resultater ind i historien, men fokusér på transformationen klienten har været igennem. Det føles mere autentisk for læseren.

9. MASHUP TESTIMONIALS

En testimonial type der bliver mere og mere brugt, er en mashup testimonial, hvor adskillige individuelle testimonials bliver strikket sammen til en kort lydfil eller video.

Du har formentlig hørt nogle af disse i podcasts eller radioen, hvor en række mennesker siger pæne ting om det du hører før en sang starter eller en podcast episode begynder.

Det er særligt effektivt med podcasts og mange bruger denne type til deres jubilæums specials, etc.

Pleo har ikke kun en særskilt side til deres testimonials - de har også en lækker mashup testimonial i video format, hvor en del af deres testimonials er flettet sammen på en lækker og overbevisende måde:

pleo-testimonial-eksempel

Hvis du ser videoen, vil du se en række af deres kunder fortælle om positive oplevelser de har haft med Pleo.

At høre så mange forskellige mennesker rose en podcast, website, produkt eller service viser at det må være godt.

TIPS TIL MASHUP TESTIMONIALS

  • Brug lyd eller video. Tekst mashups ligner bare en stor omgang rod, som ingen rigtigt gider læse. Med lyd og video kan det gøres virkelig lækkert.
  • Sikr dig at hver testimonial er kort. Din mashup er en længere omgang med en masse små bidder af andre testimonials, så for at holde dine lyttere eller seere interesserede, bør du konstant skifte mellem nye testimonials.
  • Få kunden/klienten til at optage sin testimonial. Formålet med den her type testimonial er ikke, at du skal læse dem højt - meningen er at høre det fra kundens egen mund.

KOM I GANG OG NØJES IKKE BARE MED ÉN TYPE TESTIMONIAL

Det er forholdsvis nemt at finde en ressource som den her artikel, hurtigt afprøve en enkelt eller to og komme videre med dit liv.

Men testimonials er så essentielle ift. social proof, at du vil misse en masse potentiale, hvis du tager den vej.

Gør i stedet følgende:

  1. Bookmark eller på anden måde gem denne artikel, så du kan komme tilbage til den.
  2. Lav derefter en række små tests for hver type testimonial for at se hvad dit marked responderer bedst på.
  3. Se hvordan du mest effektivt kan kombinere forskellige typer og overordnet få en stærkere social proof på dit website.
  4. Bliv ved med at mikse og matche for at komme tættere på dit mål!

Og så smid endelig en kommentar og fortæl, hvilken type testimonial der var ny for dig? Hvilken type har givet din virksomhed de bedste resultater? Var der en anden type der virkede, som ikke er blevet dækket i den her artikel?

>> KLIK HER OG FÅ GRATIS ARTIKLEN SOM E-BOG <<