24 min read

Se hvordan 16 iværksættere og marketing eksperter ville vækste et website fra 0 til 5.000 besøgende på 30 dage

Få masser af inspiration til din marketing med input fra 15 marketing eksperter og lær hvordan de ville vækste et helt nyt website.
Se hvordan 16 iværksættere og marketing eksperter ville vækste et website fra 0 til 5.000 besøgende på 30 dage

👋 Hej, jeg hedder Thomas og velkommen til mit newsletter 🤩 Cirka 1-2 gange om måneden skriver jeg om at bygge, vækste og skalere startups 🌱 ... og det er 100% gratis 😉

Overvej at tilmelde dig, hvis du ikke allerede har gjort det (eller del med en ven) 👇


Lad mig gætte…

Du har bygget dit website. Du har tweaket det til at være en konverteringsmaskine. Du poster på de sociale medier. Du gør alt rigtigt…

Men dine besøgstal bugner ikke ligefrem.

Du har garanteret læst artikler om hvordan du vækster din trafik. Du prøver at eksekvere de strategier eksperterne taler om.

Men der lader til at være ubegrænsede måder, du kan øge din trafik og du sidder lidt fast.

Derfor har jeg bl.a. lavet et case study om hvordan Athlete’s Box gik fra 0 til 2.500+ website besøgende på 30 dage (og 204 betalende kunder) - selv hvis du ikke har nogle særlige connections.

Men jeg ved, du gerne vil have nogle flere muligheder.

Derfor har jeg over de seneste uger taget fat i 16 iværksættere og online marketing eksperter, der har bygget succesfulde websites og virksomheder i mange forskellige nicher for at finde ud af, hvordan de ville vækste et nyt website fra scratch til 5.000 unikke besøgende på 30 dage eller mindre.

Jeg har taget deres 16 svar med 42 stemmer på 11 forskellige strategier og rangeret dem efter metodens popularitet i et spreadsheet. Derefter har jeg gjort en stor del af arbejdet for dig og inkluderet pros & cons, et resume og gratis ressourcer, så du kan udnytte hver strategi fuldt ud.

>> KLIK HER FOR AT FÅ DET GRATIS SPREADSHEET NU <<

De her metoder og strategier fungerer. De har fungeret for dem og de vil også fungere for dig. Her kan du se, hvad eksperterne svarede, når de blev spurgt:

Hvis du skulle vækste et helt nyt website fra nul trafik til +5.000 besøgende på under 30 dage, hvordan ville du så gøre det?

#1: Alexander Kragh, CMO & Co-founder hos Statum

#2: Alexander Morabbi Wulsch, Partner & Co-founder hos Nordic Social

#3: Casper Rouchmann, Head of Growth hos Templafy

#4: Emil Buhl Sannino, VP of Growth hos Undo

#5: Hans-Kristian Bjerregaard, CEO & Founder hos Clerk.io

#6: Høgni á Reynatrøð, Chief Digital Officer hos Samlino

#7: Jacob Dietz, CMO hos Officehub

#8: Jeff Aksengor, Head of Growth hos Tattoodo

#9: Jesper Brok-Jørgensen, Co-founder & CMO hos Happy Helper

#10: Louise Ferslev, CEO & Founder hos MyMonii

#11: Malte Cats-Abildgaard, Growth Marketing Manager hos Dixa

#12: Mattis Curth, CEO & Co-founder hos Artland

#13: Patrick Teglstrup Rasmussen, CMO hos Dinero

#14: Rasmus Theilsø Madsen, Founder hos eManager

#15: Thomas Røhr Kristiansen, CMO hos Freeway

#16: Tim Knorborg Jensen, CMO hos TEXTA

>> Bonus materiale: 11 strategier til at vækste trafikken på dit website <<

Alexander Kragh.png

#1: ALEXANDER KRAGH

Alexander er CMO & Co-founder hos Statum.

Det kommer virkelig an på, hvad produktet var. Det “nemmeste” ville være at tage udgangspunkt i et B2C produkt, og så hyre mikro influencers og lave konkurrencer - men det er sgu for kedeligt.

Så, jeg vil hellere tage udgangspunkt i, at jeg skal lancere en ny konsulentvirksomhed. Lad os sige, at jeg ikke har nogen fordele fra min nuværende virksomhed og netværk - andet end min erfaring selvfølgelig. Derudover har jeg kun 100 kr. på bankkontoen.

Sidste, er det vigtigt for mig at fremhæve, at det aldrig vil være et mål for mig, at få et bestemt antal person ind på min side, hvis jeg startede en ny virksomhed. Jeg ville i stedet have et mål om, at få x antal møder med relevante leads samt x antal nye kunder. At få folk ind på ens hjemmeside, er ikke nødvendigvis den bedste måde at opnå det på.

Men for eksemplets skyld, så tager jeg udgangspunkt i, at den bedste strategi ville være, at få folk ind på hjemmesiden og derefter konvertere dem til leads.

Dag 1)

Jeg ville positionere mit bureau inden for en lille niche, hvor der er lav konkurrence. Eftersom jeg har stor erfaring med recruitment marketing, så ville mit nye bureau være specialiseret i det.

Jeg ville starte med at lave en hjemmeside bygget ud fra en wordpress template til maks 100 kr. Hjemmesiden ville have få sider til starte med. Derfor påregner jeg ikke mere end én dags arbejde til at sætte den op.

Derudover ville jeg oprette en Facebook side og LinkedIn company page samt opdatere min LinkedIn med, at jeg nu arbejder i denne virksomhed.

Sidst ville jeg lave en statusopdatering på Facebook og LinkedIn, hvor jeg fortæller, at jeg har startet noget nyt. Det skulle gerne give de første par hundrede besøgende.

Status: 200 besøgende

Dag 2-3)

Jeg ville bure mig inde og skrive en dybdegående guide om, hvordan du bruger marketingdiscipliner til at tiltrække de rigtige kandidater til dine ledige stillinger. Den primære strategi med dette er at vise, at jeg er ekspert samt at have et stykke content, som jeg kan henvise til langt ud i fremtiden.

Jeg burde kunne blive færdig med den på halvanden dag og derefter få min kæreste til at læse korrektur (ja, man skal udnytte de ressourcer man har).

Imens der bliver læst korrektur, vil jeg optage en hurtig video med min iphone, hvor jeg præsenterer de vigtigste pointer fra min guide. Derefter laver jeg undertekster på videoen, da størstedelen ser videoer uden lyd.

Status: Stadig kun 200 besøgende i alt.

Dag 4)

Jeg poster videoen på min private LinkedIn tidligt fra morgenstunden og tagger alle de venner, som jeg ved, arbejder med HR og rekruttering. I teksten til videoen skriver jeg, at folk skal skrive “ja tak” i kommentarfeltet, hvis de gerne vil have tilsendt guiden.

Derefter går jeg i gang med at opsætte guiden som et blogindlæg på min hjemmeside. Derudover laver jeg en content upgrade, hvor folk kan give mig deres email og få en mail med konkrete eksempler på de ting, som jeg beskriver i guiden. Eftersom jeg ikke har nogle penge, bruger jeg Mailchimp til dette.

Det tager tid at finde alle eksemplerne, så jeg når ikke mere den dag.

Status: Stadig kun 200 besøgende i alt.

Dag 5)

Jeg går i gang med at kontakte relevante eksperter indenfor rekruttering og spørger dem, om de vil skrive et par linjer om, hvad der vil ske med rekruttering i 20’erne. Jeg kontakter 50 personer og giver dem en uges deadline.

Resten af dagen bruger jeg på at poste blogindlægget i relevante Facebook- og Linkedin-grupper. Jeg søger også på relevante hashtag på LinkedIn og finder frem til debatter, hvor min guide ville være relevant at dele.

Status: 400 besøgende i alt.

Dag 6-7)

Jeg ville nok ikke holde 100% weekend, men for eksemplet skyld, så gør jeg intet i disse dage. Min kæreste skal jo også have lidt opmærksomhed.

Status: 400 besøgende i alt.

Dag 8-12

Jeg starter med at gå tilbage til min første video, hvor folk skulle skrive “ja tak” på min Linkedin opdatering. Jeg svarer på hver enkelt kommentar og linker til blogindlægget. Denne aktivitet vil bringe indlægget til live igen, og få det ud til endnu flere.

Jeg vil også connecte med alle der har skrevet, således jeg får dem i mit LinkedIn netværk, og kan påvirke dem med content fremadrettet.

Og apropos content, så vil jeg i denne uge poste en video om dagen med ét konkret tip fra guiden. Videoen ville ikke vare længere end 2 minutter, men vil højst sandsynligt få engagement fra mine nye connections samt nå ud til en masse nye mennesker (her vil jeg igen connecte med alle der kommenterer og liker - og selvfølgelig svare på alles kommentarer. Når jeg connecter med folk, så laver jeg en lille besked og afslutter med min signatur, hvor min hjemmeside indgår).

Denne uge giver mig 1000 nye besøgende - primært på min guide.

Status: 1400 besøgende i alt.

Dag 13-14)

Weekend - hvor jeg taler om min nye virksomhed til alle jeg møder i byen. Det giver måske 5 nye hjemmeside besøg. Primært fra folk, jeg tvinger ind på siden.

Status: 1405 besøgende i alt

Dag 15-19)

I denne periode vil jeg få svar fra mine rekrutteringseksperter. Det vil ikke være alle 50, som kan/vil levere noget på 7 dage, så jeg går i luften med de ca. 25 personer, der leverer noget til mig.

Blogindlægget kan hurtigt blive sat op, da jeg kun skal skrive indledningen og tjekke korrektur på eksperternes tekst. Jeg poster det og tagger alle eksperterne, som har leveret et bidrag. Derudover beder jeg de 25 eksperter om, at dele det i deres eget netværk.

Lavt sat burde dette give 500 besøgende på det konkrete blogindlæg.

Derudover vil jeg bruge 2-3 timer hver dag på at kontakte potentielle kunder på LinkedIn. Jeg vil ikke forsøge at sælge til dem, men blot starte en dialog omkring, at vi har samme interesseområde. Derefter vil jeg sende et link til min guide, da den højst sandsynligt vil være interessant for dem.

De resterende timer af ugen vil jeg bruge på at lave flere korte videoer, hvor jeg giver meget konkrete tips, som jeg normalt vil tage penge for. Jeg gør dette for at opbygge en ekspert status hos alle mine nye connections - og selvfølgelig for at få flere ind på min hjemmeside.

Status: 2500 besøgende i alt

Dag 20-21)

Weekend. Jeg besøger måske familien og viser mormor, hvordan hun kommer ind på nettet og min nye hjemmeside.

Status: 2501 besøgende i alt.

Dag 22-30)

Nu har jeg efterhånden fået opbygge et rimelig solidt LinkedIn netværk med 1.500-2.000 connections, som er relevante for den ydelse, som jeg kan levere. Der er dog ingen grund til at stoppe, da hemmeligheden til succes i konsulentverdenen er at bygge et brand som ekspert.

Jeg vil derfor bruge de sidste dage på samme måde, som jeg har brugt de første 3 uger:

  1. Dele små korte videoer med konkrete tips.
  2. Connecte med potentielle kunder.
  3. Deltage i debatter på andres oplæg og vise min viden.
  4. Udarbejde nye blogindlæg, hvor jeg inddrager andre eksperter, således jeg kan nå ud til flere mennesker samt piggybacke på andre eksperters brands.

Jeg er ikke sikker på, at jeg vil nå 5000 besøgende i sidste ende, men jeg vil være tæt på. Det vigtigste er dog, at jeg vil have åbnet rigtig mange døre, være godt i gang med at bygge et personligt brand og højst sandsynligt allerede have en masse møder i kalenderen med potentielle kunder.

Resultat: Måske +5.000 besøgende, et spirende personligt brand og en del kundemøder.

Alexander Morabbi.png

#2: ALEXANDER MORABBI WULSCH

Alexander er Partner & Co-founder hos Nordic Social samt CEO & Founder hos SOLOSOCKS.

Hvis man gerne vil have store mængder billigt, men relevant trafik, er min klare anbefaling at køre Google Ads - mere specifikt display annoncer på Custom Intent på dine konkurrenter.

På dansk betyder det, at du laver banner annoncer som bliver vist rundt omkring på nettet til personer som har været inde på dine konkurrenters hjemmesider. Eksempel: Peter er inde på din konkurrents hjemmeside og kigger lidt rundt. Peter forlader din konkurrents hjemmeside og går derefter ind på en anden hjemmeside, som har et samarbejde med Google. På denne hjemmeside læser han et blog post og ude i siden ser han relevante annoncer fra din virksomhed i form af bannere. Peter har kigget på din konkurrents hjemmeside, så vi må antage, at han er interesseret i den ydelse du leverer.

Derfor vil han nok højst sandsynligt være tilbøjelig til at klikke på din annonce og komme ind på din side. Clicks er billigt på display annoncering, men bounce rate er høj (der er få folk der bliver på siden).

Casper Rouchmann.png

#3: CASPER ROUCHMANN

Casper er Head of Growth hos Templafy.

Præmis: Ingen voldsomme penge til trafik / reklamer

Jeg har valgt nogle lidt anderledes approaches. Det ville være nemt, at kaste en masse penge efter forskellige kanaler – man kan gøre en million forskellige ting, men hvis jeg skulle gøre noget effektivt, billigt og måske lidt uortodoks, så ville jeg gøre følgende 3 ting:

1) Finde de spørgsmål på Quora, som relaterer sig bedst til det produkt du prøver at sælge.

Eksempelvis: Du prøver at sælge en influencer-platform, så finder du alle spørgsmål der har noget at gøre med influencers og svarer på dem organisk, hvor du linker til din egen platform.

2) Find relevante sub-reddits, lav en ny account og stil fag-relevante spørgsmål

Eksempelvis: Hvilken platform er bedst til at styre influencers?

Herefter venter du på organiske svar, og når der så er gået en lille sum tid (alt mellem 30 min til 7 dage – kommer an på aktiviteten og populariteten), så redigerer du ’sub-teksten’ der hører til med en Infographic og et link til din platform:

EDIT: ”Efter mange svar og noget research har jeg fundet frem til at x,y,z platform, burde være den bedste til at løse ovenstående”

Idéen er, at folk på Reddit kan lugte på lang afstand, hvis du prøver at sælge noget til dem – så denne approach, virker troværdig samtidig med at du kun bruger tid på den, hvis den allerede har skabt traction.

3) PR – gør journalisterne til dine bedste venner

Det her kan være svært på 30 dage, men oparbejd en liste over de journalister, som skriver i dit ’space’ og ros dem for deres tidligere værker. Når du først er kommet på fornavn med dem, så feeder du dem med PR artikler / andet content som er ’copy-paste’ klar, så de ikke skal lave noget som helst andet end at poste det.

Emil Buhl.png

#4: EMIL BUHL SANNINO

Emil er VP of Growth hos Undo.

0. Forudsætning

Dit site/koncept er netop klart til at blive valideret og du har ikke uanede

mængder annoncekroner at gøre godt med.

1. Fix the basics

Opsæt konverteringssporing, google analytics, tags, a/b testing tools og andet “hygiejne”. Dette for at sikre, at du får maksimal værdi af dine første besøgende – både i form af learnings og monetær værdi.

2. Lav assumptions

Opstil en række hypoteser som du vil be- eller afkræfte om din målgruppe og dennes interaktion med din type service/produkt. Sørg for at lave et struktureret framework for at kunne bearbejde dine hypoteser gennem test.

3. Brug dit netværk

Få de første 500-1.000 besøgende ved at række ud i dit netværk (og dine kollegaers) med det formål at få beta-brugere til dit site. Vær dog opmærksom på evt. bias i repræsentationen.

4. Analysér adfærd

Analysér adfærden fra dine beta-brugere og implementér nødvendige ændringer på dit site,

sådan at det er klar til “rigtig” trafik. Inddél din målgruppe i segmenter baseret på din data.

5. Investér i content og branding

Investér i content der skiller sig ud fra konkurrenterne og skræddersy messaging til dine

kernesegmenter.

6. Køb trafik i upperfunnel

Anvend annoncering på betalte kanaler som YT, FB og IG til at nå ud til dine segmenter og

optimér efter reach og traffic.

7. Double down on winners

Analysér adfærden fra din annoncering, optimér dine annonceringer efter learnings og investér mere i det, der virker.

Hans-Kristian Bjerregaard.png

#5: HANS-KRISTIAN BJERREGAARD

Hans-Kristian er CEO & Founder hos Clerk.io.

Min strategi ville være at finde eksperter / influencers der selv havde brug for mit site og service. Jeg ville dedikere 100% af min tid i de 30 dage på at få identificeret de rigtige og give dem en klar succesoplevelse. Så kan de ikke kan lade være med at anbefale og referere andre.

Høgni.png

#6: HØGNI Á REYNATRØÐ

Høgni er Chief Digital Officer hos Samlino.

En hurtig måde at generere meget trafik på, er at tilbyde en gratis tjeneste eller give et produkt væk.

Hvis du er konsulent, kan det f.eks. være nogle powerpoint slides, og et flyttefirma kan tilbyde en tjekliste i forbindelse med at skifte adresse. Husk at din gave skal give mening ift. din kerneforretning og give værdi for dit kundesegment.

Derefter opretter du en emailformular på din hjemmeside, som folk skal udfylde for at få din gave. Så er der kun tilbage at dele det gode budskab på Social Media - brug egen profil, find facebook grupper og bed folk du kender om at dele dit opslag.

Jacob Dietz.png

#7: JACOB DIETZ

Jacob er Chief Marketing Officer hos Officehub.

Med udgangspunkt i SEO - long-tail trafik via autogen.

1. Udvælg søgeordsområde

Udvælg søgeordsområde med et stort long-tail potentiale og lav konkurrence (gerne et søgeordsområde med stor spredning af volume på tværs af mange søgninger).

Eksempelvis er der 25.000-30.000 søgninger per måned efter “bredbånd + by” (“bredbånd valby”, “bredbånd løgstør” osv.). Volumen er spredt ud på mange søgeord, hvorfor konkurrencen er endnu lavere (det kan svært svare sig økonomisk at skrive til hver by manuelt).

Søgevolumen i eksemplet omfatter alle variationer af termet bredbånd (bredbånd, internet, fibernet, fiber, bredbåndsudbyder, internetudbyder, fibernetudbyder, adsl, samt antal m/bit + [by] m.m.) for at nå den volume.

2. Anskaf domæne med semantisk værdi

Anskaf et domæne der har haft troværdigt semantisk relateret indhold de sidste 2 år minimum (DR / UR er ikke så vigtigt, så det behøver ikke koste meget).

3. Gør brug af autogen

Gør brug af autogenering til at generere tekster på 100-200 ord (fordi konkurrencen er så svag, kræver det ikke meget mere).

I bredbånds-eksemplet ville man ydermere sørge for at vise relateret bredbåndsudbydere til hvert geografisk område, hvilket øger unikheden og brugeroplevelsen, som derfor vil være bedre end konkurrenterne. Autogenerering virker kun, hvis teksten bliver unik for hvert genereret tekst og brugeroplevelsen er tilsvarende i top.

Eksempel på autogen (meget forsimplet):

[antal] bredbåndsudbydere tilbyder (bredbånd|internet|net) i [By] med hastigheder|forbindelser fra [xxx-xxxx m/bit.]. Den mest populære|attraktive forbindelse|bredbåndsløsning i [by]området udbydes af [udbyder] til [xxx kr.] for [xxx m/bit]

4. Hvis ens domæne har fin semantisk relevans...

Hvis ens domæne har fin semantisk relevans og man har udviklet en skarp oplevelse via tekst og indhold vil man kunne skaffe 5.000 besøgende med en CTR på 16% i eksemplet ovenover, hvilket vil svare til en gennemsnitsposition på 1,5.

Hvis man er interesseret i at prøve noget lignende er https://en.ax-semantics.com/ et stærkt værktøj dertil.

Jeff Aksengor.png

#8: JEFF AKSENGOR

Jeff er Head of Growth hos Tattoodo.

Fra 0-5.000 på en måned (web visits/app impressions/måske endda app-installs):

Med antagelse om at dit site/app er færdigudviklet, UI / UX er nogenlunde gennemtænkt og platformen kan håndtere større mængder trafik:

1) Research.

Lav en audit af hvor/hvordan emner, som relaterer sig dit produkt bliver snakket om. Det vil give dig et godt overblik over, hvor du kan lave et fast-track og komme ud til audiences, hvor der allerede er intent for dit produkt. Du vil også have en bedre idé om dit potentielle channel mix - i hvert fald vil du kunne lave en prio-liste over kanaler/content du vil fokusere på fra get-go.

Dit eget netværk vil også kunne hjælpe dig godt på vej. Tøv ikke med at bede om en vennetjeneste. Alt tæller!

2) Stack.

Sørg for at have dit growth tool stack på plads, så du kan træffe datadrevne beslutninger hurtigt og effektivt.

3) Feedback.

Tag dig tid til at indhente så meget feedback som muligt. Man kan blive overrasket over high impact easy-fixes, som du umiddelbart havde overset.

4) Growth proces.

Denne del bør være en selvfølge. Analyse -> Ideate -> Prioritise -> Test. Repeat...

Jesper Brok-Jørgensen.png

#9: JESPER BROK-JØRGENSEN

Jesper er Co-founder & CMO hos Happy Helper.

Det er et hav af muligheder.

Lad os antage, du lige har startet din første webshop og sælger “X”. Du har 1 måned til at få over 5.000+ besøgende. Du har naturligvis fundet på et fedt koncept, gjort din markedsanalyse og kender dine potentielle kunder. At få 5.000 besøgende fra potentielle kunder, er langt bedre end 20.000 besøgende uden for din målgruppe.

Netværk

Det første du gør er at bruge dit netværk, og i min verden er mit personlige netværk det vigtigste værktøj! Det skal plejes og der skal bruges tid på det.

Du laver en liste af venner / bekendte med størst reach og rigtige profil, det kan være antal følgere på instagram, venner på facebook eller connections på linkedin. Sælger du børnetøj, er det givet, at venner med børn giver mening.

Du skriver naturligvis en personlig besked og beder dem dele, gerne med en personlig anbefaling af dit produkt / service. Planlæg gerne hvornår de forskellige “poster”.

Inden da har du naturligvis brugt lidt tid på at sætte en fed retargeting funnel op, samt måske en “Sleeknote” pop-up på sitet, der kan drive leads. Evt. via rabat / konkurrence.

Har du udvalgt ca. 50 venner med lad os sige hver 400 venner, er du allerede godt igang og det har kostet “gratis”. Du vil blive positivt overrasket over, hvor meget folk gerne vil hjælpe!

Influencers

Igen, brug dit netværk! Du kender måske én, som har en blog med +20.000 følgere. Tag kontakt til nogle stykker, måske du er heldig at have et produkt du kan give gratis ud og som er attraktivt for personen. Men lad nu vær at bruge 40.000 kr på et dyrt blogindlæg fra en kendt blogger som det første. Prøv i stedet at være kreativ med dit budget.

Vi har selv aktivt brugt denne type marketing flittigt og med stor succes. Det har givet god reach og kendskabsgrad. Og naturligvis kunder i forretningen.

PR

Har du et produkt som enten kan være nytænkende, innoverende, skævt, lokalt eller har du bare en personlig god historie at fortælle, så ring til aviser og undervurdér ikke lokal medierne!

Pres på for at få en artikel ud og vær sulten. Ring til alle du kan nå og gør dit benarbejde først. Undersøg hvilke journalister der fx skriver om iværksætteri på mediet og tag direkte kontakt.

Online marketing

Har du sparet lidt ekstra op, så sæt diverse marketing kampagner op på fx Facebook og Google. Få evt. hjælp af dit netværk og hold skarpt øje med det. Det kan hurtigt løbe løbsk og skal altid give mening. Igen, hellere 5.000 relevante besøgende end 20.000 uden for din målgruppe. Du vil få mere valid data, du kan bruge ud fra de potentielle kunder som fx konverteringsrater, måden de interagerer på osv.

Louise Ferslev.png

#10: LOUISE FERSLEV

Louise er CEO & Founder hos MyMonii.

Først og fremmest ville jeg scanne YouTube (og Instagram, TikTok, Facebook, Snapchat, Pinterest afhængigt af hvilken målgruppe sitet henvender sig til) for influencere, som har mellem 5.000 og 20.000 følgere og dermed ikke har en manager eller agent endnu.

Så ville jeg bede dem lave en video til en fast lav basic fee og basere resten af deres pris på antal visninger, så de får en bonus ekstra pr. 1.000 visninger eller pr. 100 klik til websitet afgrænset til de 30 dage.

Nu hvor det er et website og ikke en app, så ville jeg lave en konkurrence med 5 præmier, hvor hver nr. 1.000 besøgende på websitet inden for de 30 dage vinder en gave.

Så ville jeg hive fat i mine PR kontakter og bede dem skrive nogle spændende historier om indholdet på websitet.

Sidst, men ikke mindst, ville jeg tage en selfie eller lave en video af mig selv sammen med det produkt jeg sælger på websitet og dele det på min Instagram, LinkedIn, Facebook og Twitter med link til sitet mindst 1 gang om ugen. Ca. 10.000 følgere på tværs af de 4 kanaler, ville gøre at budskabet kom meget længere ud end mine egne følgere.

Malte Cats-Abildgaard.png

#11: MALTE CATS-ABILDGAARD

Malte er Growth Marketing Manager hos Dixa.

Der er selvfølgelig flere mulige løsninger, men hvis jeg skulle nå +5.000 besøgende på under 30 dage, og også havde et lille budget at lege med, ville jeg fokusere på content og paid ads.

Content is king

Jeg tror på, at content er et af de bedste virkemidler, der kan være med til at få et brand til at leve og at det er en god mulighed for at dele ud af viden, der gør dig interessant og relevant for din målgruppe.

En af fordelene ved content er, at det er ‘gratis’ at skrive, hvis du holder det in-house, selvom du selvfølgelig skal bruge tid på det. Jo højere kvalitet, jo mere værdifuldt er det og det vil kunne hjælpe med at drive trafik til din webside.

En anden fordel er, at det formentlig vil betyde, at din trafik bliver af højere kvalitet, da dit content er skræddersyet til netop din branche og dine potentielle kunder.

Kontekst: Forstå din målgruppe

Rammer du ved siden af, er der mange andre steder, man kan finde information og det vil formentlig kunne ses på antallet eller kvaliteten af dine besøgende. Du skal derfor sætte dig godt ind i din branche og se på, hvad der rører sig hos andre aktører, samt din målgruppe.

Find gennemgående trends, se hvad dine konkurrenter gør, gå i dialog med din målgruppe, hvor de befinder sig (fx på sociale medier) og se, hvor du kan give dem ny viden.

Brug dit netværk

Det nytter ikke noget at ligge inde med en guldgrube af relevant indhold, hvis ikke man promoverer den. Del derfor din viden og dit content med dit netværk - sociale medier er din bedste ven her.

Bed folk om hjælp ved at like, kommentere og dele dit content. Send dit content direkte til dem i dit netværk, du mener kan få gavn af det - enten på sociale medier, over mail, med flaskepost eller hvor det giver bedst mening for dig.

Det vigtigste er, at du spreder budskabet så meget som muligt, så hurtigt som muligt. Du skal skabe opmærksomhed omkring dig og dit indhold. Det handler om at ramme (eller skabe) en bølge og ride med på den.

Suppler din organiske trafik med paid

Har du ekstra penge til rådighed til forsøget, vil jeg anbefale også at bruge penge på paid Facebook/Instagram/LinkedIn/Google Ads eller hvilken anden kanal, der måtte være relevant for dig - det er klart den nemmeste og bedste måde at nå bredere ud.

Faktisk vil jeg anbefale dig at gøre det, selvom du ikke umiddelbart havde det i tankerne. Paid kan være en rigtig fornuftig måde at supplere din organiske trafik med, hvis du har noget relevant at dele.

(Køb dig til content)

Har du ikke selv tiden eller evnerne til både at skrive en e-bog, whitepaper, blog post og gæste blog posts, kan en alternativ mulighed være at hyre ghost-writers til dele af det. Det kan være godt givet ud, hvis de er dygtige, men det er dit ansvar at sikre, at dem du hyrer, forstår din messaging, tone of voice, dit brand og at du dermed kan stå inde for, hvad de skriver på dine vegne.

Har du hypotetisk kun 30 dage til at drive +5.000 besøgende til dit site, handler det om at bruge tiden fornuftigt.

Analyser dine resultater og juster din indsats

Sidst men ikke mindst: Mål - lær - optimér - gentag.

Hvor mange klik får du, hvor meget trafik genererer det og hvad kan du lære af det?

Måske har du ramt plet første gang, men der er også sandsynlighed for, at du enten skal justere lidt, så du ræsonnerer bedre med din målgruppe, eller endda justere din målgruppe.

Brug den data du har til rådighed, og test dig frem til hvordan du kan opnå de bedste resultater.

Så er det ellers bare om at give sig i kast med 30 dage mere.

Mattis Curth.png

#12: MATTIS CURTH

Mattis er CEO & Co-founder hos Artland.

Jeg ville finde de 10 personer i mit netværk, som jeg ved ville have noget på hjertet indenfor det felt, som hjemmesiden omhandler og som jeg vidste havde et større online reach gennem deres egne kanaler. Og så ville jeg bede dem om at skrive 2 artikler (evt. besvare spørgsmål til et skriftligt interview) derefter publicere dem i en eller anden form for blog format og sikre at de deles gennem deres netværk og linkes til af andre, som har skrevet om samme emne.

For at nå de 5.000 skal hver artikel have 250 læsere, hvilket helst skal kunne klares gennem delinger i netværket samt kliks fra linkene fra andre artikler om det samme emne. Og så kan man nyde godt af noget organisk trafik fra indsatsen senere hen ;-)

Patrick Teglstrup Rasmussen.png

#13: PATRICK TEGLSTRUP RASMUSSEN

Patrick er Chief Marketing Officer hos Dinero.

Hvis jeg skulle tage et site fra 0 til 5.000 besøgende, så ville jeg lave en grundig konkurrentanalyse og finde ud af følgende:

  • Hvilke keywords får de trafik fra.
  • Hvorfor får de trafik fra de søgeord.
  • Er det relevant for mit site.

Derefter vil jeg gruppere de ord som jeg havde fundet og kategorisere dem for at se om der var nogle relationer.

Hos Dinero lavede vi vores ordbog, som i dag trækker over 40.000 besøgende om måneden.

Måden vi fandt ud af, at vi skulle have en ordbog, var med en sådan konkurrentanalyse. Her så vi, at vores konkurrenter fik ekstremt meget trafik fra meget brede termer til deres ordbog.

Det vi så gjorde var, at vi besluttede os for at lave den endnu større og bedre end konkurrenternes.

Mit råd ville være: lad vær med at opfinde den dybe tallerken, den er typisk allerede opfundet. Bliv i stedet for inspireret og gør det endnu bedre.

Rasmus Theilsø.png

#14: RASMUS THEILSØ MADSEN

Rasmus er Founder hos eManager.

Vi lever i en digital verden, hvor det aldrig har været nemmere at skaffe trafik til ens website.

I gamle dage skulle du reklamere med tv-reklamer, der ramte alle i hele Danmark. Det var utroligt dyrt og det ramte alt for bredt.

Men internettet og specielt Facebook har ændret dette. Der findes grupper for alt i Danmark på Facebook. Alt fra katteelskere til boligsøgende – og det skal du udnytte.

Lav nogle fede posts der giver værdi og del dem inde i grupperne for din målgruppe! Det er gratis og nemt (når de har taget de første tæsk).

Udfordringen er, at det er langt sværere at få folk til at blive på dit site end få dem ind i første omgang. Så sørg for at dele noget godt indhold i grupperne! På den måde skaber du gode opslag i grupperne som både modtageren og moderatorer er glade for. Og så får du trafik :)

Thomas Røhr Kristiansen.png

#15: THOMAS RØHR KRISTIANSEN

Thomas er Chief Marketing Officer hos Freeway.

Hvis jeg skulle vækste et helt nyt site fra nul trafik til +5.000 besøgende på under 30 dage?

Min første tanke er, at det afhænger af en masse forskellige ting, som jeg ikke kan lade være med at tage i betragtning. Fx:

  • Hvad har man af budget?
  • Hvad er det for et produkt?
  • Hvilket marked er det?

For det er klart, at har man et stort budget fra start, så er det forholdsvis nemt at få 5.000 besøgende - så kan man nemlig i teorien bare købe dem. I så fald ville jeg klart benytte Google Ads, hvilket ville være mit indledende fokus.

Jeg har sådan en klassisk marketing tankegang, der grundlæggende går ud på, at man starter med at høste de lavthængende frugter.

I stort set alle de e-commerce og internetbaserede virksomheder, jeg har arbejdet med, har Google Ads altid været de lavest hængende frugter.

… og det skyldes Googles placering i den generelle købsbeslutning, hvor Google differentierer sig fra det meste andet. Google er nemlig som regel placeret forholdsvis sent i kundens købsbeslutning.

Lad mig forklare lidt nærmere…

Kigger man på den traditionelle markedsføring (alt fra radio reklamer til TV reklamer, biograf reklamer, outdoor og bus reklamer, bannere, etc.), er det alt sammen noget, der forsøger at få vores opmærksomhed, imens vi som regel er i gang med noget andet.

Men når man aktivt sætter sig ned foran sin computer - eller i stigende grad sin mobil - og søger efter et par hvide Nike sko, så fortæller man indirekte, at “nu er jeg i markedet for et par hvide Nike sko”.

Når du har søgt på de konkrete hvide Nike sko, er du altså allerede langt i købsbelsutningen - og netop derfor, er Google Ads ofte de lavest hængende frugter, når man starter med sin online markedsføring.

Derfor ville jeg klart fokusere på Google Ads, til hurtigt at få 5.000 besøgende ind på sitet.

Det kræver selvfølgelig, at man har et budget, hvilket også bør justeres alt efter det produkt man sælger og hvad din ROI er (return on investment) - altså hvad er ens fortjeneste på produktet.

Det er super vigtigt fra start, at få regnet på, hvor meget man tjener hver gang, man sælger et givent produkt. Altså hvad er kunden værd og så byde derefter, så man sikrer sig, at man laver en positiv profit på sin annoncering med Google Ads.

Måske det lyder banalt, men det er overraskende nemt at komme til at betale mere for kunden, end man tjener på dem. Så vær opmærksom på det.

Så med Google Ads, kan man lynhurtigt købe 5.000 gode kunder. Men det kræver som sagt et budget.

Hvis jeg skal prøve at tænke lidt udover Google Ads, så ville jeg også tidligt i processen tænke på SEO!

Når jeg analyserer alle de forskellige e-commerce sites, jeg har arbejdet med - hovedsageligt i Danmark og mange af dem, vi også arbejder med i Freeway koncernen - så står Google gennemsnitligt for 60-70% af al trafik. Og den trafik er nogenlunde ligeligt fordelt mellem Google Ads (den betalte trafik) og SEO (den organiske trafik).

Af den grund ville jeg simpelthen forholdsvis hurtigt tænke SEO ind i opbygningen af sitet - og måske endda allerede fra start.

Der er dog et lille “men”, da vi kun har 30 dage at arbejde med. Den tidsbegrænsning gør, at der er en naturlig begrænsning for, hvor meget Google kan nå fra det øjeblik man lancerer sitet og så 30 dage senere kunne høste på noget organisk trafik.

Her er det selvfølgelig afgørende, hvilket marked man opererer i, hvor mange søgninger der er og hvor meget konkurrence der er.

Så hvis jeg skal prøve at opsummere lidt… Hvis jeg kun havde 30 dage med et helt nyt site, ville jeg klart fokusere på Google. Det er den vigtigste trafikkilde i forhold til kortsigtet trafik til et e-commerce site - og det er fordelt mellem den betalte del og organiske del.

De to kanaler, ville klart være mit primære fokus de første 30 dage.

Tim Knorborg.png

#16: TIM KNORBORG JENSEN

Tim er CMO & Partner hos TEXTA.

Som content-mand ville jeg bruge 80/20 reglen.

Skab noget killer-content, som er dybdegående, informativt og sparker benene væk under læserne.

Promover det derefter på forskellige platforme såsom:

  • LinkedIn (organisk og betalt).
  • Facebook (organisk og betalt).
  • Distribuer det ud i relevante grupper på bl.a. Facebook.
  • Lav outreach omkring artiklen på relevante medier.

Er indholdet i særklasse, vil det nemt skabe besøgende samt andre former for interaktion.

Det vil tilmed være langtidsholdbart, så du på længere sigt kan trække RIGTIG mange organiske besøgende, hvis du har svaret på søgehensigten og lavet noget content, der bidrager med værdi til læserne. Dog vil det først være efter de 30 dage.

GØR EN ENDE PÅ DIN TRAFIK-TØRKE

Nu har vi givet dig 11 forskellige strategier til hurtigt at vækste dit website - stemt på 42 gange af 16 iværksættere og marketing eksperter, der rent faktisk har gjort det.

Hvis du har problemer med at få mere trafik til dit website…

… eller hvis du lige har lanceret dit website, kan disse strategier hjælpe dig med at vokse.

Men du tænker måske, hvordan du vælger den bedste strategi for dig.

Start med hurtigt at læse det hele igennem og vær opmærksom på, om noget springer særligt ud for dig, som værende særligt nemt at gøre eller spændende.

Derefter klikker du her og downloader det GRATIS spreadsheet for at finde ud af, hvordan hver strategi rangerer - inklusiv lidt flere detaljer omkring hvad hver enkelt er og hvordan du eksekverer dem.

Herefter vælger du maksimalt tre strategier du vil prøve af for at vækste dit website til de næste 5.000 besøgende på 30 dage.

Til sidst læser du ressourcerne for hver strategi fra spreadsheetet og artiklen - og så eksekverer du!

Og når du rammer de 5.000? Så glem endelig ikke at sende et screenshot til mig - enten via LinkedIn eller på mail tkj@moxii.dk

Ud og erobre verden!